Jak zatrzymać najlepszych?

W obliczu niedoboru kompetencji technologicznych menedżerowie stają przed wyzwaniem: co robić, by już zatrudnieni specjaliści nie odchodzili z organizacji? Pieniądze to nie wszystko, bez dobrego lidera pracownicy nie zaangażują się i będą szukać wyzwań poza organizacją.

fot. Unsplash

W branży technologicznej wciąż rośnie zapotrzebowanie na pracowników o nowych umiejętnościach. I wciąż mamy do czynienia z potężnym niedoborem kompetencji. Jak wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego, 42 % wakatów na stanowisko specjalisty IT zostało określonych przez przebadane firmy jako trudne do obsadzenia.

Z kolei raport Upskilling IT 2023, przeprowadzony przez DevOps Institute, wskazuje, że 31 % respondentów stwierdziło, że największym wyzwaniem dla organizacji IT jest brak wykwalifikowanych pracowników. Dyrektorzy ds. IT są zaniepokojeni, że na rynku brakuje wysoko wyspecjalizowanych kandydatów, którzy mogliby zasilić szeregi ich organizacji i sprostaliby wyzwaniom obecnej transformacji cyfrowej.

Zobacz również:

  • Analitycy wciąż poszukiwani
  • Yandex pod kontrolą Kremla

„Z powodu braku specjalistów, firmy chcą za wszelką cenę utrzymać swoich pracowników na obecnych stanowiskach. Coraz popularniejszym trendem jest upskilling, czyli podnoszenie zawodowych umiejętności podwładnych. Zauważamy, że lawinowo rośnie zainteresowanie wysoko specjalistycznymi szkoleniami, np. ITIL 4, który stanowi zestaw najlepszych praktyk zarządzania usługami IT, czy DevOps ułatwiający przeprowadzenie transformacji organizacyjnej, kulturowej i technicznej związanej z wprowadzeniem DevOps” – mówi Maciej Hawrus, Product & Business Manager w Altkom Akademii.

„Wysoko wyspecjalizowany pracownik jest na wagę złota. To rola liderów danej firmy, by zatrzymać tych pracowników. Nie wystarczy jednak zaoferować im podwyżki. Aspekt finansowy jest ważny, ale nie kluczowy” – mówi Natalia Gozdowska, Business Development Director w Altkom Akademii.

Jak więc można chronić firmowe talenty?

Aby firma była atrakcyjna dla pracowników, kluczowa jest rola liderów projektów. Według badania Upskilling IT 2023 do najważniejszych obecnie umiejętności przywódczych zalicza się trzy cechy: dyplomację w kontaktach z innymi, skuteczne rozwiązywanie konfliktów oraz budowanie zaufania w zespołach i między nimi. Coraz bardziej stawia się na tzw. przywództwo transformacyjne. Pracownicy są zaangażowani, gdy liderzy wykazują się etyką, autentycznością, odpowiedzialnością i empatią. Dobry lider rozumie, jakie znaczenie mają wysoko wyszkoleni pracownicy, nie boi się też przekazywać procesu decyzyjnego zespołom, aby dać im możliwość bycia bardziej kreatywnymi i innowacyjnymi.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200