Laboratorium Orange w Polsce

Kontynuacją projektu VDSL2 są prace nad tzw. bondingiem, czyli łączeniem kilku kabli miedzianych w jeden. "Połączenie większej liczby par pozwala na zwiększenie zasięgu działania usługi, a więc zaoferowaniu jej większej liczbie abonentów" - tłumaczą pracownicy laboratoriów Orange. Kolejny etap to wykorzystanie technologii FTTH (Fiber-To-The-Home), nad którym także prowadzone są prace w Orange Labs. Polscy specjaliści przeprowadzili już taki projekt na Słowacji, gdzie Orange zaczynał jako operator komórkowy, a teraz inwestuje w łącza stacjonarne oparte na światłowodzie.

Z kolei w zakresie rozwiązań telefonii bezprzewodowej, polskie Orange Labs pracuje nad femtokomórkami. "Rozpoczęliśmy projekt pilotażowy w Rumunii. Poważnie rozważana jest decyzja wdrożenia tej technologii w Polsce. - mówi Krzysztof Kozłowski. "Dużą szansą dla Polaków mieszkających poza dużymi aglomeracjami może być natomiast CDMA. Dzięki modemom CDMA/WiFi oferujemy przepustowość do 2 Mb/s"..

W zakresie tego rozwiązania polskie centrum Orange Labs stanowi Technology Skill Center dla całej Grupy France Telecom. Opracowane w Warszawie rozwiązania są bardzo popularne w krajach afrykańskich i w Rosji, gdzie gęstość zaludnienia na kilometr kwadratowy jest mała.

Inny projekt stworzony we współpracy z Wydziałem Informatyki Uniwersytetu w Princeton, USA dotyczy usług serwerów treści - Content Delivery Network. "Zdarza się, czasami - gdy plik audio/wideo staje się bardzo popularny w Internecie - że wszyscy na raz chcą go obejrzeć. Tymczasem serwer nie jest w stanie obsłużyć jednocześnie setek tysięcy zapytań. Dostawcy tego typu treści są więc niejako ofiarami swojego sukcesu. Gdy pada ich serwer, ludzie się zniechęcają. Tak było np. gdy jeden z najwiekszych portali w Polsce opublikował film z nagranym białym szkwałem na mazurskich jeziorach. Łącza do jego infrastruktury się wypełniły. Krótko po tym zdarzeniu zaoferowaliśmy, że przejmiemy ten ruch" - mówi Krzysztof Kozłowski. W ramach usług Content Delivery Network, TP pobiera bardzo popularny plik, umieszcza go w swojej sieci na kilkudziesięciu a czasami nawet na kilkuset serwerach i serwuje użytkownikowi w najbliższej im lokalizacji. "Dostawcy treści nie muszą kupować łączy o większej przepustowości, która przez większość czasu nie będzie wykorzystana. Wystarczy, że kupią usługę CDN, a zapłacą tylko za faktyczne przesłane dane do użytkowników końcowych" - przekonuje. Obecnie technologia działa dla statycznego kontentu, ale Orange Labs pracuje, aby można było zaoferować taką usługę także dla transmisji na żywo. Przykład tej usługi można było zobaczyć podczas koncertu "Kult Unplugged" w warszawskim Off Teatrze we wrześniu ubiegłego roku.

Za tydzień opiszemy warszawskie centrum R&D Samsunga, pracujące m.in. nad systemem operacyjnym Bada.

Aplikacje mobilne w Orange Labs

Warszawskie centrum R&D Grupy TP zajmuje się także tworzeniem aplikacji na platformy Apple iOS i Google Android. Jedną z nich jest audio gra "Le coeur de l’hiver". Nie wymaga ona patrzenia na telefon stanowiąc coś w rodzaju interaktywnego audiobooka. Dla Francji i Polski przygotowaliśmy już demo do wdrożenia. W Orange Labs stworzono także przystawkę do telewizora - tzw. set-top-box - bazujący na platformie Android. Użytkownik, za pośrednictwem odbiornika TV może ściągać i korzystać ze sklepu z aplikacjami Google. TP jest liderem tego projektu w Grupie France Telecom.

Orange Labs pracuje także nad projektami związanymi z tzw. rozszerzoną rzeczywistością (augmented reality). Kilka projektów powstało inspirowanych współpracą z Polsko-Japońską Wyższą Szkołą Technik Komputerowych. Jak przyznają przedstawiciele warszawskiego centrum, technologia jest bardzo ciekawa i rozwojowa, a jej komercjalizacja uzależniona jest od powszechnej dostępności nowoczesnych smartphonów i szybko rosnącej świadomości ich użytkowników. "Prowadziliśmy projekty wdrożenia technologii AR dla centrów handlowych we Francji. Po zbliżeniu iPhone’a do półki sklepowej pojawiały się informacje o aktualnych promocjach. W ubiegłym roku stworzyliśmy też ARowy przewodnik po Orange Warsaw Festival" - opowiada Krzysztof Kozłowski.

W Orange Labs prowadzone są też projekty związane z wykorzystaniem narzędzi semantycznych. W tym projekcie centrum współpracuje z prof. Witoldem Abramowiczem z Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. "Zbliżamy się do komercjalizacji tego projektu. Narzędzia semantyczne wspomogą zautomatyzowane tworzenie i zamawianie pakietów usług telekomunikacyjnych przez klientów biznesowych" - opowiada Andrzej Kowalski. Narzędzia semantyczne wspomagają także wykorzystanie rozpoznawania mowy do obsługi poczty głosowej w sieci Orange.


TOP 200