Kręte ścieżki upowszechnia IT

Stacjonarne wciąż wyprzedzają notebooki

Kręte ścieżki upowszechnia IT

Z jakich usług elektronicznych firmy

Odpowiedzi na pytanie o typ komputera, z którego korzystają ankietowani wskazują na utrzymującą się przewagę komputerów typu desktop nad przenośnymi, zarówno w zastosowaniach służbowych, i jak i prywatnych, choć widać wyraźnie ekspansję notebooków. Różnica udziału odpowiedzi wskazujących na korzystanie z jednego albo drugiego rodzaju komputerów nie jest już duża. Odpowiedzi "bardzo często" i "często" w przypadku służbowego korzystania z komputerów stacjonarnych wybrało łącznie prawie 83% ankietowanych, z czego ponad 73% "bardzo często", podczas gdy korzystanie z notebooków wskazało 68%, z czego 52% - "bardzo często".

Duże pole do popisu w Polsce mają wciąż sprzedawcy smartfonów, inteligentnych komórek umożliwiających korzystanie z aplikacji biurowych, Internetu, poczty elektronicznej, itd. Jest to bowiem wciąż w porównaniu z komputerami rzadko wykorzystywane narzędzie. Do częstego i bardzo częstego korzystania nich "przyznało" się zaledwie ok. 26% respondentów, podczas gdy ponad 55% wcale ich nie używa.

Kulejąca e-administracja

Raport SGH i Stowarzyszenia Komputer w firmie potwierdza też, że ciągle bardzo słabo wygląda wykorzystanie informatyki w obszarze kontaktów z urzędami. To jednak nie może dziwić, skoro z raportu Komisji Europejskiej przestawionego kilka miesięcy temu wynika, że pod względem wskaźnika dostępności e-administracji znajdujemy się wśród krajów Unii Europejskiej na samym końcu, wspólnie z Bułgarią. "Wydaje się, że w obszarach poddanych grze rynkowej wykorzystanie technik IT do komunikacji biznesowej rozwija się w sposób naturalny, czyli zgodnie z potrzebami kooperujących firm. W sferze kontaktów z urzędami rozwój ten jest zakłócony technologicznym, a przede wszystkim legislacyjnym zapóźnieniem administracji państwowej" - uważa Michał Goliński.

Ankietowani przedsiębiorcy dostrzegają, że państwo ma na tym polu istotną rolę do odegrania. Jakie obszary e-administracji, którymi powinna się zająć władza są dla nich istotne? Zdecydowanie na czele jest dostępność elektronicznych wzorów i formularzy dokumentów urzędowych, czego oczekuje prawie 80% ankietowanych. Wysoko na liście znalazło się też upowszechnienie e-podatków - 79%. Niewiele ustępuje im praktyczne uznanie elektronicznych form przesyłania i archiwizowania dokumentów (ponad 76%), przy czym tak wysoką pozycję zawdzięcza prawdopodobnie skomplikowanym procedurom towarzyszącym legalnemu, w 100% zgodnemu z prawem wystawianiu e-faktur. Ponad 75% przedsiębiorców chciałoby, aby wymiar sprawiedliwości i organy ścigania sprawniej potrafiły walczyć z przestępczą działalnością w sieci.

Ile jest warta informatyka w firmie?

Autorzy raportu zapytali też szefów małych i średnich firm, ile wydają miesięcznie na informatykę. 60% badanych firm zadeklarowało, że na utrzymanie infrastruktury informatycznej wydaje mniej niż 1000 zł miesięcznie (nie licząc płac pracowników czy zakupu nowego sprzętu). Więcej wydają on na usługi telekomunikacyjne. Aż 42% firm deklaruje bowiem, że miesięcznie wydaje ponad 1000 zł na połączenia komórkowe. Podobny odsetek (40%) deklaruje, że wydaje ponad 1000 zł na telefonię stacjonarną. W firmach małych wyraźne jest jednak zjawisko zastępowania telefonii stacjonarnej mobilną: aż 45% firm małych wydaje na telefonię stacjonarną tylko do 199 zł, zaś 20% - od 200 do 499 zł.

Kręte ścieżki upowszechnia IT

Wykorzystanie komputerów w kontaktach biznesowych


TOP 200