Jak przedsiębiorstwa mogą wykorzystać ChatGPT i GPT-3

Platformy Chatbot, takie jak ChatGPT i GPT-3, mogą być cennymi narzędziami do automatyzacji funkcji, wsparciem w kreowaniu pomysłów, mogą też sugerować nowy kod i poprawki dla uszkodzonych aplikacji. Ale zanim firmy przejdą do szybkiego działania, konieczne są środki ostrożności.

Jak przedsiębiorstwa mogą wykorzystać ChatGPT i GPT-3

Fot. Tara Winstead, Pexels

Dla przedsiębiorstw chatboty takie jak ChatGPT mają potencjał, aby zautomatyzować prozaiczne zadania lub ulepszyć złożoną komunikację, taką jak tworzenie kampanii sprzedaży e-mail, naprawianie kodu lub poprawa obsługi klienta.

Firma badawcza Gartner przewiduje, że do 2025 roku rynek oprogramowania AI osiągnie prawie 134,8 mld USD, a wzrost rynku ma przyspieszyć z 14,4% w 2021 roku do 31,1% w 2025 roku - znacznie przewyższając ogólny wzrost na rynku oprogramowania.

Zobacz również:

  • 2024 – czego spodziewać się od technologii?
  • OpenAI warte 80 mld USD
  • Bing wkroczy do kolejnych przeglądarek

Dużą część tego rynku stanowić będzie technologia chatbot, która wykorzystuje sztuczną inteligencję (AI) i przetwarzanie języka naturalnego do odpowiadania na zapytania użytkowników. Odpowiedzi, przypominające ludzkie, mają formę tekstu ciągłego; bardziej zaawansowane programy pozwalają na zadawanie pytań dodatkowych i udzielanie odpowiedzi, a także mogą być modyfikowane pod kątem konkretnych celów biznesowych.

W raporcie z zeszłego tygodnia Gartner przedstawił możliwe zastosowania ChatGPT i jego bazowego modelu językowego GPT-3 (istnieją również GPT 3.5 i 4), który można dostosować do własnych potrzeb.

ChatGPT, uruchomiony przez laboratorium badawcze OpenAI w listopadzie, natychmiast stał się wiralem i zyskał milion użytkowników w ciągu pierwszych pięciu dni, ze względu na wyrafinowany sposób generowania dogłębnych, podobnych do ludzkich, odpowiedzi na zapytania.

Jest on najczęściej używany - na razie – out-of-the-box jako tekstowy interfejs web-chat. W tej chwili nie ma dla niego dostępu do API, choć GPT-3 oferuje dostęp do API. (Microsoft planuje również zaoferować API dla swojej wersji Azure OpenAI ChatGPT, dostępnej wkrótce).

Przedsiębiorstwa mogą wykorzystać podejście out-of-the-box do rozszerzania lub tworzenia treści, manipulowania tekstem w e-mailach w celu złagodzenia języka lub przyjęcia określonego tonu, a także do podsumowania lub uproszczenia treści. "Można to zrobić przy ograniczonych inwestycjach" - wyjaśnia Gartner w swoim raporcie.

Jaka jest różnica między ChatGPT, GPT-3, a Azure OpenAI?

Zarówno ChatGPT, jak i GPT-3 (co oznacza Generative Pre-trained Transformer) to modele językowe uczenia maszynowego wyszkolone przez OpenAI, laboratorium badawcze i firmę z San Francisco. Podczas gdy zarówno ChatGPT, jak i GPT-3 mogą tworzyć zbliżone do ludzkich odpowiedzi tekstowe na zapytania, nie są one tak samo zaawansowane.

Według architekta rozwiązań z TripStax, jedną z głównych różnic między ChatGPT i GPT-3 jest ich rozmiar i pojemność.

„ChatGPT jest specjalnie zaprojektowany dla aplikacji chatbotowych, podczas gdy GPT-3 jest bardziej ogólnego przeznaczenia i może być używany do szerszego zakresu zadań" - napisał Muhammad A. na blogu. „Oznacza to, że ChatGPT może być bardziej skuteczny w generowaniu odpowiedzi w kontekście konwersacyjnym, podczas gdy GPT-3 może być lepiej dostosowany do zadań takich jak tłumaczenie języka lub tworzenie treści".

Nie jest możliwe dostosowanie ChatGPT, ponieważ nie można uzyskać dostępu do modelu językowego, na którym jest oparty. Choć firma będąca jego twórcą nazywa się OpenAI, ChatGPT nie jest aplikacją o otwartym kodzie źródłowym. Jednak OpenAI udostępniło model GPT-3, jak również inne duże modele językowe (LLM). LLM to aplikacje uczenia maszynowego, które mogą wykonywać szereg zadań związanych z przetwarzaniem języka naturalnego.

