LinkedIn - w jaki sposób zbudować profesjonalny profil zawodowy?

Z LinkedIn korzysta już ponad 810 milionów użytkowników. W jaki sposób zbudować zaufany profilu biznesowy na tym portali społecznościowym?

LinkedIn powstał w maju 2003 roku i od początku pozycjonowany był do odbiorców biznesowych w celu nawiązywania relacji służbowych oraz poszukiwania pracy. Jego działanie jest podobne do innych, konsumenckich portali społecznościowych takich jak Facebook, Twitter czy Instagram, ale jako biznesowy portal społecznościowy nie ma praktycznie żadnej konkurencji.

Jak w pełni wykorzystać potencjał swojego profilu na LinkedIn
Źródło: Alexander Shatov / Unsplash

Jak w pełni wykorzystać potencjał swojego profilu na LinkedIn

Źródło: Alexander Shatov / Unsplash

Potwierdzają to najnowsze statystyki portalu. W 2020 roku z LinkedIn koszty ponad 800 milionów użytkowników z ponad 200 krajów na całym świecie. Aż 57 milionów kont to konta organizacji i firm, a na całym świecie LinkedIn posiada w swojej bazie na stałe ponad 15 milionów oferty pracy. Całość uzupełnia dobrze rozwinięta sieć kontaktów akademickich - portal zgromadził ponad 120 tysięcy profili uczelni wyższych oraz szkół.

Zobacz również:

  • Twitter ponownie uruchamia funkcję Twitter Blue

LinkedIn jest 26 najpopularniejszą stroną na świecie. Co istotne posiada wysoki współczynnik zatrzymania użytkowników - jedna sesja zajmuje średnio 7 minut i 12 sekund - to dłużej, niż przeglądamy wiadomości. Dodatkowo podczas przeciętnej sesji użytkownicy dokonują 6,4 przejść na inne podstrony.

W Polsce na LinkedIn założono już 4,7 miliona kont, z czego w 2021 roku przybyło około pół miliona nowych kont.

Najliczniejszą w Polsce grupą użytkowników LinkedIn są milenialsi. Odpowiadają oni za 58,2% ruchu. Na drugim miejscu znajduje się wchodząca dopiero na rynek Generacja Z z udziałami na poziomie nieco powyżej 21%.

LinkedIn to profesjonalne medium, które pozwala zawierać cenne kontakty biznesowe, budować swoją markę osobistą oraz szukać ofert pracy. Aby było to możliwe warto zadbać o możliwie najbardziej profesjonalny wygląd. W niniejszym materiale przedstawiamy opcje, z których warto skorzystać, aby skutecznie budować swoją markę osobistą na LinkedIn.

1. Tworzenie publikacji

LinkedIn posiada możliwość publikowania nie tylko krótkich postów, ale również znacznie dłuższych i bardziej angażujących merytorycznie treści, jakimi są artykuły. Użytkownicy LinkedIn traktujący na poważnie swoją pracę mogą je wykorzystać do zaprezentowania swoich kompetencji oraz wiedzy merytorycznej. Warto skorzystać z tej opcji i stworzyć kilka wpisów blogowych nazywanych przez LinkedIn publikacjami/artykułami, aby zaprezentować swoją unikalną wiedzę. Element ten jest często wykorzystywany przez headhunterów oraz podczas poszukiwania potencjalnych partnerów biznesowych.

2. Wykorzystanie zakładki wyróżnione

Gdy posiadamy już różnego rodzaju treści na naszym portalu na LinkedIn możemy skorzystać z zakładki wyróżnione, która pozwoli nam przypiąć na górze naszego profilu najważniejsze z naszych publikacji lub postów - może to być materiał o zdobyciu nowych kwalifikacji, ukończeniu prestiżowego szkolenia lub inny ważny, z naszego punktu wpis np. o działalności charytatywnej lub zmianie stanowiska.

Warto zadbać o to, aby sekcja wyróżnione nie pozostawała pusta
fot. Daniel Olszewski / Computerworld

Warto zadbać o to, aby sekcja wyróżnione nie pozostawała pusta

fot. Daniel Olszewski / Computerworld

3. W pełni wykorzystaj opis profilu

Na LinkedIn poza imieniem i nazwiskiem wyświetlane są również najważniejsze informacje o profilu nazywane przez autorów portalu nagłówkiem. Mowa o dwóch linijkach, które zawsze pojawiają się przy naszych publikacjach, czy komentarza. W skrócie są one wyświetlane przy każdej aktywności naszego konta na LinkedIn.

