Lider polskiej branży gamingowej przejęty przez Chińczyków

Tencent będzie większościowym akcjonariuszem spółki Techland - poinformował Paweł Marchewka, prezes Techlandu. Spółka zachowa prawa do własności intelektualnej i wolność twórczą, zaś Paweł Marchewka zachowa stanowisko prezesa spółki.

Lider polskiej branży gamingowej przejęty przez Chińczyków

Tencent przejmuje ok. 67 proc. akcji Techland.

Zródło: Freepick

Chiński gigant przejmuje kontrolę w Techlandzie

Tencent Holdings, poprzez spółkę Proxima Beta Europe, zamierza przejąć ok. 67 proc. akcji producenta gier Techlandu - poinformował Austriacki Federalny Urząd ds. Konkurencji na swojej stronie internetowej, powołując się na powiadomienie firmy.

"Dzisiaj z radością ogłaszam współpracę z Tencent, firmą, która właśnie staje się większościowym akcjonariuszem spółki Techland" - napisał Marchewka.

Zobacz również:

  • Wartość fuzji i przejęć spadła w Polsce o połowę

"Połączenie sił z Tencent pozwoli nam wrzucić najwyższy bieg, jeżeli chodzi o wdrażanie naszej wizji dotyczącej gier. Wybraliśmy sprzymierzeńca, który miał już okazję współpracować z kilkoma z najlepszych na świecie firm zajmujących się grami i który pomógł im osiągnąć nowe wyżyny – jednocześnie szanując ich metody działania" - dodał prezes.

Marchewka poinformował również, że własność intelektualna spółki dalej pozostanie pod pieczą Techlandu. "Zachowamy pełną własność naszych IP, zachowamy wolność twórczą i będziemy nadal działać w sposób, który uważamy za właściwy. Zamierzam również nadal pełnić funkcję dyrektora generalnego studia" - powiedział.

Polski rynek gamingowy z perspektywy Raportu TOP200

Techland od lat uwzględniany jest w Raporcie TOP200, wydawanym przez redakcję Computerworld. Raport TOP200 analizuje polską branżę ICT, w tym szybko rozwijającą się branżę gamingową, która ma coraz większy wpływ na wyniki polskiego rynku ICT. W roku 2022, według redakcji Raportu TOP200, Techland zajął pierwsze miejsce w tabeli "Największy dostawca gier w roku 2022". Techland nie jest spółką notowaną na giełdzie, dlatego redakcja Computerworld musiała szacować przychody spółki – według naszych obliczeń przychody studia w 2022 roku kształtowały się na poziomie 668 mln złotych.

Najbardziej znanymi grami studia jest, poza serią "Call of Juarez", franczyza "Dying Light" (dwie części gry). Ostatnio polski producent pochwalił się bardzo dobrymi wynikami sprzedaży. Obie części gry "Dying Light" rozeszły się w nakładzie 30 mln kopii w ciągu roku od premiery "Dying Light 2 Stay Human". Obie gry należą do segmentu AAA, czyli wysokobudżetowych gier, takich jak np. "Wiedźmin 3" czy "Cyberpunk 2077".

GPW reaguje na współpracę Techlandu z Tencentem

Sektor gier na GPW, który w trakcie sesji zniżkował w okolicy 1,5-2 proc., zareagował na informację o przejęciu pakietu kontrolnego w polskim Techlandzie przez chiński Tencent, skierowaniem się indeksów WIG-Gry i WIG.GAMES5 w górę. Wiadomości pozwoliły nieco poprawić notowania giełdowych spółek z branży gier.

Techland nie jest notowany na parkiecie, ale jest uznawany za jedną z dwóch największych polskich spółek z branży, dlatego reakcja na wieść o tak dużym zaangażowaniu zagranicznego inwestora była dynamicznym skokiem notowań pozostałych, zwłaszcza dużych podmiotówto . Z czasem skala reakcji słabła, ale i tak wiele kursów oraz sam indeks WIG-Gry zakończyły sesję wyżej niż przed podaniem informacji przez Techland.

Spadki w CD Projekt po ogłoszeniu decyzji o redukcji zatrudnienia

CD Projekt, numer 1 branży gamingowej w roku 2020 według Raportu TOP200, ogłosił decyzję o redukcji zatrudnienia w swoim studio CD PROJEKT RED, która obejmie ok. 9 proc. personelu. Spore zwolnienia w zespołach produkcyjnych, wydawniczych i back-office są wynikiem trwającej transformacji mającej dostosować skalę i strukturę zespołu do potrzeb operacyjnych i planów projektowo-wydawniczych realizowanych w ramach strategii Grupy CD Projekt.

Decyzja ta jest związana z wdrożeniem metodyk Agile, usprawnieniem metod produkcji oraz optymalizacją organizacji pracy. Zmiana podejścia ma na celu budowanie efektywniejszych zespołów projektowych oraz tworzenie wysokiej jakości gier, wydawanych na czas i bez obciążających nadgodzin.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200