Język naturalny w zasięgu ręki

Wyszukiwarki Web 3.0 mają w sposób inteligentny i elastyczny przeszukiwać sieć w odpowiedzi na pytanie zadane w języku naturalnym i znajdować wyniki powiązane ze sobą znaczeniowo. Pierwsze aplikacje tego typu już są testowane. Jest to m.in. Wolfram Alpha, nie nazwany jeszcze projekt Google, czy PowerSet, już pod logo Microsoftu, który przejął tę firmę. Korporacja z Redmond przejęła PowerSet w lipcu 2008 r. Redmond chce na podstawie PowerSet rozwijać własne technologie Web 3.0. Jednak jak informuje serwis TheRegister Bing - nowa wyszukiwarka Microsoftu - obecnie w ograniczonym stopniu obsługuje technologie semantyczne, które Redmond kupił razem z projektem PowerSet. Oznacza to, że nowe technologie są dopiero implementowane do sztandarowego projektu Microsoftu, przy czym efekt tych implementacji jest daleki od zamierzonego. Jak donosi "Wired", technologie semantyczne zaimplementowane w Bing spowodowały, że według internautów nowa wyszukiwarka Microsoftu stała się najlepszą w sieci aplikacją do wyszukiwania… pornografii. Na pewno nie o to chodziło Microsoftowi i firma zapewne szybko zmieni ten stan rzeczy.

Także mniejsze firmy stawiają na nowe wyszukiwarki. Dowodem na to może być zaangażowanie Prokomu, który zainwestował w wyszukiwarkę Hakia.com. Jest to wyszukiwarka internetowa nowej generacji, która potrafi przetwarzać zapytania zadawane w języku naturalnym. Prokom Investments jest jednym z udziałowców spółki pracującej nad wyszukiwarką i jej usługami. Spółka Ryszarda Krauzego dofinansowała projekt kwotą 5 mln USD. Hakia będzie sprzedawać licencje, które pozwolą na wykorzystywanie jej unikatowej technologii OntoSem. W ten sposób inne firmy mają otrzymać możliwość tworzenia semantycznych serwisów indeksujących.

Zobacz również:

  • 9 cech wielkich liderów IT
Język naturalny w zasięgu ręki

Semantyka i jej zastosowania

Zastosowania semantyki w informatyce nie kończą się na wyszukiwarkach. Semantyczne usługi sieciowe mogą tworzyć wartość dodaną w tych obszarach działalności, które są czasochłonne i pracochłonne, przy czym wymagany jest jak najkrótszy czas ich wykonania i minimalizacja liczby błędów. Oznacza to, że branżami, które mogą w znacznym stopniu skorzystać z omawianej technologii, są ubezpieczenia i finanse oraz telekomunikacja. W firmach zajmujących się usługami finansowymi istnieje wiele obszarów zastosowań technologii semantycznych - począwszy od infrastruktury, przez wertykalne aplikacje, a kończąc na integracji informacji pomiędzy różnymi przedsiębiorstwami. Jednym z zastosowań jest optymalizacja kosztów zarządzania ryzykiem i dostosowanie systemów firmowych do standardów oraz wytycznych związanych z AML (Anti-Money Laundering), KYC (Know Your Customer), EDD (Enhanced Due Diligence) czy zarządzanie ryzykiem operacyjnym (Operational Risk).

W Citigroup technologie semantyczne wykorzystywane są do analizy trendów, wspierając pracę maklerów i analityków finansowych. American Financial wykorzystuje semantyczne silniki reguł biznesowych do budowania strategii inwestycyjnych dla indywidualnych klientów. Zapewne niedługo rozwiązania semantyczne będą na większa skalę stosowane także przez firmy telekomunikacyjne. W Polsce również wdrażane są technologie semantyczne, i to w obszarach pionierskich. Drugim bowiem, poza wyszukiwarkami, zastosowaniem semantyki są syntezatory mowy oraz tzw. chatterboty - wirtualni doradcy potrafiący porozumiewać się z użytkownikami sieci w języku naturalnym. Zwykle takie rozwiązania są wykorzystywane w działaniach marketingowych. W wyszukiwaniu informacji służą jako wirtualny przewodnik po serwisie www; w public relations - pełnią rolę rzecznika prasowego firmy; w e-marketingu - udzielają informacji o jej wyrobach i usługach; w help desku stanowią wirtualnego doradcę klienta; w call center - to wirtualny konsultant.


TOP 200