Linux: wyjście z chwilowego dołka
- Józef Muszyński,
- 19.08.2002, godz. 11:41
Przychody z nowych licencji na system operacyjny Linux spadły w ostatnim roku po dwóch latach szybkiego wzrostu. Jednakże zmiana modelu biznesowego w sprzedaży systemów operacyjnych open source ustawia Linuksa na pozycji wzrostowej w perspektywie roku 2006.
Według danych IDC sprzedaż nowych licencji Linuksa zmniejszyła się w 2001 r. o 5 proc. w stosunku do 2000 r. Jednak w ciągu następnych pięciu lat przychody ze sprzedaży Linuksa mają wzrosnąć z 80 mln w 2001 r. do 280 mln USD w 2006 r.
Spadek przychodów ze sprzedaży Linuksa częściowo jest związany z generalnym spadkiem sprzedaży oprogramowania w 2001 r. Ponadto liczba serwerowych systemów operacyjnych dostarczonych w 2001 r. była równa tej, jaką sprzedano rok wcześniej. Windows był jedynym systemem operacyjnym, którego sprzedaż miała tendencję wzrostową w 2001 r. w porównaniu do 2000 r.
Zobacz również:
- Ta inicjatywa ma ułatwić firmom zadanie wdrażania systemów AI
- Zmiany u największych sprzedawców Apple w Polsce
IDC wyliczyła przychody z nowych licencji sumując wszystkie kopie systemów operacyjnych sprzedanych jako część konfiguracji systemowej lub bezpośrednio w postaci pudełek. Metoda ta nie zawsze jest dobrym wskaźnikiem tego, jak szeroko był wdrażany Linux, ponieważ ten system operacyjny może być sprowadzany bezpłatnie z Internetu.
Ponadto użytkownicy mogą instalować pojedynczą kopię systemu na wielu komputerach, co nie jest możliwe (legalnie) w przypadku Windows. W rezultacie przychody oszacowane na podstawie sprzedaży licencji Linuksa nie są skorelowane bezpośrednio z tym, jak szeroko jest on rozpowszechniany.
Badania IDC pokazują jednak, że użytkownicy zmieniają swoje zwyczaje w zakresie wdrażania Linuksa w przedsiębiorstwach. Coraz rzadziej pojedyncza kopia Linuksa instalowana jest na więcej niż dwóch lub trzech maszynach.
Ten kierunek jest konsekwencją nowego modelu biznesowego kształtowanego w zakresie systemów operacyjnych open source przez dostawców, takich jak Red Hat, SuSE Linux i IBM. Przechodzą oni do modelu, gdzie wsparcie techniczne oferowane jest tylko dla jednej maszyny za każdą licencję. W tym modelu klient musi kupować licencje dla każdego serwera, dla którego oczekuje wsparcia technicznego dostawcy.