Kryzys, kryzys... a co po kryzysie?

Kryzys a szefowie IT

Przed ograniczeniami budżetowymi większość szefów ds. IT stanęła jeszcze w ubiegłym roku. W skali świata problem mniejszych budżetów dotknął aż 90% CIO! Wielu z nich w przyszłym roku czeka jeszcze większe wyzwanie - będą musieli pogodzić oczekiwania biznesu ze środkami finansowymi na poziomie z lat 2006-2007.

W wielu przypadkach biznes musi oszczędzać, aby przetrwać. Potrzebuje jednak zmian i pozwalających je kontrolować rozwiązań informatycznych. Zmniejszeniu środków na IT towarzyszy również zmiana wymagań wobec departamentów IT - cele przed nimi stawiane, poza typowymi zadaniami związanymi z utrzymaniem infrastruktury, koncentrują się na wnętrzu organizacji. Z analiz przeprowadzonych przez Gartnera wynika bowiem, że nadrzędnymi zadaniami, stawianymi obecnie przed większością szefów informatyki są kolejno: zwiększenie efektywności procesów biznesowych, zmniejszenie kosztów ich realizacji oraz optymalizacja wykorzystania pracy ludzkiej. Dopiero na kolejnych pozycjach znalazły się cele związane z rozszerzaniem bazy klientów, poprawą stopnia wykorzystania informacji biznesowych (odpowiednio pozycja 4. i 5.) oraz ekspansją na nowe rynki (10.).

Kryzys a dostawcy IT

Światowy rynek IT coraz bardziej dojrzewa, a rynek polski coraz szybciej goni świat. Wiele sygnałów świadczy o tym, że polskie firmy są coraz bardziej dojrzałymi odbiorcami sygnałów rynkowych i sprawnymi użytkownikami technologii ITC. Wobec tego w obliczu konieczności cięć nakładów na IT, permanentnej reorganizacji i jednoczesnego wspierania rozwoju biznesu zmieniają się oczekiwania rynku wobec dostawców technologii. Ciągłe zapewnianie o korzyściach wynikających z zakupu nowego serwera, wdrożenia technologii wirtualizacji czy systemu ERP to już za mało. Według analityków Gartnera, klienci coraz częściej będą oczekiwać referencji, dowodów i gwarancji obiecywanych im korzyści. W kolejnych latach zmienić powinien się również charakter informacji marketingowych i sposób ich dystrybucji.

Eksperci podkreślają, że w miarę nasycania się rynku IT, zaostrzy się konkurencja i walka o klienta. Dostawcy rozwiązań teleinformatycznych zmuszeni będą do zmiany priorytetów w zakresie poszukiwania nowych nabywców i utrzymywania dotychczasowych klientów oraz partnerów handlowych. Wszystko wskazuje na to, że powszechne w branży IT stwierdzenie mówiące, iż załamanie rynku jest dobrą okazją na uporządkowanie biznesu nie ominie dostawców. W wielu przypadkach rynek wręcz domaga się zmian w obowiązujących od lat warunkach wsparcia technicznego czy umowach partnerskich.

10 priorytetów inwestycyjnych w IT

1. Oprogramowanie Business Intelligence

2. Systemy klasy ERP, CRM, itp.

3. Rozwiązania serwerowe, wirtualizacja

4. Modernizacja przestarzałych aplikacji

5. Rozwiązania wspierające pracę zespołową

6. Systemy sieciowe i telekomunikacyjne

7. Infrastruktura techniczna

8. Rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa IT

9. Architektura SOA

10. Zarządzanie dokumentacją

Źródło: Gartner 2009 CIO Agenda


TOP 200