Komórki nabierają rozpędu

Rynek telefonów komórkowych w III kw. 2003 roku powiększył się o 21,2 proc. w ujęciu rocznym. W stosunku do poprzedniego kwartału wzrósł o 14 proc. Łączna ilość sprzedanych aparatów sięgnęła 130,1 mln sztuk - wynika ze wstępnych szacunków IDC. Stawce producentów niepodzielnie przewodzi Nokia, na piątym miejscu uplasował się LG Electronics, wyprzedzając Sony-Ericsson.

Według wyliczeń IDC, pięciu czołowych producentów odzyskuje udział w światowym rynku telefonów komórkowych - w III kw. wzrósł on do 76,6 proc. Wcześniej łączny udział wielkiej piątki obniżył się do 71,4 proc. w pierwszym kwartale 2003, z 77,3 proc. w ostatnim kwartale ubiegłego roku.

W podsumowanym przez IDC okresie wszyscy czołowi producenci odnotowali postępujący wzrost sprzedaży. Motorem wzrostu jest przede wszystkim rosnące zainteresowanie aparatami z bogatymi funkcjami multimedialnymi (aparaty cyfrowe, możliwość przesyłania MMS-ów), którymi konsumenci na ukształtowanych rynkach zastępują dotychczasowe starsze telefony. Rynki wschodzące zawdzięczają rozwój dzięki zwiększonym zakupom aparatów w ogóle.

Zobacz również:

  • Przychody na rynku chipów wzrosną w tym roku do ponad 600 mld
  • Użytkownicy Androida mogą się wkrótce zdziwić

Na pierwszym miejscu z 35-proc. udziałem znajduje się Nokia - 45,5 mln sprzedanych telefonów. Fiński producent, w porównaniu z poprzednim kwartałem, odnotował wzrost o 11,2 proc. umacniając pozycję w USA oraz ma globalnym rynku systemu CDMA. Pozycja druga należy do Motoroli (20,2 mln sztuk), która w poprzednim kwartale odnotowała 5-proc. spadek sprzedaży. Z kolei trzeci kwartał przyniósł amerykańskiemu producentowi wzrost o 27,8 proc. W efekcie Motorola powiększyła udział w światowym rynku o 1,7 proc. do 15,5 proc. Dzięki temu zdystansowała się od uplasowanego na trzecim miejscu Samsunga.

Koreański producent powiększył udział z 10,5 proc. w II kw. do 11,5 proc. w podsumowanym przez IDC okresie. Samsung wprowadził na rynek o 3 mln sztuk aparatów więcej, sprzedając w III kw. łącznie 15 milionów telefonów. Wysoki wzrost sprzedaży rzędu 39,5 proc. (11,3 mln sztuk) dał niemieckiemu Siemensowi czwarte miejsce.

Zmiana nastąpiła na ostatnim miejscu wielkiej piątki - LG Electronics powrócił dzięki dobrej sprzedaży aparatów w systemach CDMA oraz GSM, która zaowocowała 5-8 proc. udziałem w globalnym rynku (7,6 mln sztuk). Sony Ericsson spadł na szóste miejsce z wynikiem 5,5 proc.

Jak informowaliśmy wcześniej, badawcza firma Strategy Analitycs szacowała wzrost globalnego rynku telefonów komórkowych w III kw. na 23 proc. W cały 2003 roku zostanie sprzedane 492 mln sztuk aparatów, o 15 proc. więcej niż rok temu - prognozuje SA. Według wyliczeń IS Business Wire, w Polsce zostanie sprzedanych około 4,5 mln telefonów komórkowych, a liczba abonentów wzrośnie o ponad 3 mln. Najbardziej dynamicznym rynkiem usług bezprzewodowych są Chiny - pod koniec ubiegłego roku było tam 207 mln abonentów. Firma Instat/MDR wylicza, że do 2007 roku ich liczba sięgnie 400 mln osób.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200