Kultura i nowe media

Empik, jedna z największych ogólnopolskich sieci sprzedaży detalicznej, od dawna przygotowuje sklep internetowy. Jeśli zdecyduje się na jego otwarcie, może to być jeden z bardziej zaawansowanych projektów komercyjnych w polskiej domenie.

Empik, jedna z największych ogólnopolskich sieci sprzedaży detalicznej, od dawna przygotowuje sklep internetowy. Jeśli zdecyduje się na jego otwarcie, może to być jeden z bardziej zaawansowanych projektów komercyjnych w polskiej domenie.

"Same rozwiązana informatyczne nie są aż tak istotne. Przy budowie internetowego sklepu najważniejsza jest dobra logistyka" - twierdzi Wojciech Kaszycki z AGS New Media, firmy zajmującej się wytwarzaniem oprogramowania związanego z bazami danych oraz przygotowywaniem interaktywnych serwisów WWW. Od ubiegłego roku AGS Media buduje nowy wirtualny Megastore dla całej sieci Empik w Polsce. Empik miał już wprawdzie mały muzyczny sklep internetowy, jednak - jak przyznają przedstawiciele AGS New Media - tym razem chodzi o nową jakość. "Zainteresowanie starym sklepem było na tyle duże, że uzasadniało podjęcie obecnego przedsięwzięcia" - mówi Wojciech Kaszycki.

Od dawna na internetowej witrynie Empiku widoczna jest informacja o rychłym otwarciu sklepu Wirtualny Megastore. Od strony informatycznej projekt jest praktycznie gotowy. Trwają jednak prace organizacyjne mające sprawić, że cała logistyczna maszyneria sprzedaży będzie funkcjonowała bez przeszkód. "Przygotowanie aplikacji stanowi co najwyżej jedną czwartą całej pracy potrzebnej do stworzenia wirtualnego sklepu" - uważa Wojciech Kaszycki.

Własny skład

"Chcemy zbudować sklep, którego funkcjonowanie będzie wspomagane przez magazyn. Prezentowana w Internecie oferta ma odzwierciedlać aktualny stan towarów w magazynie" - mówi Wojciech Kaszycki. Posiadanie kosztownego magazynu, którego nie ma większość internetowych sklepów, powinno spowodować szybsze dotarcie zamówionego towaru do klienta. Wysyłka będzie natychmiastowa - nie trzeba czekać na dotarcie towaru od dystrybutora. W pierwszym etapie działania sklepu tych towarów, których nie ma w danej chwili w magazynie, nie będzie można zamówić. "Docelowo powinniśmy jednak wprowadzić możliwość obsługi tzw. back-order" - twierdzi Wojciech Kaszycki.

Atutem sklepu Empiku ma być bogata zawartość informatyczna. Prawdopodobnie z każdym produktem będzie połączony jego dokładny opis. W przypadku albumów muzycznych powinna to być lista zawartych utworów, zeskanowana okładka i fragment utworu do odsłuchania. Podobnie jak w przypadku największych internetowych sklepów, użytkownicy wirtualnego Megastore mogliby dopisywać własne . W ten sposób mogą wyrazić opinię o danym produkcie.

Docelowo będzie wprowadzona częściowa personalizacja informacji prezentowanych w sklepie. Na podstawie historii zakupów klient będzie klasyfikowany wg określonej kategorii. Umożliwi to kierowanie do niego sugestii i ofert promocyjnych. "Doświadczenia z funkcjonowania dotychczasowego sklepu sieci Empik wskazują, że wielu klientów szuka produktów czy albumów muzycznych, których nie można kupić w sklepach w Polsce" - mówi Wojciech Kaszycki.

Własne i cudze

Oprogramowanie do obsługi sklepu działa na bazach danych Oracle'a i sprzęcie Sun Microsystems. "O naszym wyborze decydowała skalowalność rozwiązań, tak aby można było szybko zwiększyć wydajność sklepu" - twierdzi Wojciech Kaszycki. Według założeń, sklep powinien obsłużyć nawet 2 tys. jednocześnie zalogowanych osób. Sklep internetowy ma własną aplikację firmy AGS New Media, napisaną w językach C, C++, Perl i TCL. Jego uruchomienie jest zaplanowane dopiero po odbyciu testów użytkowych. "Do jego normalnej obsługi, przetwarzania zamówień i prowadzenia wysyłki potrzebnych będzie ok. 50 osób" - uważa Wojciech Kaszycki.