Kogo nie mogą znaleźć pracodawcy
- Monika Tomkiewicz,
- 16.10.2012
Pracodawcom coraz trudniej znaleźć inżynierów i pracowników IT - wynika z badania ManpowerGroup "Niedobór talentów 2012".
1. Wykwalifikowani pracownicy fizyczni
2. Inżynierowie
3. Przedstawiciele handlowi
4. Technicy
5. Pracownicy działów IT
Jeszcze w ubiegłym roku niedobory inżynierów na świecie nie były tak duże. W roku 2011 inżynierowie znaleźli się na czwartym miejscu listy. Obecnie pracodawcom najczęściej brakuje inżynierów o specjalizacjach mechanicznych, elektrycznych i lądowych. Potwierdza to tezę, że w wielu krajach na całym świecie coraz mniej uwagi poświęca się kształceniu w zakresie nauk ścisłych, technologii, inżynierii i matematyki. Podobnie jak w przypadku wykwalifikowanych pracowników fizycznych ogólny popyt znacznie przewyższa podaż. Trzecią kategorią poszukiwanych przez pracodawców zawodów są przedstawiciele handlowi (spadek z drugiego miejsca w 2011 r.). Jest to spowodowane faktem, że firmy wciąż poszukują doświadczonych sprzedawców, którzy pomogą im zwiększać przychody. Na czwartym miejscu znaleźli się technicy, którzy w ubiegłym roku otwierali listę.
Coraz większy problem dla pracodawców stanowi pozyskiwanie pracowników IT. Potwierdza to piąta pozycja tej kategorii (wzrost z pozycji ósmej w 2011 r.). Ze względu na nowe trendy technologiczne, np. cloud computing, firmy będą potrzebowały najbardziej aktualnych kompetencji w tej dziedzinie.
Strategie względem niedoboru talentów
ManpowerGroup zapytał również pracodawców z 41 krajów o strategie, jakie obierają, aby poradzić sobie z trudnościami w obsadzaniu wakatów. Odpowiedzi są różne, jednak wszystkie wskazują na potrzebę konkretnych działań i rozwiązań, bo problem niedoboru talentów jest hamulcem rozwoju biznesu. Jeden na czterech pracodawców (25%) stawia na zapewnianie pracownikom dodatkowych szkoleń i możliwości rozwoju (w 2011 r. było to 21%). Drugim najpopularniejszym rozwiązaniem jest rozszerzanie rekrutacji poza lokalny rynek (12%). Trzecie rozwiązanie na liście to zatrudnianie kandydatów bez wymaganych umiejętności, ale z potencjałem do rozwoju (12%). Prawie co dziesiąty pracodawca (9%) koncentruje się na zatrzymaniu pracowników z zawodów szczególnie dotkniętych niedoborem talentów. Kolejne 8% ankietowanych oferuje wyższe wynagrodzenia w celu przyciągnięcia kandydatów. Kolejne trzy strategie na liście zostały wskazane przez 7% pracodawców. Są to: powiększanie pakietu świadczeń dodatkowych, koncentracja na zabezpieczaniu przyszłych zasobów talentów oraz współpraca z instytucjami edukacyjnymi w celu tworzenia programów nauczania odpowiadających potrzebom rynku.
Pracownicy a relacje biznesowe
Wszyscy pracodawcy, którzy deklarowali trudności z pozyskaniem odpowiednich kandydatów oraz wskazali konkretne stanowiska lub kategorie zawodowe jako najbardziej dotknięte problemem, zostali zapytani o wpływ nieobsadzonych etatów na relacje biznesowe z klientami i inwestorami. W ujęciu ogólnym, 13% ankietowanych uważa, że wpływ ten jest duży, 29%, że średni, 31% - mały, a 25%, że nie ma wcale znaczenia dla ich relacji biznesowych. W porównaniu z wynikami z roku 2011, firmy są znacznie mniej zaniepokojone skalą oddziaływania braku odpowiednich pracowników na relacje z klientami i inwestorami. W 2011 r. duży lub średni wpływ deklarowało 57% pracodawców, podczas gdy w tym roku tylko 42%.
Tak drastyczną zmianę da się jednak wytłumaczyć. Pracodawcy, przed którymi spowolnienie gospodarcze stawia coraz więcej wyzwań, oswoili się z działaniem w niepewnych warunkach, kiedy niedobór talentów jest zjawiskiem trwałym. Coraz częściej też korzystają z pracowników tymczasowych, aby rozwiązać kwestię zmiennego zapotrzebowania na zasoby ludzkie. Pracodawcy są przekonani, że braki na rynku pracy będą się utrzymywać, więc szukają różnych sposobów na wyprzedzenie konkurencji w staraniach o wykwalifikowanych pracowników.
Jeśli wziąć pod uwagę pracodawców deklarujących największy wpływ niedoboru talentów na ich wyniki, okazuje się, że to właśnie oni najbardziej aktywnie próbują uporać się z problemem. W porównaniu z wynikami ogólnymi, firmy te stawiają na rozwój swojej obecnej kadry oraz na zatrzymanie pracowników w zawodach najbardziej dotkniętych problemem. Pozyskiwanie nowych ludzi jest na dalszym planie.
Więcej o rynku pracy dla specjalistów IT na stronie: praca.computerworld.pl.