Komórkowa Europa

W I kw. br. na zachodnioeuropejski rynek dostarczono 40,7 mln sztuk telefonów komórkowych (w tym modeli, pozwalających korzystać z kilku technologii) - o 11 proc. więcej niż w analogicznym okresie ub. r. Jak zaznaczają analitycy IDC miniony kwartał podkreślił także dominującą pozycję trzech dostawców: Nokii, Motoroli i Samsunga.

Analitycy IDC zauważyli, że na rynku dostępna jest coraz większa oferta urządzeń przenośnych dedykowanych sieciom 3G (UMTS). Premiery zaawansowanych modeli telefonów powodują zaś spadek cen tradycyjnych rozwiązań, co w konsekwencji zwiększa na nie popyt. I kw. br. to kolejny okres, w którym silnie zaznaczyła się dominacja trzech producentów telefonów komórkowych. Nokia, Motorola i Samsung obsługują obecnie niemal 70 proc. europejskiego rynku wśród tego typu rozwiązań.

Według ekspertów IDC wzrasta także zapotrzebowanie na telefony konwergentne, łączące w sobie kilka nowoczesnych technologii dostępowych (wzrost z 5 proc. w I kw. 2005 r. do 7 proc. w minionym kwartale). Pod koniec roku łączna liczba dostaw zwykłych telefonów komórkowych oraz ich bardziej zaawansowanych odpowiedników ma w Europie wynieść 185 mln.

Komórkowa Europa

Sprzedaż telefonów komórkowych w I kw. 2006

Liderem wśród producentów pozostaje Nokia. Fiński koncern dostarczył na europejski rynek w I kw. br. 13,9 mln sztuk telefonów (17 proc. wzrostu w stosunku do I kw. 2005 r.). Dobrze sprzedawały się głównie modele 6230i oraz 6280 (UMTS), a średnia cena za telefon (ASP - Average Sales Price) wyniosła 103 euro.

Największą dynamikę wzrostu sprzedaży swoich rozwiązań zanotowała Motorola. (44 proc.). Wynik ten przełożył się bezpośrednio na zwiększenie udziałów rynkowych koncernu (z 14 proc. w I kw. ub. r. do 18 proc. obecnie). Według IDC najbardziej popularne telefony Motoroli należą do serii PEBL, SLVR oraz RAZR.

Udziały rynkowe w segmencie telefonów komórkowych zwiększył także koreański Samsung (z 16 proc. do 17 proc.). Wzrost zanotowano głównie dzięki rosnącej sprzedaży zaawansowanych modeli D600 i Z510. Samsung (wraz z Motorolą i Nokią) zamyka listę trzech producentów o sumarycznie największym znaczeniu na rynku urządzeń mobilnych (69 proc. udziałów).

Wśród mniejszych dostawców pozycja lidera przypadła w raporcie IDC koncernowi Sony Ericsson. Na zachodnioeuropejskim rynku sprzedano w I kw. br. 3,7 mln sztuk telefonów tej marki (9 proc. udziałów, 24 proc. wzrostu w stosunku do I kw. 2005 r.). Koncern konsekwentnie inwestuje w nowoczesne rozwiązania, promując swoje telefony z wyższej półki (K750i i seria K600). Rynek komórkowy próbuje także zdobyć BenQ Siemens. W I kw. br. spółka dostarczyła w Europie Zachodniej 2,4 mln sztuk telefonów.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200