Komputerowe żniwa 2006

Mocna końcówka roku na polskim rynku PC.

Komputerowe żniwa 2006

Gartner: polski rynek PC w IV kw. 2006

W czwartym kwartale producenci sprzedali łącznie blisko 840 tys. komputerów - wynika z danych firmy analitycznej Gartner. To o 35 proc. więcej niż przed rokiem. Ogromnym wzięciem cieszą się notebooki, których sprzedaż wzrosła w IV kw. o prawie 81 proc. do ponad 347 tys.

Według danych Gartnera, w IV kw. komputery przenośne stanowiły 41,5 proc. wszystkich sprzedanych urządzeń - prawie 348 tys. sztuk. Ich sprzedaż wzrosła o prawie 81 proc., wobec czwartego kwartału 2005. Komputerów stacjonarnych przybyło jedynie o 14,4 proc.

Zdecydowana większość sprzętu trafiła do firm i instytucji - 78 proc. (blisko 655 tys.), co stanowi wzrost o prawie 31 proc., w stosunku do IV kw. 2005.

Prywatni odbiorcy kupili w tym samym czasie ponad 184 tys. komputerów - o blisko 52 proc. więcej niż przed rokiem.

Komputerowe żniwa 2006

Gartner: polski rynek komputerów stacjonarnych w IV kw. 2006

Najwięcej komputerów w IV kw. 2006 sprzedał Hewlett-Packard - ponad 90 tys. uzyskując rynkowy udział na poziomie 10,8 proc. HP zdystansował Acera (60,7 tys.) oraz Fujitsu Siemens (60,6 tys.). Obydwaj producenci zakończyli kwartał z jednakowym udziałem rzędu 7,2 proc. HP przed rokiem był drugi, Acer piąty, trzecia pozycja Fujitsu Siemens pozostała bez zmian. Wzrost sprzedaży HP, wobec ostatniego kwartału sprzed roku, sięgnął 107,8 proc., Acera - 64,1 proc., Fujitsu Siemens 43,8 proc. Stosunkowo niewiele do pierwszej trójki w generalnej klasyfikacji zabrakło Asusowi, który przed rokiem był ósmy, a w IV kw. 2006 wysforował się na miejsce czwarte z wynikiem 56,4 tys. sztuk, notując największy wzrost o 224,5 proc. Tym samym kontroluje 6,7 proc. rynku. Asus wyprzedził Toshibę (54,1 tys.), której rynkowy udział w podsumowanym okresie wynosi 6,5 proc.. Japoński producent odnotował wzrost sprzedaży o 99,2 proc.

Komputerowe żniwa 2006

Gartner: polski rynek notebooków w IV kw. 2006

Największy polski producent komputerów - NTT - znalazł się dopiero na szóstej pozycji w IV kw. 2006 (49,3 tys.). Przed rokiem był pierwszy. Jego sprzedaż wzrosła tylko o 4 proc. Rynkowy udział NTT wynosi 5,9 proc. Strata wobec pozostałych graczy wynika po części z niskiej sprzedaży innych komputerów niż stacjonarne. W tym ostatnim segmencie NTT ma nadal silną pozycję w IV kw.

Mniej komputerów niż przed rokiem sprzedał Dell o 8,3 proc. W kwartalnym podsumowaniu spadł z czwartej na siódmą pozycję (34,9 tys., 4,2-proc. udział w rynku). Pierwszą dziesiątkę największych dostawców komputerów w IV kw. 2006 zamykają Lenovo (26,9 tys.), PC Factory (22,7 tys.) oraz Maxdata (15 tys.).


TOP 200