Jak przetrwać sytuację kryzysową - poradnik w czterech krokach
- Antoni Steliński,
- 30.06.2011, godz. 13:22
Szef IT powinien mieć w zanadrzu cały arsenał metod, które przydadzą się w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej - np. katastrofy naturalnej, niepokojów społecznych czy masowej awarii telekomunikacyjnej. Poniżej prezentujemy kilka porad, autorstwa czołowych amerykańskich menedżerów IT, które z pewnością pomogą w prowadzeniu firmy w sytuacjach kryzysowych.
Polecamy:
- Próbna ewakuacja widzów ERGO ARENY podczas konferencji "Wolność i bezpieczeństwo"
- BMC zamienia telefony komórkowe w urządzenia alarmowe
Zobacz też:
2. Jeśli twoja firma działa w okolicy, w której łącza telekomunikacyjne są podatne na awarie, warto pomyśleć o zaopatrzeniu się w co najmniej kilka telefonów satelitarnych. "Kierowałam działem IT w szpitalu Slidell Memorial w Luizjanie, gdy w 2005 uderzył huragan Katrina. Oddałabym wtedy wszystko za telefony satelitarne i od tej pory zawsze pamiętam o tym, żebyśmy mieli pod ręką kilka takich urządzeń. Na co dzień ich nie używamy, ale są regularnie sprawdzane i konserwowane" - mówi Sonya Christian, szefowa działu IT Wydziału Zdrowia stanu Georgia.
Zobacz również:
3. Stwórz system komunikacyjny, oparty na infrastrukturze informatycznej twojej firmy, np. intrancie - radzi Lon Anderson, wiceprezes ds. IT w koncernie ICF International. Anderson wykorzystał takie rozwiązanie podczas Katriny, gdy pracował w Hibernia National Bank w Luizjanie - na intranetowej stronie stworzono wirtualną tablicę ogłoszeń, za pomocą której kontaktowali się pracownicy banku i ich bliscy.
4. Prowadź szkolenia i trenuj pracowników - postaraj się, by jak najwięcej z nich odbyło szkolenia z zakresu postępowania w sytuacjach kryzysowych. Nie chodzi tu o umiejętności techniczne, ale przede wszystkim o pierwszą pomoc, postępowanie w przypadku pożaru, powodzi itp. "Warto pamiętać o tworzeniu co najmniej dwóch zespołów ratowniczych - tak, by mogły się one w razie potrzeby zmieniać" - tłumaczy Sonya Christian.