Jak przetrwać sytuację kryzysową - poradnik w czterech krokach

Szef IT powinien mieć w zanadrzu cały arsenał metod, które przydadzą się w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej - np. katastrofy naturalnej, niepokojów społecznych czy masowej awarii telekomunikacyjnej. Poniżej prezentujemy kilka porad, autorstwa czołowych amerykańskich menedżerów IT, które z pewnością pomogą w prowadzeniu firmy w sytuacjach kryzysowych.

1. Pamiętaj o wdrożeniu przynajmniej dwóch alternatywnych metod płacenia pracownikom - mówi Martin Gomberg, CIO firmy A&E Television Networks. System bankowy może zostać zakłócony z wielu powodów - ataku hakerskiego, problemów z dostawami energii, czy kryzysu finansowego - warto zabezpieczyć się przed takimi wydarzeniami. Jednym z rozwiązań może być zmagazynowanie określonych zasobów finansowych i wypłacanie pracownikom takiej samej, uśrednionej pensji (oczywiście, z gwarancją wyrównania po uspokojeniu się sytuacji).

2. Jeśli twoja firma działa w okolicy, w której łącza telekomunikacyjne są podatne na awarie, warto pomyśleć o zaopatrzeniu się w co najmniej kilka telefonów satelitarnych. "Kierowałam działem IT w szpitalu Slidell Memorial w Luizjanie, gdy w 2005 uderzył huragan Katrina. Oddałabym wtedy wszystko za telefony satelitarne i od tej pory zawsze pamiętam o tym, żebyśmy mieli pod ręką kilka takich urządzeń. Na co dzień ich nie używamy, ale są regularnie sprawdzane i konserwowane" - mówi Sonya Christian, szefowa działu IT Wydziału Zdrowia stanu Georgia.

Zobacz również:

  • 2024 - ciężki rok dla szukających pracy?

3. Stwórz system komunikacyjny, oparty na infrastrukturze informatycznej twojej firmy, np. intrancie - radzi Lon Anderson, wiceprezes ds. IT w koncernie ICF International. Anderson wykorzystał takie rozwiązanie podczas Katriny, gdy pracował w Hibernia National Bank w Luizjanie - na intranetowej stronie stworzono wirtualną tablicę ogłoszeń, za pomocą której kontaktowali się pracownicy banku i ich bliscy.

4. Prowadź szkolenia i trenuj pracowników - postaraj się, by jak najwięcej z nich odbyło szkolenia z zakresu postępowania w sytuacjach kryzysowych. Nie chodzi tu o umiejętności techniczne, ale przede wszystkim o pierwszą pomoc, postępowanie w przypadku pożaru, powodzi itp. "Warto pamiętać o tworzeniu co najmniej dwóch zespołów ratowniczych - tak, by mogły się one w razie potrzeby zmieniać" - tłumaczy Sonya Christian.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200