Kierunek usług chmurowych - Service as a Service

Materiał promocyjny
Obecnie popularnością w świecie IT cieszą się rozwiązania chmurowe oraz metodyki zwinne. Stopniowo przenosimy biznes do chmury. Coraz częściej korzystamy z usług typu cloud, które udostępnia się najczęściej w trzech modelach:
- infrastruktura jako usługa (IaaS - Infrastructure as a Service),
- platforma jako usługa (PaaS - Platform as a Service ),
- oprogramowanie jako usługa (SaaS – Software as a Service).
Najczęstszym problemem pojawiającym się w usługach chmurowych jest niedopasowanie zakresu usługi do potrzeb klienta. Korzystający z tego rodzaj usług klienci mają dostęp do szeregu aplikacji i funkcjonalności, które zdecydowanie przekraczają ich potrzeby i wymagania oraz generują zbędne koszty. Ma to znaczenie szczególnie dla małych i średnich przedsiębiorstw, które pragną outsourcować swoje IT i skupić się wyłącznie na biznesie. Firmy z sektora MŚP oczekują rozwiązań łatwo dostępnych i uruchamianych na żądanie.
W tej chwili dostawca usług chmurowych nie może poprzestać tylko na udostępnianiu aplikacji, platformy do tworzenia oprogramowania czy też infrastruktury w postaci np. maszyn wirtualnych. Klienci chcą usług dostosowanych do ich potrzeb, elastycznych, skalowalnych, łatwo przenaszalnych między środowiskami chmurowymi, niezależnych od jednego producenta, mających łatwość łączenia i rekombinacji funkcji, a jednocześnie dostępnych out of the box. Niewątpliwie jest to duże wyzwanie dla dostawców platform sprzedających usługi w chmurze.
Kilka lat temu pojawiła się koncepcja programowania w metodyce zwinnej, w której mniejsze serwisy realizujące niewielkie zadania łączą się w jedną monolityczną aplikację. Ten styl programowania nazywa się mikrousługami lub mikroserwisami (ang. microservices). Mikrousługi wywodzą się z architektury zorientowanej na usługi (ang. Service-oriented architecture, SOA) czyli koncepcji tworzenia systemów informatycznych, w której głównym elementem jest definiowanie usług spełniających wymagania użytkownika. Powiązana z mikrousługami jest również technologia konteneryzacji (wirtualizacji na poziomie systemu operacyjnego), która daje możliwość wykorzystania potencjału mikrousług i jest coraz szerzej stosowana w usługach cloud.

Nawiązując do funkcjonującego już na rynku IT nazewnictwa, ten rodzaj podejścia do usług można by nazwać: „usługa jako usługa” (Service as a Service). Taki model biznesowy charakteryzuje się:
- głębokim zrozumieniem potrzeb klientów,
- możliwością łączenia i pakowania istniejących rozwiązań w celu tworzenia niestandardowego systemu i dedykowanej usługi,
- wysokim wykorzystaniem niestandardowego systemu dzięki łączeniu technologii i możliwości pracy w systemie w sposób efektywny i skuteczny,
- oszczędnością finansową – płacimy za to, co wykorzystujemy.
Na naszej platformie chmurowej Talex Cloud Platform zastosowaliśmy opisane wyżej rozwiązania, udostępniając klientom wiele różnych platform, m. in.: TALTAX, TALPRO, TALEX HR, TIAM.

Na Platformę TALTAX składa się wiele mniejszych aplikacji - Sprawozdania finansowe, E-Faktura, ZUS, Przelewy bankowe, JPK, Ceny transferowe, PITy, CITy, Weryfikacja danych kontrahenta

Wsparcie procesów projektowych w systemie TALPRO odbywa się na trzech poziomach:
- Projekt – zarządzenie pojedynczym projektem z punktu widzenia kierownika i jego zespołu,
- Obszary projektowe – monitorowanie i koordynacja realizacji wszystkich prowadzonych projektów,
- Organizacja – osadzenie procesów projektowych w kontekście całego przedsiębiorstwa poprzez zarządzanie danymi wspólnymi (np. baza wiedzy) oraz integrację z innymi systemami firmy.
Tak jak platforma TALTAX, TALPRO składa się z mniejszych aplikacji: Zarządzanie projektami, Zarządzanie szansami projektowymi, Zarządzanie klientami, Umowy, Obszary projektowe, Zarządzanie zadaniami (scrum, kanban itp.)

System zbudowany jest z aplikacji o określonej funkcjonalności zależnej od rodzaju uprawnień użytkownika. Rozbudowane warianty zarządzania dostępem pozwalają zapewnić bezpieczeństwo przechowywanych danych osobowych, zgodnie z wymogami obowiązujących przepisów prawnych.
Platforma oferuje aplikacje wspierające rekrutację pracowników w wielu zakresach np. w rejestrowaniu zapotrzebowania na rekrutację, w tworzeniu ofert pracy na portalach społecznościowych, w analizie CV kandydatów, w przygotowywaniu testów rekrutacyjnych a nawet w tworzenie umowy o pracę. Moduł przeznaczony dla pracowników zawiera m.in. informacje o benefitach, ocenach pracowniczych, wynagrodzeniu (PIT-11) oraz składkach na ubezpieczenia. Aplikacja pozwala generować raporty dotyczące np. wniosków i ewidencji szkoleń dla pracowników, kompetencji pracowników, opisu stanowisk.
Platforma TALEX HR składa się z aplikacji: Rekrutacja – onboarding, Szkolenia i certyfikaty, Ocena pracownicza, Płace , PITy, Ubezpieczenia, Zatrudnienie, Kompetencje, BHP, Benefity.

TALEX Identity and Access Management – TIAM. To platforma do zarządzania tożsamością i dostępami. Procesy w TIAM realizowane są przez rozwiązania elastycznie dostosowane do potrzeb organizacji, które łączą świat gotowych adapterów systemowych ze światem ciągle zmieniających się przepisów i przemian w organizacji oraz wymagań, co do działania systemów IDM/IAM. Platforma TIAM może być eksploatowana na zasobach Klienta, jak również w środowiskach prywatnych i publicznych usługodawców chmur obliczeniowych (cloud). Platforma TIAM w ramach dostępnych aplikacji pozwala na:
- utrzymanie aktualnego repozytorium uprawnień użytkowników,
- szczegółową inwentaryzację uprawnień,
- wnioskowanie o dostępy i uprawnienia,
- dostarczanie Klientowi okresowych raportów związanych z tym aspektem działalności pracowników organizacji.

Zaprezentowany powyżej model biznesowy pozwala wyjść naprzeciw klientowi, spełnić jego wymagania, a jednocześnie zminimalizować koszty. Mikrosusługi, konteneryzacja, a także sztuczna inteligencja, o której też warto wspomnieć, to kierunek rozwoju platform chmurowych.
Łącząc najnowsze trendy technologiczne i zapotrzebowania na usługi, TALEX wdraża rozwiązania, które automatyzują procesy biznesowe, upraszczają dostęp do informacji i zapewniają bezpieczeństwo usług spełniających najbardziej wygórowane potrzeby klientów.