Kierunek Zachód

Chęć wyjazdu na CeBIT 2004 do Hanoweru wyraziło w tym roku 20 firm z Polski. Większość zdecydowała się na samodzielne uczestnictwo w targach.

Chęć wyjazdu na CeBIT 2004 do Hanoweru wyraziło w tym roku 20 firm z Polski. Większość zdecydowała się na samodzielne uczestnictwo w targach.

Wzorem lat ubiegłych Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji będzie wspomagać udział polskich firm na targach CeBIT, które odbędą się 18-24 marca br. PIIiT organizuje wspólne stoisko w hali 13. Będzie to już dziesiąte wspólne wystąpienie polskich firm na wystawie w Hanowerze. W tym roku na stoisku organizowanym przez Izbę swoje produkty pokaże zaledwie siedem firm. Według oficjalnego serwisu internetowego targów CeBIT w tym roku wystawi się łącznie 20 firm z Polski (rok wcześniej było ich 24).

Prezentacja oprogramowania

Firmy, które decydują się na udział w targach CeBIT, twierdzą, że tam po prostu trzeba się pokazać. Hanowerska wystawa jest niezaprzeczalnie najważniejszą imprezą branży IT w Europie. Firmy szukają tam i klientów końcowych, i potencjalnych partnerów, którzy dystrybuowaliby ich produkty w Europie Zachodniej. "Może wyda się to dziwne, ale targi w Hanowerze sprawdziły się również jako dobre miejsce spotkań z potencjalnymi klientami i naszymi partnerami z Polski" - twierdzi Witold Torbacki ze szczecińskiej firmy Heuthes. Firma wykupiła stanowisko w prestiżowej hali 4 i będzie prezentować swoje rozwiązania (m.in. systemy Gryf-Bank i ISOF) obok takich firm, jak IBM, Microsoft i SAP.

"Na CeBIT jeździmy od 1999 r. Dzięki obecności w Hanowerze zawieramy nowe kontrakty, umawiamy się na prezentacje u klientów. Część z tych spotkań doprowadziła do sprzedaży naszych rozwiązań" - mówi Ramona Kałwa odpowiedzialna za organizację wystąpienia ComArch na targach CeBIT. Krakowska firma będzie prezentować swoje rozwiązania telekomunikacyjne Tytan i InsightNet, które najlepiej sprzedają się właśnie poza granicami Polski.

ComArch wykupił największe stoisko wśród polskich firm - 360 m2 - w hali 1. Jest ono prawie cztery razy większe niż stoisko zorganizowane przez Polską Izbę Informatyki i Telekomunikacji (Izba musiała ograniczyć powierzchnię do niespełna 100 m2 ze względu na małe zainteresowanie polskich firm). "Nasze stoisko wybudowaliśmy przed kilku laty. Stoi ono - podobnie jak pozostałe w hali 1 - przez cały rok czekając na targi CeBIT. Podczas wystawy pracuje na nim 30-40-osobowy zespół" - opowiada Ramona Kałwa.

Na targach CeBIT debiutuje w tym roku szczecińskie Unizeto. Firma chce zaprezentować w Hanowerze autorskie oprogramowanie proCertum PKI do budowy infrastruktury klucza publicznego, a także aplikacje umożliwiające praktyczne wykorzystywanie usług PKI (szyfrowanie, podpisywania elektroniczne, oznaczanie czasem itp.). "Chcemy także zaprezentować potencjał naszego PKI Software House i Centrum Certyfikacji Unizeto CERTUM" - opowiada Adam Dąbrowski z Unizeto. "Liczymy na nawiązanie kontaktów handlowych z integratorami z innych krajów, którzy poszukują technologii PKI dla swoich klientów" - dodaje. Firma ma stoisko w hali 17 poświęconej technologiom bezpieczeństwa i kart mikroprocesorowych (powierzchnia - 12 m2).

Podczas poprzednich spotkań na targach CeBIT, na których przedstawiciele Unizeto występowali w charakterze gości, szczecińska firma nawiązała kontakty z producentami czytników i kart mikroprocesorowych. Umowy o współpracy były podpisywane później, jedna z nich podczas ubiegłorocznej konferencji Unizeto - Europejskiego Forum Podpisu Elektronicznego.

