Jak wygrać przetarg PHARE
- Sławomir Kosieliński,
- 10.06.2002
Według UZP oferent w przetargu dwustopniowym musi już za pierwszym razem przedstawić swoje rozwiązanie, słowem odsłonić przed zamawiającym know-how.
Tutaj tak nie jest. Dopiero w drugim etapie firmy opracowują koncepcję np. budowy systemu informatycznego. Ba! Nie mogą też wchodzić z sobą w żadne układy, bo jeśli zwycięzca zatrudni na podwykonawcę konkurenta z postępowania przetargowego, straci kontrakt.
... Czyli, gdyby system IACS był w całości tworzony za pieniądze unijne, Hewlett-Packard nie mógłby zatrudnić ComputerLandu i Compaqa.
Zgadza się.
W jaki sposób wybiera się kontrahenta z tej krótkiej listy firm zakwalifikowanych do drugiego etapu?
Najpierw komisja przetargowa ocenia wartość merytoryczną oferty. Koperty z ofertą cenową są wciąż zaklejone. Cenę usługi poznajemy tylko dla najwyżej ocenionych merytorycznie ofert. Może się więc zdarzyć, że nie zaakceptujemy najniższej oferty na usługi. Inaczej jest przy zakupach sprzętu - tutaj decyduje wyłącznie cena.
Jeśli dobrze rozumiem, najlepiej byłoby, gdyby firmy przedstawiały oferty cenowe poniżej przyjętej, szacunkowej wartości zamówienia. Jeśli tak jest, okazuje się paradoksalnie, że nie potrafiliśmy zagospodarować środków przewidzianych w memorandum finansowym.
Zdajemy sobie z tego sprawę. Tyle że my wolimy mówić o oszczędnościach. Potem może się jednak okazać, że poczynione oszczędności z dobrze prowadzonego postępowania przetargowego obracają się przeciwko nam. Regularnie opinia publiczna zarzuca, iż nie wykorzystano iluś tam milionów euro. Tylko nigdy nie pokuszono się o wyliczenie, ile jest w tym rzeczywistego marnotrawstwa i nieudaczności, a ile oszczędności z tytułu wybrania dobrej oferty merytorycznej i cenowej.
Kto kontroluje działalność JFK?
Raportujemy do Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej, ten zaś przekazuje dokumenty do przedstawicielstwa UE w Warszawie. Drogę tę pokonuje też specyfikacja przetargowa. Opóźnienia w postępowaniach przetargowych występują albo z tego powodu, że beneficjent nie zdążył na czas przygotować specyfikacji, albo że unijni urzędnicy zbyt długo zapoznają się z dokumentacją, co się niestety też zdarza.
Czy po stronie Przedstawicielstwa UE w Warszawie są eksperci od informatyki?
Tak. Jak już ustaliliśmy, zaplanowano w memorandach duże przetargi teleinformatyczne. Toteż przedstawicielstwo wynajęło ekspertów, którzy również analizują oferty od strony merytorycznej.
Komisja Europejska kładzie nacisk na e-procurement. Kiedy należy się spodziewać, że zamówienia PHARE trafią na platformy handlu elektronicznego?
Oj, to jeszcze długo potrwa. I to nie z naszej winy. Przedstawicielstwo wymaga wyłącznie dokumentacji papierowej. Musimy ją przechowywać przez 5 lat od czasu zamknięcia projektu, tj. wykonania przewidywanych w nim działań i dokonania ostatnich płatności. Jak w tej sytuacji mówić o elektronicznych przetargach?
<a name="sub1"></a>Kontrakty na dostawę sprzętu informatycznego zawarte w wyniku procedur przetargowych realizowanych przez Jednostki Finansująco-Kontraktującej z budżetów programu PHARE 1998 i 1999 r.
