Kontakty, kontrakty

Insoft CRM dla Lotus Notes ma rozbudowane funkcje ochrony informacji. Dane gromadzone w systemie są szyfrowane za pomocą architektury klucza publicznego. W systemie można wprowadzić również podpis elektroniczny gwarantujący autentyczność dokumentów.

Wkrótce Microsoft!

Plany dotyczące wejścia na rynek oprogramowania typu CRM dla małych i średnich firm obwieścił Microsoft. W drugiej połowie br. firma wprowadzi na rynek amerykański aplikację Microsoft CRM, powstałą w wyniku przejęcia Great Plains Software.

Oprogramowanie ma ściśle współpracować z programem pocztowym Outlook. Można będzie je obsługiwać również poprzez przeglądarkę !WWW. Microsoft CRM ma być dostępny jako odrębny produkt i jako rozwiązanie zintegrowane z pakietem Dynamics, oferowanym przez Microsoft Great Plains. Na razie nie wiadomo czy i ewentualnie kiedy oprogramowanie trafi na rynek polski.

Pakiet zintegrowany

Matrix.pl - dostawca popularnego w Polsce pakietu Symfonia forte - od niedawna oferuje moduł CRM pod nazwą Doradca Handlowy forte. Jest on zinteg- rowany z aplikacjami Symfonia Finanse i Księgowość oraz Symfonia Handel , co pozwala m. in. na bezpośredni dostęp do historii transakcji i aktualnego stanu rozliczeń z klientem oraz automatyzację procesu obsługi zamówień i śledzenie stanu ich realizacji.

Doradca Handlowy forte umożliwia użytkownikom parametryzowanie informacji związanych z klientem za pomocą systemu przypisywanych mu atrybutów czy zdarzeń. System jest zintegrowany z kalendarzem i pocztą elektroniczną Out- look oraz Microsoft Office. Zawiera zestaw gotowych raportów i zestawień, dotyczących klientów, produktów, realizacji zadań i akcji marketingowych. Użytkownicy mogą także tworzyć własne raporty.

W zgodzie z otoczeniem

Oprogramowanie typu CRM pod nazwą Kontakt wprowadziła firma Navo. Aplikacja umożliwia integrację z dowolnym klientem pocztowym zgodnym ze standardem MAPI, np. Microsoft Outlook. Pozwala to na obsługę poczty z poziomu programu oraz dołączanie dodatkowych wiadomości do poszczególnych wizytówek. Aplikacja współpracuje z przeglądarką Internet Explorer, dzięki czemu można przeglądać strony WWW nie wychodząc z programu. Współpraca z arkuszem Excel i edytorem Word na razie jest ograniczona do kopiowania i wklejania informacji. Firma zapewnia jednak, że prowadzi prace nad pełniejszą integracją z pakietem biurowym Microsoftu. Planuje m.in. zapewnić dostęp do funkcji Navo Kontakt z menu aplikacji Office, np. umożliwić otwieranie w edytorze Word dokumentów zapamiętanych w kartotece programu CRM lub dodawanie aktualnie opracowywanego dokumentu do bazy danych.

Kontakt pozwala na importowanie danych o klientach, produktach, sprzedaży i rozliczeniach z programu Navo Sprzedaż lub dowolnego programu, który umożliwia eksportowanie danych w formacie arkusza Excel. Navo udostępnia bezpłatnie użytkownikom usługę pobierania danych z serwisów internetowych. Obecnie dotyczy to wyłącznie kursów walut, ale producent prowadzi prace nad zapewnieniem dostępu do danych z internetowych baz firm i produktów.

Integralną częścią aplikacji jest system, umożliwiający wymianę informacji tekstowych między współpracownikami na wzór komunikatorów internetowych. Kontakt pozwala również na automatyczne logowanie w Windows NT, 2000 i XP.

Cena modelowa

Systemy CRM przeznaczone dla małych i średnich firm kosztują od kilkudziesięciu złotych - najtańsze rozwiązania do zarządzania kontaktami - do kilkunastu tysięcy złotych - za jedno stanowisko w przypadku rozbudowanych produktów dużych, znanych producentów. W przypadku rozbudowanych systemów, poza opłatami za liczbę stanowisk dochodzą dodatkowe opłaty za oprogramowanie serwerowe.

Wycena oprogramowania CRM na podstawie liczby wykorzystywanych stanowisk nie jest jedynym stosowanym modelem cenowym. Niektóre firmy kalkulują ceny wg liczby lokalizacji, w których działa firma. Wówczas pobierają opłaty za wdrożenie systemu CRM w oddziale, bez względu na liczbę stanowisk. Inne firmy z kolei pobierają opłaty za wdrożenie poszczególnych modułów.đ

Kiedy CRM się nie sprawdzi?

Firma Process4E, świadcząca usługi doradcze dotyczące analizy przedwdrożeniowej i wyboru narzędzi informatycznych, przygotowała zestaw pytań, pomocnych w określeniu, czy rozwiązanie CRM jest potrzebne w danym przedsiębiorstwie. oto niektóre z nich:

  • czy ogólna liczba obsługiwanych klientów jest duża?

  • czy liczba handlowców w jednej lokalizacji jest relatywnie duża?

  • czy organizacja ma wiele lokalizacji?

  • czy cykl sprzedaży produktu jest długi i skomplikowany ń składa się z wielu elementów?

  • czy liczba linii produktowych jest duża?

  • czy istnieje możliwość powtarzania zakupów?

  • czy klienci wymagają częstego dostępu do informacji handlowych?

  • czy klienci wymagają wsparcia technicznego?

    Udzielenie przeczącej odpowiedzi na którekolwiek z pytań sugeruje, że wdrożenie w poszczególnych obszarach relacji z klientami nie jest konieczne, a przynajmniej wymaga ponownego przemyślenia.


  • TOP 200