Jeden bank, dwa systemy

W BIG Banku Gdańskim pracują dwa systemy transakcyjne, obsługujące dwie różne grupy klientów.

W BIG Banku Gdańskim pracują dwa systemy transakcyjne, obsługujące dwie różne grupy klientów.

Połączenie dwóch organizacji nie musi wiązać się z rewolucją w systemach informatycznych - twierdzą informatycy z BIG Banku Gdańskiego SA. Konsolidacja Banku Inicjatyw Gospodarczych SA (BIG) i Banku Gdańskiego SA rozpoczęła się we wrześniu 1997 r. Większość prac związanych z łączeniem rozwiązań informatycznych, stosowanych w nowej firmie, zakończono w połowie ub.r. "Fuzja dwóch nawet tak dużych organizacji to przede wszystkim problem dotyczący sfery zarządzania. Tworzenie interfejsów łączących wykorzystywane w bankach rozwiązania nie sprawiło zbyt wielu trudności" - mówi Renata Strauch, dyrektor departamentu informatyki w BIG Banku Gdańskim.

Prace związane z konsolidacją banków nadzorował zespół dyrektorów, w skład którego, oprócz przedstawicieli działów IT, weszli także kierownicy departamentów operacyjnych obu banków. Poważnym problemem okazało się połączenie trzech działów zajmujących się wcześniej rozwojem nowoczesnych technologii - Departamentu Informatyki w BIG oraz Departamentu Informatyki i Departamentu Telekomunikacji BG.

Rozwiązania dla klientów

W większości przypadków zdecydowano się na rozwiązania wykorzystywane wcześ-niej w BIG-u. W przypadku głównych systemów informatycznych dyrekcja banku zdecydowała się na zachowanie obydwu rozwiązań. "Budowanie od podstaw jednolitego systemu obsługującego nowy bank nie miało większego sensu, zwłaszcza że zarówno w Banku Inicjatyw Gospodarczych, jak i w Banku Gdańskim były stosowane rozwiązania, które kwalifikowały się do obsługi dwóch obszarów naszej działalności, tj. usług detalicznych i obsługi klientów instytucjonalnych" - mówi Renata Strauch. Zadecydowano, że system Zorba 3000, wykorzystywany wcześniej w Banku Gdańskim, będzie zarządzał obsługą klientów indywidualnych, zaś do zarządzania produktami dla odbiorców instytucjonalnych wyznaczono oparty na AS/400 system IBIS, którego wdrożenie zakończono w czerwcu ub.r. Oba systemy są ściśle połączone, dzięki czemu możliwa jest komunikacja i wymiana danych między nimi.

Kosztowna komunikacja

Połączenie banków wiązało się jednak z kilkoma problemami natury telekomunikacyjnej, których do tej pory nie rozwiązano. BIG korzystał dotychczas z usług Telbanku, zaś komunikacja między oddziałami Banku Gdańskiego była oparta na sieci LAN. Na razie przesyłanie danych między oddziałami połączonego Banku Gdańskiego i Banku Inicjatyw Gospodarczych jest dosyć utrudnione i odbywa się za pośrednictwem centrali obu banków znajdujących się w Warszawie i Gdańsku. Rozwiązaniem tego problemu będzie stworzenie sieci rozległej, łączącej wszystkie oddziały banku.