Dobrym pomysłem na wyróżnienie swojego profilu jest modyfikacja nagłówka z wykorzystaniem emoji
fot. Daniel Olszewski / Computerworld

Dobrym pomysłem na wyróżnienie swojego profilu jest modyfikacja nagłówka z wykorzystaniem emoji

fot. Daniel Olszewski / Computerworld

W nagłówku warto zawrzeć najważniejsze informacje o nas np. doświadczenie zawodowe, posiadane certyfikaty lub obejmowane stanowisko. Aby wyróżnić się spośród tłumu innych, podobnych profili warto sięgnąć po emotikony, które są w pełni akceptowalne, a rzadko wykorzystywane. Aby oddzielić istotne informacje można wykorzystać znak "|".

Dzięki dobrze zbudowanemu nagłówkowi możemy na siebie zwrócić uwagę wśród wielu profili biznesowych, które mogą zasilić naszą sieć kontaktów.

4. Rozbuduj sekcję o mnie

LinkedIn podobnie jak inne media społecznościowe pozwala na wypromowanie swojego profilu poprzez jego opis. W sekcji o mnie warto zawrzeć najważniejsze informacje o swoim doświadczeniu zawodowym, ale również zainteresowaniach czy hobby, któremu poświęcamy się po godzinach. Dobrze zbudowane bio pozwala zidentyfikować się z innymi profilami o podobnym charakterze. W tej sekcji również można wykorzystać emotikony, aby urozmaić przekaz i wyróżnić się spośród innych profili.

Sekcja o mnie jest wizytówką naszego profilu na LinkedIn. Warto poświęcić jej trochę czasu
fot. Daniel Olszewski / Computerworld

Sekcja o mnie jest wizytówką naszego profilu na LinkedIn. Warto poświęcić jej trochę czasu

fot. Daniel Olszewski / Computerworld

Warto pamiętać, aby sekcja o mnie została napisana w półoficjalnym tonie. Bio napisane w trzeciej osobie jest mniej atrakcyjne dla odbiorców.

5. Uzupełnij swoje umiejętności

LinkedIn posiada sekcję Umiejętności, która pozwala dzielić się swoimi kompetencjami. Przez wielu użytkowników może zostać ona odebrana jako chwalenie się swoimi możliwościami. W praktyce warto dobrze przyłożyć się do poprawnego uzupełnienia swoich umiejętności, ponieważ służą one portalowi społecznościowymi do sugerowania nam sieci kontaktów oraz treści sponsorowanych. Przy dobrze dobranych umiejętnościach istnieje znacznie większa szansa, że reklamy wyświetlane na LinkedIn nie będą dla nas irytujące, a nawet mogą być przydatne.

Sekcja Umiejętności jest też wykorzystywana do rekomendacji ofert pracy zgromadzonych na portalu.

6. Skorzystaj z zakładki licencje i certyfikaty

Powszechnie uznawane certyfikaty oraz uzyskane kwalifikacje potwierdzone zakończeniem kursu bardzo często są o wiele bardziej istotne od wykształcenia akademickiego, które zakończyło się uzyskaniem tytułu wiele lat temu. Z tego powodu warto na bieżąco uzupełniać sekcję licencje i certyfikaty w miarę uzyskiwania nowych kompetencji lub przedłużania ważności posiadanych już certyfikatów. Jest to bardzo ważne szczególnie w dynamicznie rozwijających się branżach takich jak świat IT, finansów i bankowości czy marketingu cyfrowego.

7. Nie bój się używać opcji szukanie nowej pracy i zatrudniam

LinkedIn w Polsce posiada bardzo dobrze ugruntowaną pozycję wśród pracowników działów HR rozpoznawalnych firm. Jest więc świetnym miejscem do pozyskania nowej pracy. Z tego powodu nie warto bać się korzystania z wbudowanych mechanizmów informujących headhunterów o chęci zmiany pracy. Rozwiązanie działa również w drugą stronę - dyrektorzy i menedżerowie, którzy szukają pracowników do swoich działów mogą rozpocząć rekrutację w sieci swoich kontaktów.

LinkedIn świetnie sprawdza się przy szukaniu pracy i zatrudnianiu
fot. Daniel Olszewski / Computerworld

LinkedIn świetnie sprawdza się przy szukaniu pracy i zatrudnianiu

fot. Daniel Olszewski / Computerworld

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200