Jedna ładowarka, by rządzić wszystkimi...

Inicjatywa Unii Europejskiej doprowadziła do stworzenia uniwersalnej ładowarki do telefonów komórkowych. Najwięksi producenci komórek opracowali wspólne standardy techniczne i ładowarka ta jest już w zasadzie gotowa do wprowadzenia na rynek.

W 2009 r. Komisja Europejska wystosowała ultimatum do producentów: dobrowolnie wprowadźcie jednolite ładowarki albo oczekujecie stosownej ustawy. 14 głównych graczy na rynku telefonów komórkowych odpowiedziało na potrzebę klientów z niespotykanym poziomem kooperacji przy ustalaniu standardów technicznych. Pierwsza europejska uniwersalna ładowarka telefoniczna została zaprezentowana we wtorek, 8 lutego 2011 r.

W grudniu 2010 r.organy normalizacyjne CEN-CENELEC i ETSI wydały zharmonizowane standardy oparte na złączu Micro-USB, co oznaczało, że producenci mogą już zacząć projektowanie i testowanie uniwersalnych ładowarek bezpiecznych dla telefonów.

Zobacz również:

  • Duża zmiana - Apple zezwala na tworzenie emulatorów gier

Efekty wprowadzenia nowego standardu

Obecnie na rynku europejskim dostępnych jest ok. 30 różnych typów ładowarek. Sytuacja taka jest niepraktyczna dla użytkowników (500 mln komórek!) i niekorzystna dla środowiska, gdyż ludzie wyrzucają stare ładowarki, gdy kupują nowy telefon. Jak podaje komisja, ten proces generuje ponad 51 000 ton odpadów elektronicznych rocznie w UE. Nowy standard ma znacznie zmniejszyć tę liczbę.

Uniwersalna ładowarka może również doprowadzić do powstania nowego sektora spółek produkujących ładowarki sprzedawane osobno, bez telefonów. Konsumenci będą mogli kupować też telefony bez ładowarek. Ponadto, otwierają się drzwi do ujednolicenia ładowarek odtwarzaczy MP3, laptopów i aparatów.

14 producentów, którzy pracują nad wspólną ładowarką to Apple, Emblaze, Huawei, LG, Motorola, NEC, Nokia, Qualcomm, RIM, Samsung, Sony Ericsson, ALCATEL, Texas Instruments i Atmel. Obecnie sprzedają oni ponad 90 proc. telefonów w Europie. Chcą wprowadzić nową ładowarkę na rynek w trakcie bieżącego roku.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200