Małe i średnie firmy - priorytety na rok 2011
-
- Antoni Steliński,
- 18.03.2011, godz. 14:43
Szefowie małych i średnich firm zamierzają w bieżącym roku skupić się na sześciu kluczowych dla ich funkcjonowania zagadnieniach związanych z zarządzaniem i IT - wynika z opublikowanego właśnie raportu "2011 SMB Communications Plans and Priorities". Wśród nich znalazły się m.in. redukcja kosztów, maksymalizowanie efektywności działań oraz rosnąca popularność technologii mobilnych.

Polecamy:
- GUS: tylko 6% małych firm korzysta z systemu do zarządzania
- Branża IT w czołówce zatrudniających w najbliższych miesiącach
- Zaczyna się walka o najlepszych informatyków
Zobacz też:
Na pierwszych dwóch pozycjach znalazły się maksymalizowanie efektywności firmy i pracowników, a także usprawnienie przepływu pieniędzy (88% ankietowanych uznało je za najważniejsze). Autorzy raportu podkreślają, że choć te pozycje mogą być postrzegane jako oczywiste, to ich wysoka pozycja w rankingu jest bardzo pozytywnym sygnałem - bo świadczy o tym, że menedżerowie nie zapominają o działaniach absolutnie fundamentalnych dla przedsiębiorstw.
Zobacz również:
Kolejną pozycję zajęło optymalizowanie kosztów działalności firmy (dotyczy to wszelkich kosztów - od płac, po koszty obsługi oprogramowanie, sprzętu itp.). "Głównym celem firm decydujących się na zlecanie usług na zewnątrz przedsiębiorstwa jest właśnie ograniczenie kosztów" - czytamy w raporcie.
Istotną - zdaniem respondentów - kwestią jest również dostępność narzędzi, dzięki którym z firmowych zasobów i aplikacji będą mogli korzystać zdalni pracownicy (co, jak wynika z raportu, wyraźnie przyczynia się do wzrostu produktywności). Ten punkt wyraźnie łączy się zresztą z kolejnym - czyli rosnącym znaczeniem usług i narzędzi mobilnych. Ankietowani podkreślali, że kluczowa dla funkcjonowania ich firm jest - i będzie w całym roku 2011 - kompleksowa komunikacja elektroniczna, wykorzystująca m.in. urządzenia przenośne (smartfony, tablety itp.).
Piątym zjawiskiem wskazanym przez respondentów jest dostęp do usług komunikacyjnych (VoIP, e-mail itp), realizowanych w chmurze (Cloud computing). Autorzy raportu przyznają, że było to dla nich pewne zaskoczenie, bo mimo wszystko usługi te są obecnie raczej mało popularne w firmach (szczególnie z sektora MSP) - ich zdaniem ta pozycja mogła pojawić się w rankingu, ponieważ odpytani na potrzeby raportu menedżerowie rekrutowali się z "technologicznej elity".
Ostatni punkt zestawienia jest tak naprawdę podsumowaniem pierwszych pięciu - ankietowani stwierdzili, że dla ich firm w nadchodzącym roku kluczowe będzie "usprawnienia wszystkich działań w oparciu o wykorzystywane przez nas rozwiązania technologiczne".
Więcej informacji: 2011 SMB Communications Plans and Priorities