Jaki będzie nowy Office?

Być może jeszcze dzisiaj przekonamy się jakie zmiany przyniesie kolejna wersja pakietu Office. Zdaniem analityków, aby zachować silną pozycję rynkową oprogramowanie powinno rozwijać się w kierunku większej elastyczności oraz bliższej integracji z aplikacjami biurowymi dostępnymi w formie usługi. Pakiet Office również zyskać funkcje dedykowane dla zaawansowanych telefonów i tabletów.

Rynkowej dominacji pakietu Office może zaszkodzić przede wszystkim rosnąca popularność konkurencyjnych, często bezpłatnych aplikacji biurowych, a także oprogramowania dostępnego w modelu usługowym. Nie bez znaczenia jest też konsumeryzacja IT - w korporacjach rośnie bowiem liczba użytkowników, którzy chcą korzystać z oprogramowania biznesowego z pośrednictwem własnych urządzeń mobilnych - telefonów i tabletów, zwłaszcza tych działających na platformach iOS oraz Android.

Zdaniem analityków pakiet biurowy firmy Microsoft musi ewoluować w kierunku rozwiązania bardzo przyjaznego użytkownikowi, działającego na licznych urządzeniach przenośnych i oferującego taką samą funkcjonalność niezależnie od tego, czy oprogramowanie jest używane z poziomu dedykowanej aplikacji, za pomocą przeglądarki internetowej, czy też z poziomu telefonu. Z wcześniejszych informacji wynika, że nowe funkcje zawierać będą aplikacje Word, Excel i PowerPoint, a także Office 365 oraz narzędzia Exchange, Lync i SharePoint.

Zobacz również:

  • Microsoft zapowiada nową linię małych modeli językowych AI

Wszelkie decyzje dotyczące strategicznych planów rozwoju oprogramowania Office z pewnością są o tyle ryzykowne, że mogą oznaczać konieczność zmiany modelu sprzedaży i ograniczenia marży na rozwiązaniach biurowych. Tymczasem obecnie oprogramowanie Office jest bardzo ważnym źródłem przychodów koncernu Microsoft. Sprzedaż licencji na aplikacje biurowych Office stanowi niemal jedną trzecią łącznych przychodów koncernu. Według analityków potrzebne jest jednak przede wszystkim przemodelowanie interfejsu oprogramowania. "Od dłuższego czasu, wraz z kolejnymi wersjami pakietów Office Microsoft koncentrował się na rozwoju funkcjonalności. Nowe funkcje z pewnością są istotne dla pozycji konkurencyjnej oprogramowania, niekoniecznie jednak dla jego użyteczności" - twierdzi Guy Creese, analityk firmy Gartner. Według niego dla władz koncernu Microsoft palącą kwestią powinno być dostosowanie pakietu Office do potrzeb użytkowników tabletów Apple. Mogłoby to jednak wymagać zasadniczych zmian w interfejsie oprogramowania, który został przecież stworzony głównie z myślą o urządzeniach wyposażonych w myszkę i klawiaturę. Zmian wymagałby też najpewniej zestaw podstawowych funkcji poszczególnych aplikacji pakietu Office.

Niewykluczone jednak, że Microsoft nie zdecyduje się na wypuszczenie odrębnej wersji oprogramowania pakietu Office dla tabletów iPad oraz urządzeń opartych na środowisku Google przez wzgląd na plan wprowadzenia na rynek własnej linii tabletów. Pierwsze, działające pod kontrolą systemu Windows 8, urządzenia znane pod nazwą Surface mają zadebiutować na rynku jeszcze w tym roku.

Eksperci oczekują również większego ujednolicenia możliwości pakietu Office z funkcjami - dostępnego w formie usługi - oprogramowania Office 365. Oczekiwane są też ułatwienia dla administratorów i integracja narzędzi pozwalających na zarządzanie oprogramowaniem instalowanym lokalnie oraz aplikacjami dostępnymi z chmury. Niewykluczone, że szczegóły dotyczące kolejnej - znanej pod nazwą Office 2013 - wersji pakietu oprogramowania biurowego Microsoft zostaną ujawnione jeszcze dzisiaj.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200