L.P. | Nr projektu | Kw. Kontraktu | Beneficjent | Dostawca | Przedmiot kontraktu |
1 | PL9804 | 1449933,88 | Ministerstwo Sprawiedliwości | ARAM | Sprzęt komputerowy |
2 | PL 9805.01 | 125000 | Ministerstwo Rolnictwa | LOGON | Sprzęt komputerowy |
3 | PL 9805.01 PL 9805.03 | 1833770,51 | Ministerstwo Rolnictwa | ICL Poland | Sprzęt komputerowy |
4 | PL 9805.01 | 30962,47 | Ministerstwo Rolnictwa | ZETO Olsztyn | Drukarki |
5 | PL 9805.02 | 978526,15 | Ministerstwo Rolnictwa | K.O.T. | Sprzęt komputerowy |
6 | PL9904.02 | 345390 | Ministerstwo Finansów | ICL Poland | Sprzęt komputerowy |
7 | PL9904.02 | 70735 | Ministerstwo Finansów | P.W. Altkom | Drukarki laserowe |
8 | PL9904.03 | 51974 | Ministerstwo Finansów | I.S.T. Mazowsze | Notebooki |
9 | PL9904.03 | 31252 | Ministerstwo Finansów | Logon | Sprzęt komputerowy |
10 | PL9904.03 | 31025,02 | Ministerstwo Finansów | Softbank | Drukarki laserowe |
11 | PL9904.03 | 39308 | Ministerstwo Finansów | I.S.T. Mazowsze | Serwery |
12 | PL9904.03 | 57696 | Ministerstwo Finansów | Logon | Sprzęt komputerowy |
13 | PL9904.03 | 26251,94 | Ministerstwo Finansów | Softbank | Drukarki laserowe |
14 | PL9904.03 | 131080 | Ministerstwo Finansów | Logon | Sprzęt komputerowy |
15 | PL9904.03 | 77475 | Ministerstwo Finansów | Logon | Sprzęt komputerowy |
16 | PL9904.03 | 24585,2 | Ministerstwo Finansów | Softbank | Drukarki laserowe |
17 | PL9904.03 | 215173 | Ministerstwo Finansów | Bull S.A. | Sprzęt komputerowy i kopiarki |
18 | PL9904.03 | 745241,85 | Ministerstwo Finansów | Softbank | Serwery |
19 | PL9904.06 | 289170,12 | CIOP | COMP | Serwery i sprzęt sieciowy |
20 | PL9904.06 | 109431,89 | CIOP | Logon | Sprzęt komputerowy |
21 | PL9904.06 | 21623,35 | CIOP | Oce - Poland Ltd. | Cyfrowa kopiarko-drukarka sieciowa |
22 | PL9904.06 | 18010 | CIOP | ProAudo AVT | Projektory multimedialne |
23 | PL9904.06 | 2983 | CIOP | Oce - Poland Ltd. | Oprogramowanie |
24 | PL9904.07 | 103912 | Urząd Służby Cywilnej | Logon | Sprzęt komputerowy |
25 | PL9904.07 | 53841 | K.S.A.P. | ProAudio AVT | Sprzęt audiowizualny, komputerowy i do tłumaczeń |
26 | PL9904.07 | 29300 | Urząd Służby Cywilnej | Minolta Polska | Wielofunkcyjna drukarka/ skaner/ kopiarka |
27 | PL9904.07 | 47503 | Urząd Służby Cywilnej | ICL Poland | Kioski informacyjne i drukarki |
28 | PL9905.01 | 54918 | Instytut Elektrotechniki | Action | Rozszerzenie i modernizacja sieci komputerowej |
29 | PL9905.01 | 91653 | Instytut Elektrotechniki | Action | Sprzęt komputerowy |
30 | PL9905.01 | 78831,83 | Instytut Elektrotechniki | ESCO International | Elementy sieci komputerowej |
31 | PL9905.04 | 188174,27 | UOKiK i Ministerstwo Finansów | Ster-Project S.A. | Sprzęt komputerowy |
32 | PL9905.04 | 109419 | UOKiK i Ministerstwo Finansów | Logon | Sprzęt komputerowy |
33 | PL9906.01 | 542645,06 | GIOR | Logon | Sprzęt komputerowy i kopiarki |
34 | PL9906.02 | 1032954,28 | Ministerstwo Rolnictwa | P.W. Altkom | Sprzęt komputerowy, telekomunikacyjny i biurowy |
35 | PL9906.04 | 396717 | Agencja Rynku Rolnego | Logon | Sprzęt komputerowy |
36 | PL9910.01 | 29010 | Kolegium Europejskie NATOLIN | Logon | Sprzęt komputerowy |
37 | PL9910.01 | 23400 | Kolegium Europejskie NATOLIN | Microsystems Polska | Sprzęt komputerowy |
Kontrakty na dostawę usług informatycznych zawarte w wyniku procedur przetargowych realizowanych przez Jednostki Finansująco-Kontraktującej z budżetów programu PHARE 1998 i 1999
L.P. | Nr projektu | Kw. Kontraktu | Beneficjent | Dostawca | Przedmiot kontraktu |
1 | PL 9905.02 | 598255 | KPWiG | Rodan Systems | Usługi informatyczne |
2 | PL 9905.03 | 487604 | Urząd Regulacji Telekomunikacji | ICL Poland + Grupa Antares | Usługi teleinformatyczne |
3 | PL 9906.01 | 462850 | GIOR | SEMA Belgium | Usługi informatyczne |