Karta kredytowa wchodzi do baru

Karta kredytowa ma już ponad 60 lat; została wymyślona, zanim wkroczyliśmy w erę internetu i płatności mobilnych. Zdarza nam się teraz słono za to płacić. Karta kredytowa – ten mistrz płatności lubi być gubiony, kradziony, stosując go, łatwo paść ofiarą nadużycia.

Cristiano Betta mówi o na najgorszych praktykach i przykładach komplikujących wykonywanie płatności online. Projektanci i programiści z jednej strony starają się być coraz bliżej klienta, budując funkcjonalność programów czy stron z perspektywy UX (eng. users experience), podczas gdy samo wykonanie płatności online może nas skutecznie zniechęcić do dalszych zakupów.

Lista rzeczy, które powinni brać pod uwagę programiści i projektanci, budując formularz karty kredytowej, nie jest długa, a wprowadzenie ich w życie może wzmocnić pozytywne doświadczenia użytkowników. Wśród najbardziej drażniących Betta wymienia dodawanie captcha do formularza płatności, proszenie użytkownika o rejestrację w sklepie jeszcze przed zakupem, brak automatycznego wykrywania typu oraz weryfikacji numeru karty w internecie czy stosowanie innego formatu dat niż podawany na karcie.

Zobacz również:

  • 9 cech wielkich liderów IT
Jednoprzyciskowe transakcje

Na rynku jest wielu graczy, którzy dają możliwość dokonania płatności online za pomocą jednego przycisku. Jednak na prawdziwy boom płatności mobilnych przyjdzie niedługo czas.

Przemysł ciągle się rozwija i nieustannie stara się zapewnić nowe, bardziej bezpieczne i bardziej uproszczone sposoby zapłaty za zakupione mobilnie towary lub usługi. Na rynku jest wielu graczy, w tym PayPal czy od niedawna Apple Pay, którzy dają możliwość dokonania płatności online za pomocą jednego przycisku. Jednak na prawdziwy boom płatności mobilnych przyjdzie niedługo czas.

Płatności mobilne to nie tylko problem techniczny, wiele zależy tu od zaufania klienta. Nie jest to łatwy temat chociażby z różnych preferencji płatniczych, często uzależnionych od miejsca zamieszkania. Klienci z USA, Australii i Kanady najczęściej wybierają płatność kartą kredytową, z kolei klienci w Europie zdecydowanie preferują transfer bankowy. PayPal bierze pod uwagę możliwość wprowadzenia płatności mobilnych, w których klient dopiero po dokonaniu zakupu mógłby zdecydować, co będzie źródłem finansowania, karta czy konto. Braintree SDK akceptuje karty kredytowe, PayPal, Bitcoin, Apple Pay oraz przelewy bankowe, ułatwia wykonanie płatności stałym klientom, gdyż zapamiętuje dane z poprzednich transakcji. System pozwala naliczyć sprzedawcy płatność w sposób wybrany przez klienta. Dodatkowa warstwa PayPal OneTouch umożliwia płatności poprzez wykorzystanie aplikacji w telefonie.

Cristiano Betta pracuje jako Senior Developer Advocate w Braintree/PayPal.

Cristiano Betta wystąpił na „Mobile Central Europe 2015” (5–6 lutego br.), największej konferencji mobilnej w Polsce. Patronat medialny nad wydarzeniem sprawował „CIO Magazyn Dyrektorów IT”.

Opracowanie: Magdalena Kozerska

Foto: Anna Limanowicz

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200