Koniec przesuwania pudeł

Dystrybutorzy wraz z rozwojem swoich działów enterprise, rozbudowując swoją ofertę związaną z produktami zaawansowanymi (serwerami, storage, oprogramowaniem), rozbudowują również swoje działy kompetencyjne. Prowadzone w centrach szkolenia oprócz wartości dodanej dla partnerów handlowych stanowią źródło dodatkowych zysków dla dystrybutora.

Dystrybutorzy konsekwentnie rozwijają również marki własne, które zapewniają znacznie wyższe marże i zyski niż asortyment zewnętrznych dostawców. Produkcję zlecają najczęściej tanim chińskim producentom. Zjawisko to dotyczy głównie takich grup produktowych, jak materiały eksploatacyjne do drukarek, chemia czyszcząca, ale także tabletów i wszelkiego rodzaju akcesoriów (myszy, klawiatury, pendrive’y).

Przyszłość: od dystrybutora do operatora logistycznego?

Śledząc zmiany na polskim rynku dystrybucyjnym, może się okazać, że za kilka lat dystrybutorzy nie będą utrzymywali swoich działów handlowych, zdając się w dużej mierze lub nawet w całości na zespoły sprzedażowe po stronie vendorów. Sami przeistoczą się w firmy quasi-handlowe z bardzo mocnym akcentem logistycznym. Prawdopodobny model to wyspecjalizowany w IT operator logistyczny z własnym, odpowiednio przygotowanym na ogromną różnorodność asortymentu bardzo pojemnym, zautomatyzowanym magazynem. Sprawy handlowe w dużej części będą stały po stronie vendora, częścią kontaktów z klientami zajmą się menedżerowie produktu zatrudnieni przez firmę dystrybucyjną. Najważniejszą wartością, którą vendorowi zapewnią dystrybutorzy, okaże się sprawne zarządzanie towarem producenta z możliwością jego natychmiastowej wysyłki bez względu na to, jaka jest jego różnorodność – czy jest to monitor, procesor, suszarka do włosów czy telewizor plazmowy.

Tradycyjnym polem, na którym od lat działają dystrybutorzy, jest produkcja komputerów oraz serwerów. Incom oferuje komputery pod marką Adax, AB pod marką Triline, natomiast Action pod marką Actina. Wbrew pozorom często jest to sprzęt wysokiej klasy. Potwierdzeniem mogą być sukcesy firmy Action, która dostarczyła w sumie ponad 2300 serwerów do Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych CERN w Genewie. Serwery te służą do obliczeń wyników badań prowadzonych w Wielkim Zderzaczu Hadronów.

Nie bez znaczenia dla dochodów firm dystrybucyjnych pozostają organizowane lub zarządzane przez nie sieci sklepów – integrujące prywatne sklepy komputerowe w jedną, spójną całość wizerunkową, asortymentową i marketingową. AB zarządza siecią sklepów Alsen w Polsce oraz Comfor na terenie Czech. Action również zarządza podobną działającą w Polsce siecią pod nazwą Sferis. Możliwość dysponowania taką siecią handlową jest dla dystrybutora wyjątkowo korzystna, zwłaszcza jeśli chodzi o dotarcie do rynku detalicznego marek własnych dystrybutora.

Ostatnio w sferze zainteresowań polskich dystrybutorów znalazły się również produkty codziennego użytku – RTV oraz AGD. Jeśli chodzi o sprzęt gospodarstwa domowego, to dystrybutorzy zaczęli działać na tym polu stosunkowo niedawno – niemniej z sukcesami, decydując się po doświadczeniach na oferowanie tzw. „małym AGD” pralek, lodówek czy zmywarek.

Budowanie wolumenu

Ciągłe poszukiwanie i rozwijanie projektów efektywnych marżowo jest prawidłowe, poza tym nadal olbrzymią rolę w dystrybucji gra budowanie wolumenu. Jest to szczególnie ważne, ponieważ to wolumen właśnie jest główną i ostateczną kartą przetargową przy ustalaniu warunków handlowych pomiędzy producentem i dystrybutorem. Wolumen obrazuje również siłę całej grupy kapitałowej, ukazując skalę jej działalności i pokazując potencjalny kierunek oraz dynamikę jej rozwoju. Wskazuje na odpowiednie pokrycie kanałów sprzedaży, sprawną logistykę i zorganizowane zarządzanie powierzchnią magazynową. Czynnik wolumenowy jest również kluczowy dla zachowania odpowiedniego przepływu środków kapitałowych wewnątrz firm dystrybucyjnych. Im większe bowiem ogólne obroty firmy i dostępność przepływającej gotówki, tym łatwiej i elastyczniej zarządzać zobowiązaniami krótkoterminowymi.

Koniec przesuwania pudeł

TOP 200