Jak przyciągnąć wzrok użytkownika

Ogólne zasady projektowania stron WWW

Aby zaprojektować dobrą stronę Web należy dysponować komputerem, znać język HTML (Hiper Text Markup Language) i mieć dużo respektu dla użytkowników (cenić ich czas i przyzwyczajenia, jakie mają). Pomocna jest dobra grafika (chociaż nie powinien to być element najważniejszy), która przyciągnie oko użytkownika. Najbardziej liczy się jednak sama konstrukcja strony, czyli odpowiednie rozmieszczenie na niej poszczególnych elementów tekstu i grafiki. A tego trzeba się już samemu nauczyć.

Tym osobom, które są zainteresowane tworzeniem grafiki, polecamy pakiet TypeStyler z Broderbund Software Inc. Doskonałe efekty typograficzne można osiągnąć korzystając z usług pakietu Photoshop (Adobe Systems Inc.). Natomiast do przetwarzania fotografii nadają się pakiety Lview Pro lub Graphics Converter (są to produkty shareware). Projektując grafikę proszę pamiętać o tym, że każdy obrazek o wielkości 2 KB to kolejna sekunda oczekiwania na przesłanie danych (przy użyciu typowego łącza komutowanego).

Aby zbudować stronę w globalnej pajęczynie musimy dysponować serwerem, odpowiednim oprogramowaniem i szybko pracującym łączem sprzęgającym serwer z siecią Internet.

Serwerami sieci WWW mogą być komputery PC, Macintosh i większe jednostki pracujące pod systemem Unix. Dostępne są zarówno komercyjne, jak bezpłatne wersje serwerów WWW.

Jest jeszcze jeden, dużo prostszy sposób zainstalowania strony WWW . Można go polecić tym, którzy chcą zaistnieć w sieci Web nie inwestując od razu kilku tysięcy dolarów w serwer. Mianowicie trzeba zwrócić się do firmy specjalizującej się w tego rodzaju usługach i wynająć część eksploatowanego przez nią serwera oraz zamówić projekt strony. Stronę WWW można też zaprojektować samemu (dobry sposób na opanowanie języka HTML), albo zlecić jej opracowanie niezależnemu producentowi oprogramowania.

MCI Marketplace

Zakupy w sieci Web

Przykład doskonale zaprojektowanej strony. Widać od razu (po doskonałym wyglądzie tej strony), że MCI zatrudnił do tej pracy grafika, który ma rzeczywiście zacięcie artystyczne. Grafika prezentuje się bardzo atrakcyjnie, jest przejrzysta i ma nowatorskie formy.

Zastrzeżenie może budzić natomiast rozplanowanie poszczególnych elementów strony. Na małym monitorze informacje wyświetlane z prawej strony znikną z ekranu. Projektując stronę WWW trzeba brać pod uwagę różne rozdzielczości monitorów, odmienności komputerów i przeglądarek.

Ta część nie jest zbyt przejrzysta i nie pasuje do rozrzutnego stylu gospodarowania powierzchnią pozostałej części strony. Natomiast może się podobać dosyć czytelny i łatwy w obsłudze pasek do nawigowania.

Na tej stronie brak jest najwyraźniej dat. Kiedy zmodyfikowano po raz ostatni stronę What's New? Dwa dni czy dwa tygodnie temu?

Zaletą serwera jest to, że wszystkie strony mają pewien wspólny, specyficzny styl. Użytkownik nie zgubi się więc tu tak łatwo; podróżując po kolejnych stronach ma on pewność, że korzysta z usług jednego serwera, a nie nawiguje po całej sieci WWW . Użytkownicy wysoko oceniają takie rozwiązania.

Po wybraniu jednego z katalogów (przez kliknięcie myszą na pasku z przyciskami, wyświetlonym na dole strony What'is New) naszym oczom ukazał się ten oto widok. Podłączenie nieczynne. Duży minus - firmy płacą przecież pieniądze po to, żeby były obecne w sieci.

Kilka uwag, które zaoszczędzą nam kłopotów

Grafika: wysoko cenionym walorem stron pajęczyny jest dobra organizacja ekranu. Poszczególne komputery korzystają bowiem nie tylko z łącz pracujących z różnymi szybkościami, ale są też wyposażone w karty grafiki o różnych rozdzielczościach. Ta sama strona wyświetlona na jednym monitorze prezentuje się wręcz doskonale, a na ekranie drugiego dużo gorzej.

Przykładowo obrazek wyświetlony na monitorze graficznej stacji roboczej (rozdzielczość 100 punktów na cal) ma wysokość 1,5 cala. Ten sam obrazek po wyświetleniu na ekranie komputera PC (który oferuje dużo mniejszą rozdzielczość) może mieć wysokość od 2,5 do 3 cali.

A jeśli ktoś dysponuje monitorem o przekątnej 13 cali, to niewielki nawet emblemat może zająć prawie połowę ekranu. Dlatego elementy graficzne stron WWW nie powinny być zbyt wielkie i powinno się je projektować przy użyciu niewielkiej palety kolorów. Jest to dobry sposób na zmniejszenie objętości plików transmitowanych przez sieć. Niektórzy nie przestrzegają tej zasady, lekceważąc tym samym użytkowników.

Organizacja: jest to może nasza odosobniona opinia, ale celem nawigowania po sieci WWW nie powinno być skakanie z jednego serwera na drugi. Jesteśmy przekonani, że dla użytkowników najcenniejsze są takie miejsca, które informują użytkownika o swojej zawartości, jak się dostać do zgromadzonych danych i w jaki sposób można poddać je modyfikacji (jeśli są one w opinii użytkownika błędne lub chce on uzupełnić zasoby serwera o nowe pozycje).


TOP 200