Kupujemy coraz więcej komórek

W ubiegłym roku nowych nabywców znalazło 816,6 mln telefonów komórkowych. Wzrost chętnych na zakup aparatów przenośnych wyniósł 21% (w ciągu 12 miesięcy). Według Gartnera na rynku komórkowym nastąpiła także silna polaryzacja producentów, obejmująca sześciu dominujących dostawców i wielu innych, mniej znaczących graczy.

Analitycy firmy badawczej wskazują, że 79,4% udziałów w światowej sprzedaży telefonów komórkowych należało w 2005 roku do takich producentów, jak Nokia (32,5%), Motorola (17,7%), Samsung (12,7%), LG (6,7%), Sony Ericsson (6,3%) i Siemens (3,5%).

Rekordowy pod względem dostaw aparatów przenośnych okazał się czwarty kwartał ub. r. W ciągu trzech miesięcy nabywców znalazło 235 mln urządzeń. Jest to najwyższy wynik zanotowany od 2001 roku, kiedy to analitycy Gartnera zaczęli systematycznie analizować rynek komórkowy. Uzyskane rezultaty są konsekwencją silnego wzrostu zainteresowania telefonią komórkową w krajach rozwijających się, w których ceny korzystania z usług sieci mobilnych stają się coraz niższe. Duży popyt na telefony zauważalny był również w Europie Zachodniej i Ameryce Północnej, gdzie ludzie po prostu wymieniali stare modele na te bardziej nowoczesne - uzasadnia Carolina Milanesi, zajmująca się w Gartnerze problematyką rynku terminali mobilnych.

Zobacz również:

  • 7 lat na szczycie. Veeam ponownie liderem Gartner® Magic Quadrant 2023

Światowym liderem w sprzedaży telefonów komórkowych pozostaje Nokia. Fiński koncern deklasuje rywali w udziałach rynkowych i liczbie dostarczonych aparatów (odpowiednio 32,5% i 265,614 mln sztuk). Piastująca drugie miejsce, Motorola, mająca dwukrotnie mniejsze udziały utrzymała silną pozycję na rynku amerykańskim oraz wprowadziła zmiany na podium producentów regionu Azji Pacyfiku (zajęła miejsce Samsunga, który spadł na trzecią lokatę). Koreański koncern zanotował w ubiegłym roku jedynie 0,1% wzrostu sprzedaży telefonów w stosunku do roku 2004, co może być konsekwencją braku aktywnej polityki obniżania cen na rynkach wschodzących.

Kupujemy coraz więcej komórek

Sprzedaż telefonów komórkowych w latach 2004-2005

W Europie Zachodniej i regionie CEMEA (Europa Środkowo-Wschodnia, Środkowy Wschód i Afryka) sprzedano łącznie w ubiegłym roku 317,5 mln sztuk telefonów komórkowych (164 mln w Europie Zachodniej i 153,5 mln w CEMEA). Analitycy przewidują, że w tym roku silny wzrost zainteresowania telefonią komórkową nastąpi w Afryce oraz krajach rozwijających się.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200