Sprzęt na eksport

Na targi CeBIT wybiera się także warszawski Action. Firma wykupiła stoisko w hali 19 (38 m2). Action zamierza promować w Europie Zachodniej własne produkty - notebooki Actina, systemy UPS Active Power i materiały eksploatacyjne ActiveJet. Firma ma wprawdzie od roku oddział w Niemczech, a od trzech lat w Szwajcarii (w styczniu została otwarta placówka na Ukrainie), lecz dotąd nie sprzedawała na tych rynkach własnych produktów. Przedstawiciele niemieckiego oddziału na razie starają się o odpowiednie zezwolenia i atesty. "Za każdy atestowany model urządzenia trzeba zapłacić 7000 euro i czekać na wyniki testów przez 1-2 miesiące" - mówią przedstawiciele Action IT-Service GmbH. Liczą, że sytuacja poprawi się po wejściu Polski do Unii Europejskiej.

Własne rozwiązania w Hanowerze będzie prezentować także Ever ze Swarzędza. Firma jest producentem systemów zasilania i listew filtrujących. Część jej nowych produktów ma mieć premierę na targach CeBIT. "Chcemy w tym roku położyć duży nacisk na eksport. W tym celu budujemy nowy magazyn i rozbudowujemy linię montażową. Szukamy dystrybutorów, którzy sprzedawaliby nasze urządzenia w Europie Zachodniej" - opowiadają przedstawiciele swarzędzkiej firmy. Ever wykupiło stoisko w hali 16.

Na CeBIT po raz kolejny wybiera się BPT Telbank, tym razem wspólnie z Tel-Energo. Telbank planuje promowanie możliwości sieci szkieletowej oraz usług dzierżawy kanałów cyfrowych i łączy telekomunikacyjnych.

Firma posiada własny ring światłowodowy i dwa wyjścia na świat: do Czech i Niemiec (wkrótce także na Białoruś). "Nasze wyjazdy na CeBIT to okazja do podpisywania kolejnych umów o współpracy z operatorami międzynarodowymi. Jeździmy do Hanoweru co dwa lata" - mówi Anna Sernik z Telbanku. Warszawska firma współpracuje już z takimi operatorami, jak British Telecom (Wlk. Brytania), Vegacom (Niemcy), Aliatel, CEZnet i Czech Telecom (Czechy), Ukomline (Ukraina) oraz Letuvos Energija (Litwa). Przychody ze współpracy z międzynarodowymi firmami stanowią ok. 24% sprzedaży.

Wspólne polskie stoisko

Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji przystąpiła do konkursu na organizatora zbiorowego wystąpienia organizowanego przez Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej. Dzięki temu firmy, które pojawią się na wspólnym polskim stoisku, będą mogły starać się o częściową refundację kosztów. Minimalna opłata za udział we wspólnym polskim stoisku na targach CeBIT wynosi ok. 10 tys. euro. Nie obejmuje to kosztów wyjazdu pracowników firmy.

Izba złożyła też aplikację do PARP i została zakwalifikowana na listę wykonawców akredytowanych przez PARP do wdrażania usług m.in. w dziedzinie: rozwój przedsiębiorstw eksportowych. Na ten cel (np. na wyjazd studialny i uczestnictwo w zagranicznych targach i wystawach) jest przeznaczone z funduszu PHARE ok. 5,5 mln euro. Mogą z nich jednak skorzystać jedynie małe i średnie firmy.

Izba zamknęła już listę firm, które mają wziąć udział we wspólnym polskim stoisku.

Polskie firmy na CeBIT 2004
  • Stoisko PIIT - hala 13, A64

    Contec

    Dotcom

    Liberty Poland

    Optomer

    SIM Spółka Inżynierów

    BPT Telbank

  • Action - hala 19, C12

  • Action 2 - hala 1, 1C10

  • Agmar Telecom - hala 16, E14

  • ComArch - hala 1, 5a 2

  • EVER - hala 16, F22

  • Henryk Bury - Mielec - hala 12, C44

  • Heuthes - hala 4, B78

  • Infomedia - hala 7, A37

  • Lestar - hala 14, G37

  • Mode - hala 24, C12

  • Posnet Polska - hala 1, 7m 4

  • Unizeto - hala 17, C31

  • Upos - hala 1, 7h12

  • ZPAS - hala 14, H29
W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200