Kontrola jakości w hali fabrycznej

Japońskie słowo "kaizen" oznacza taką filozofię prowadzenia działalności gospodarczej, która polega na ciągłej poprawie jakości. Auto Alliance Int., spółka amerykańskiego Forda i japońskiej Mazdy, produkuje m. in. samochody Ford Probe i Mazda 626. W celu skutecznego wdrożenia filozofii kaizen w fabryce firmy w Flat Rock (Michigan, USA) wprowadzono system QIMS (Quality Information Management System), służący do informowania całego nadzoru na linii produkcyjnej o wszelkich usterkach, które zauważono w samochodach schodzących z linii.

Japońskie słowo ''kaizen'' oznacza taką filozofię prowadzenia działalności gospodarczej, która polega na ciągłej poprawie jakości. Auto Alliance Int., spółka amerykańskiego Forda i japońskiej Mazdy, produkuje m. in. samochody Ford Probe i Mazda 626. W celu skutecznego wdrożenia filozofii kaizen w fabryce firmy w Flat Rock (Michigan, USA) wprowadzono system QIMS (Quality Information Management System), służący do informowania całego nadzoru na linii produkcyjnej o wszelkich usterkach, które zauważono w samochodach schodzących z linii.

W celu unaocznienia problemów z jakimi spotyka się nadzór na linii produkcji samochodów, przytaczamy kilka danych o samej linii. Wytwarza się na niej 240 tysięcy samochodów rocznie. Montowany samochód przebywa na linii drogę ponad 20 km, a od chwili wykonania wyprasek blach karoserii do zejścia kompletnego pojazdu z linii mija 50 godzin. Ponad 97% spawów karoserii wykonują roboty przemysłowe.

Inspektorzy jakości przekazują swoje spostrzeżenia przez mikrofon dołączony do systemu komputerowego, rozpoznającego głos Task Manager firmy Vococollect. W celu ograniczenia kosztów system rozpoznaje tylko 600 słów, ale i tak jest to dostatecznie wiele dla przekazania wszystkich informacji o usterkach. Każdy schodzący z linii samochód otrzymuje metryczkę jakości, przekazywaną następnie do procesora zadań - komputera opartego na procesorze Intel 486, uaktualniającego na tej podstawie dane w bazie na temat jakości. Dane te są następnie przekazywane przez sieć Token Ring, do stacji roboczych na linii produkcyjnej, w odstępach jednominutowych.

W poprzednim systemie, od momentu spisania danych o usterce do chwili przygotowania raportu dla nadzoru, sporządzanego na standardowych formularzach papierowych, mijało 30 godzin.

Dane przechodzą do centralnego komputera kontroli jakości w celu uzupełnienia informacji w bazie danych i przygotowania raportów dla kierownictwa na temat liczby schodzących z linii samochodów, problemów z jakością itp. Centralnie przygotowywane dane są uaktualniane co 2 godziny i przesyłane przez bezprzewodowe pagery do wyższego nadzoru produkcji.

Wszystkie stacje robocze na linii produkcyjnej i w przedsiębiorstwie wyposażono w system tworzenia raportów, oparty na architekturze klient/serwer. Wykorzystano w tym celu specjalnie przygotowaną aplikację w Excelu, korzystającą z centralnej bazy danych.

Całość instalacji informowania o jakości kosztowała pół miliona USD. Znaczną część tej sumy pochłonęła instalacja światłowodowej sieci Token Ring i przygotowanie zestawu skomplikowanych makrodefinicji Excela do tworzenia wielu różnorodnych raportów o jakości.


TOP 200