Korporacyjne pogaduszki

Jeszcze w lipcu na rynek trafi nowa wersja komunikatora Gadu-Gadu. Wkrótce pojawi się również produkt przeznaczony dla biznesu.

Jeszcze w lipcu na rynek trafi nowa wersja komunikatora Gadu-Gadu. Wkrótce pojawi się również produkt przeznaczony dla biznesu.

Gadu-Gadu, najpopularniejszy wśród polskich internautów komunikator, obchodzi w tym roku piąte urodziny. Spółka SMS-Express.com - operator Gadu-Gadu - deklaruje, że korzysta już z niego 5 mln użytkowników. Pod tym względem konkurencja pozostaje daleko w tyle, choć firma nie może o niej zapominać. Największym zagrożeniem jest rosnąca popularność w Polsce komunikatora Skype, który oferuje możliwość wykonywania tanich połączeń głosowych praktycznie na całym świecie. Niedawno Skype, dla którego Polacy stanowią trzecią pod względem liczebności nację pośród użytkowników, zawarł porozumienie z portalem Onet.pl.

Korporacyjne pogaduszki

KRZYSZTOF SZALWA, prezes zarządu SMS-Express.com

Niechętnie - pod presją konkurencji i użytkowników - SMS-Express.com wprowadziła kilka miesięcy temu usługę Tele Gadu-Gadu, która pozwala na prowadzenie rozmów głosowych z abonentami telefonii stacjonarnej i komórkowej za pośrednictwem komunikatora Gadu-Gadu. Współpracuje w tym zakresie z operatorem usług typu VoIP - firmą easyCALL. SMS-Express.com zamierza wkrótce wprowadzić nową wersję aplikacji, która pozwoli na prowadzenie wysokiej jakości rozmów głosowych oraz wideokonferencji. Kolejnym krokiem będzie wprowadzenie na rynek biznesowej wersji Gadu-Gadu, przeznaczonej dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Komunikacja przez zaporę

Gadu-Gadu 7.0 ma trafić do użytkowników jeszcze w lipcu. Aplikacja zyska nowy interfejs, który został stworzony przez wybranych w konkursie grafików. Najważniejsze jednak zmiany będą dotyczyć wprowadzenia komunikacji głosowej i wideo. Możliwości prowadzenia rozmów głosowych pojawiły się już we wcześniejszych wersjach Gadu-Gadu, ale ich wykorzystanie ograniczały stosowane przez użytkowników zapory ogniowe. Podobnie zresztą było w przypadku funkcji transferu plików. Tymczasem oprogramowanie typu firewall stało się standardowym elementem systemów chroniących komputery biurkowe.

Przedstawiciele SMS-Express.com doszli do wniosku, że nie będą samodzielnie tworzyć technologii, która miała wyeliminować te problemy. "Zdecydowaliśmy się na wykorzystanie gotowego rozwiązania. Używamy tej samej technologii co Microsoft czy Yahoo!" - mówi Krzysztof Szalwa, od lutego br. prezes zarządu SMS-Express.com. Jego poprzednik - Łukasz Fołtyn, twórca Gadu-Gadu - skoncentrował się na rozwoju komunikatora. W ostatnim roku poszerzono grupę osób zajmujących się rozwojem Gadu-Gadu. Pozwala to firmie na równoczesne prowadzenie kilku projektów, co dotychczas nie było możliwe.

Choć przedstawiciele firmy nie przyznają tego oficjalnie, w Gadu-Gadu 7.0 wykorzystano technologię Any-Firewall firmy Eyeball Networks. Pozwala ona na przesyłanie obrazu i głosu przez większość dostępnych na rynku zapór ogniowych bez wpływu na bezpieczeństwo chronionych przez nie systemów. Użytkownik nie musi otwierać jakiegokolwiek z portów, a mimo to komunikacja przebiega bezproblemowo.

Jednocześnie - biorąc pod uwagę, że ogromna część użytkowników Gadu-Gadu łączy się z Internetem z wykorzystaniem łączy o stosunkowo niskiej przepustowości - firma zdecydowała się również na wykorzystanie innej technologii Eyeball Networks- Any-Bandwidth. Pozwala ona na automatyczne dopasowanie jakości transmitowanego obrazu do przepustowości posiadanej przez użytkownika Gadu-Gadu i możliwości procesora jego komputera.

Specyfika biznesu

Korporacyjne pogaduszki

PIOTR POKRZYWA, Wiceprezes zarządu SMS-Express.com

Według nieoficjalnych informacji, SMS-Express.com przygotowuje także wersję biznesową Gadu-Gadu. "Ma ona dawać firmom możliwość prezentowania klientom tylko jednego numeru Gadu-Gadu. W ten sposób chcąc skontaktować się z firmą, klient prześle wiadomość na pojedynczy numer, a następnie operator przekieruje rozmowę do właściwego pracownika" - mówi Piotr Pokrzywa, wiceprezes zarządu SMS-Express.com. Właściciel serwisu Gadu-Gadu blisko współpracuje z Microsoftem. To chyba jedna z nielicznych firm internetowych, której infrastruktura oparta jest na platformie Windows. Nie powinien więc nikogo zdziwić fakt, że wersja biznesowa zostanie zintegrowana z serwerem pocztowym Exchange. Niewykluczone że będzie oferowana jako część pakietu Microsoft Small Business Server.

Przedstawiciele firmy SMS-Express.com nie chcą jednak na tym etapie zdradzać zbyt wielu szczegółów na temat biznesowej wersji swojego komunikatora. "Chcemy zaoferować małym i średnim firmom m.in. możliwość prowadzenia rozmów głosowych i wideokonferencji o gwarantowanej wysokiej jakości" - mówi Krzysztof Szalwa. Dotyczy to zarówno rozmów wewnątrz firmy, jak i tych wychodzących. "Firmy zainteresowane są usługami o wyższej jakości niż konsumenci, nawet jeśli byłyby one droższe. W przypadku konsumentów marża na sprzedaży usług VoIP jest minimalna" - wyjaśnia Krzysztof Szalwa. W przypadku wersji konsumenckiej firma zarabia i chce nadal zarabiać na reklamie. Komunikator Gadu-Gadu uznany został za internetowe medium roku w konkursie Media Trendy 2005. Dlatego firmie zależy na utrzymywaniu jak największej liczby jego użytkowników.

Rozmowy kontrolowane

"Wersja biznesowa ma też pozwalać na uruchomienie serwera Gadu-Gadu w firmie. Będzie on dawał administratorowi pełną kontrolę nad komunikacją pomiędzy pracownikami, a także ze światem zewnętrznym" - mówi Piotr Pokrzywa. Obecnie wykorzystywanie Gadu-Gadu jest blokowane przez wiele firm, ponieważ ich szefowie obawiają się, że pracownicy zbyt wiele czasu poświęcają na prywatne pogawędki podczas pracy. Piotr Pokrzywa ma więc nadzieję, że wersja biznesowa zachęci przedsiębiorstwa do odblokowania Gadu-Gadu.

Biznes na wschód

SMS-Express.com planuje wejście na inne rynki europejskie, choć nie zrobi tego bezpośrednio. "Chcemy zaoferować naszą technologię partnerom zagranicznym, którzy zajmą się już jej lokalizacją. W przeciwieństwie do operatorów najpopularniejszych komunikatorów nie wierzymy, że są to aplikacje o zasięgu globalnym. Nasza historia pokazuje, że bardziej sprawdzają się systemy o zasięgu lokalnym" - przekonuje Krzysztof Szalwa, prezes zarządu SMS-Express.com.Zainteresowanie widać już na wschodzie Europy.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200