Kupować czy budować?

Obserwujemy zmianę podejścia do hurtowni danych i aplikacji analitycznych OLAP - dostawcy oferują coraz więcej prekonfigurowanych aplikacji dla określonej działalności gospodarczej.

Obserwujemy zmianę podejścia do hurtowni danych i aplikacji analitycznych OLAP - dostawcy oferują coraz więcej prekonfigurowanych aplikacji dla określonej działalności gospodarczej.

Dyskusja na temat "kupować czy budować samodzielnie" toczy się od początków informatyki. Dotyczy to także aplikacji analitycznych. Do niedawna trzeba było je tworzyć samodzielnie, gdyż na rynku brakowało dopracowanych, zintegrowanych produktów zawierających hurtownię danych, narzędzia i aplikacje analityczne OLAP. W ciągu ostatnich dwóch lata sytuacja bardzo się zmieniła.

Informacje w pakietach

Typowy projekt aplikacji do wspomagania podejmowania decyzji zaczyna się od pobrania danych z operacyjnych systemów i baz danych, transformacji ich do postaci dostosowanej do wymagań aplikacji analitycznych oraz załadowania do hurtowni. Wymaga to stworzenia złożonych skryptów do wykonywania tych operacji i użycia wielu programów do czyszczenia lub poprawiania jakości danych. Po załadowaniu hurtowni analizuje się dane, posługując się komercyjnymi narzędziami do raportowania, analiz online, eksploracji danych itp. Takie podejście zwykle się sprawdza. Jest to jednak bardzo czasochłonne i kosztowne: typowy projekt korporacyjnej hurtowni danych i specjalizowanej aplikacji analitycznej wymaga ok. dwóch lat pracy i kosztuje od kilkuset tysięcy do kilku milionów dolarów.

Obecnie dostawcy zapewniają klientów, że czas wdrożenia i nakłady można ograniczyć dzięki tzw. rozwiązaniom branżowym. W dziedzinie hurtowni danych i aplikacji analitycznych nie jest to idea nowa. Wystarczy wspomnieć dostępne już od kilku lat pakiety Oracle Sales Analyzer czy Financial Analyzer, SAP Business Information Warehouse, PeopleSoft Enterprise Performance Management. Dwa ostatnie korzystają z danych systemów ERP. Wszystkie mają jednak zasadniczą wadę - pozwalają korzystać z danych w lokalnej hurtowni danych, ale nie ułatwiają jej tworzenia, zapełniania i utrzymywania.

W przygotowaniu oferty rozwiązań specjalizowanych dla poszczególnych branż najbardziej zaawansowana jest firma Sybase. Opracowała ona ideę gotowych pakietów programów do wspomagania procesów podejmowania decyzji, zawierających następujące komponenty: model danych odpowiedni dla danego

sektora rynku;

wzorce aplikacji do podejmowania decyzji;

typowe zapytania do bazy danych;

narzędzia do projektowania bazy;

repozytorium danych;

metodykę i plan wdrożenia projektu.

Na potrzeby branży

Sybase Industry Warehouse Studio (IWS) to seria branżowych pakietów aplikacji do wspomagania procesów podejmowania decyzji, dostępnych w wersjach dla handlu detalicznego, bankowości, sektora ubezpieczeń, rynków kapitałowych, analizy operacji za pomocą kart kredytowych oraz sektora ochrony zdrowia.

Pakiety IWS składają się z niezależnych komponentów, z których każdy można dostosowywać do wymagań i możliwości klienta.

IWS zawiera fizyczny model bazy danych, ok. 70 tabel ogólnych oraz 35 tabel specjalizowanych dla danego sektora, modele tematyczne dla aplikacji obsługi klientów, sprzedaży, analizy zyskowności oraz aplikacje do analizy kampanii marketingowych, obsługi, profilowania oraz analizy lojalności klientów czy sprzedaży.


TOP 200