Kiedy i jak przygotować się do wdrożenia BI?

Wdrożenie systemu klasy Business Intelligence to wyzwanie organizacyjne, któremu można łatwo sprostać dzięki kilku kluczowym zasadom.

Projekt wdrożenia kompleksowego środowiska klasy Business Intelligence na potrzeby całej organizacji nie jest wyzwaniem typowo informatycznym. Wykraczając poza kwestie wyboru sprzętu i oprogramowania, wymaga bowiem bliskiej współpracy między odmiennymi działami biznesowymi, wykorzystania metodyk zarządzania zmianą i wiedzą. Wdrożenie rozwiązań BI wiąże się też zwykle z potrzebą wdrożenia zmian w kulturze organizacyjnej firmy. Najlepiej więc, aby wdrożenie było od samego początku realizowane przy pełnym zaangażowaniu zarządu. To najwyższe kierownictwo dysponuje ogólnym obrazem całej organizacji, jego strategii oraz celów. Zespół kierownictwa ma niezbędne w tego typu projektach umiejętności przełożenia misji firmy na szereg wskaźników biznesowych. Ważne okazuje się też wypracowanie wspólnych definicji poszczególnych pojęć biznesowych. Praktyka pokazuje, że w ramach większych organizacji w każdym z pionów inaczej rozumiane są te same wskaźniki. Na początkowych etapach wdrożenia udział zespołu IT powinien ograniczać się głównie do prowadzenia dokumentacji projektowej i dbałości o standardy.

Na wstępie prac wdrożeniowych konieczne jest określenie sposobu przechowywania danych na potrzeby uruchamianej platformy BI, a także preferowanej technologii. Analiza na tym etapie powinna uwzględniać precyzyjnie określone oczekiwania i potrzeby użytkowników, którzy dzielą się na trzy kategorie: użytkowników strategicznych, taktycznych oraz operacyjnych. Użytkownicy strategiczni na podstawie maksymalnie skonsolidowanych informacji podejmują małą liczbę decyzji, które mają jednak kluczowe znaczenie dla całej organizacji. Użytkownicy taktyczni korzystają zarówno z danych zagregowanych, jak i aktualizowanych na bieżąco informacji o wysokim stopniu szczegółowości. Natomiast użytkownicy operacyjni to zazwyczaj pracownicy liniowi, którzy potrzebują aktualnych informacji szczegółowych. Na etapie planistycznym wymagane jest określenie wszystkich niezbędnych komponentów oprogramowania Business Intelligence - od mechanizmów integracji danych, przez funkcje analityczne, aż po rozwiązania wizualizacji danych i systemy zarządzania wiedzą.

Decyzja o wyborze predefiniowanego modelu analitycznego lub tworzeniu rozwiązania dopasowanego do indywidualnych potrzeb organizacji powinna być uzależniona od charakteru środowiska oprogramowania biznesowego wykorzystywanego w firmie. Standardowe rozwiązania bywają wystarczające w przypadku środowisk homogenicznych, o stosunkowo niewielkiej liczbie potencjalnych źródeł danych analitycznych. Nie bez znaczenia jest kwestia elastyczności predefiniowanych rozwiązań. W przypadku bardziej skomplikowanych środowisk aplikacyjnych wskazane jest zbudowanie własnego modelu analitycznego, ale wykorzystując wytyczne w postaci standardowego modelu branżowego. Warto rozpoczynać wdrożenie od implementacji prostych narzędzi i wskaźników. Praktyka pokazuje, że skuteczne ich wykorzystanie pozwala zdobyć zaangażowanie szerszego zespołu.

Opracowanie na podstawie raportu "It’s Time to Reinvent Your BI Strategy", opracowanego przez Borisa Evelsona, wiceprezesa firmy analitycznej Forrester Research.

Boris Evelson definiuje zestaw 10 najważniejszych kroków pomocnych w budowaniu korporacyjnej strategii wykorzystania narzędzi klasy BI:

1. Określ, jaką rolę mają pełnić narzędzia BI w firmie. Czy chodzi głównie o raportowanie, kokpity menedżerskie i proste analizy? A może niezbędne będą mechanizmy ekstrakcji, transformacji i ładowania danych, hurtownia danych, rozwiązania wspierające zarządzanie danymi?

2. Jeśli raportowanie, kokpity menedżerskie i proste analizy okazują się niewystarczające, konieczne będzie zdefiniowanie powiązań, zależności oraz określenie sposobu integracji poszczególnych narzędzi.

3. Zadbaj o zaangażowanie top menedżerów. Jeśli wszyscy członkowie kierownictwa wyższego szczebla odmawiają zaangażowania, wstrzymaj projekt do momentu, kiedy otrzymasz pełne wsparcie. Argumentuj swoje racje na podstawie szacunkowej stopy zwrotu z inwestycji oraz informacji na temat konkurencji.

4. Utwórz struktury wspierające zarządzanie projektem wdrożenia BI oraz centrum kompetencji BI w firmie.

5. W usystematyzowany sposób opisz wyjściowy stan wykorzystywanych w firmie rozwiązań klasy Business Intelligence.

6. Precyzyjnie określ oczekiwany docelowy stan korporacyjnego środowiska BI, definiując przy tym potencjalnych użytkowników i ich role, zakres wspieranych decyzji, wymagania procesowe i funkcjonalne, architekturę rozwiązania, wymagania dodatkowe.

7. Opierając się na definicjach, sporządź listę możliwych do zastosowania rozwiązań oraz dostawców. Bierz pod uwagę wszelkie możliwe formy dostępu do aplikacji i scenariusze zakładające integrację rozwiązań różnych dostawców.

8. Określ szczegółowe różnice między stanem wyjściowym a stanem oczekiwanym.

9. Opracuj plan dojścia do stanu oczekiwanego, uwzględniając przy tym priorytety i zależności, działania strategiczne i operacyjne, w tym analizy koncepcyjne i prototypy. Przygotuj szczegółowe plany zarządzania zmianą, jakością, zakresem i ryzykiem wdrożenia. Sprecyzuj zasady informowania o projekcie.

10. Wybierz rozwiązanie i integratora.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200