„Ponieważ dane bazowe są specyficzne dla określonych celów, istnieje znacznie większa kontrola nad procesem, być może daje to lepsze wyniki" - powiedział przedstawiciel firmy Gartner. "Chociaż podejście to wymaga znacznych umiejętności, kurateli danych i finansowania, pojawienie się rynku dla wyspecjalizowanych modeli firm trzecich, dopasowanych do określonych celów, może sprawić, że opcja ta stanie się coraz bardziej atrakcyjna".

Na przykład ChatGPT jest wykorzystywany przez usługę OpenAI Microsoftu, dając twórcom biznesu i aplikacji sposób na wykorzystanie nowej technologii. Ale nowa i ulepszona wyszukiwarka Bing firmy Microsoft wykorzystuje GPT-4 (najnowszą wersję OpenAI).

ChatGPT opiera się na mniejszym modelu tekstowym, o pojemności około 117 milionów parametrów. GPT-3, który został wytrenowany na ogromnych 45 TB danych tekstowych, jest znacznie większy, z pojemnością 175 miliardów parametrów, zauważył Muhammad.

ChatGPT nie jest również podłączony do internetu i może sporadycznie produkować błędne odpowiedzi. Ma ograniczoną wiedzę na temat wydarzeń na świecie po 2021 roku i może również sporadycznie produkować szkodliwe instrukcje lub stronnicze treści, zgodnie z FAQ OpenAI.

"ChatGPT to aplikacja składająca się z przygotowań i przesiewów przed i po oraz dostosowanej wersji GPT-3.5" - powiedział Bern Elliot, wiceprezes i analityk z Gartnera. "Użytkownik składa pytania wraz z wszelkimi dodatkowymi informacjami, zwanymi podpowiedziami. Chociaż nie masz dostępu do niestandardowego GPT-3 w ChatGPT, sposób zadawania pytań - podpowiedzi - może mieć istotny wpływ na jakość wyniku".

Jest to ogólnie nazywane "prompt engineering" i można to zrobić na każdym dużym modelu językowym. W wielu przypadkach użytkownicy mogą również uzyskać dostęp do bazowego LLM, takiego jak GPT-3.

Zastosowanie ChatGPT i GPT-3

Zasadniczo, według Gartnera, ChatGPT może być używany do poprawy automatyzacji tworzenia treści i transformacji, zapewniając jednocześnie szybkie i angażujące doświadczenie użytkownika.

Najprostszym sposobem użycia ChatGPT jest zastosowanie go jako podpowiedzi w formie pytania i odpowiedzi. Na przykład: "Ile mil samochodem potrzeba, aby dostać się z Bostonu do San Francisco?".

ChatGPT może być również używany do tworzenia treści pisemnych lub rozszerzania treści już napisanych, aby nadać im inną intonację, poprzez zmiękczenie lub profesjonalizację języka.

"Istnieje wiele sposobów, na które ChatGPT może tworzyć 'szkice' tekstu, które spełniają pożądaną długość i styl, które mogą być następnie przeglądane przez użytkownika", powiedział Gartner w swoim raporcie. "Konkretne zastosowania obejmują szkice opisów marketingowych, listów polecających, esejów, podręczników lub instrukcji, przewodników szkoleniowych, postów w mediach społecznościowych lub wiadomości".

"Tworzenie materiałów do kampanii sprzedażowych e-maili lub sugerowanie odpowiedzi agentom klientów jest rozsądnym użyciem" - dodał Elliot z Gartnera.

Technologia chatbot może również oferować streszczenia rozmów, artykułów, e-maili i stron internetowych.

Innym zastosowaniem ChatGPT i GPT-3 jest ulepszenie istniejących chatbotów do obsługi klienta, tak aby oferowały bardziej szczegółowe i podobne do ludzkich odpowiedzi.

Platformy mogą również poprawić identyfikację intencji klienta, podsumować rozmowy, odpowiedzieć na pytania klienta i skierować klientów do zasobów. Wykonanie tego wymaga znajomości kontekstu przedsiębiorstwa, opisów usług, uprawnień, logiki biznesowej, formalności tonu, a nawet tonu marki, które należałoby dodać do modelu językowego GPT-3.

Sprzedaż i marketing mogłyby również używać ChatGPT i GPT-3 dla potencjalnych klientów na stronie internetowej lub za pośrednictwem chatbota, aby zapewnić rekomendacje i opisy produktów. Ponownie, platforma chatbota musiałaby być dostosowana do kontekstu przedsiębiorstwa.

Chatboty były również wykorzystywane jako osobiści asystenci do zarządzania harmonogramami, podsumowywania e-maili, komponowania e-maili i odpowiedzi oraz redagowania wspólnych dokumentów.

W edukacji, chatboty mogą być wykorzystywane do tworzenia osobistych doświadczeń edukacyjnych, podobnie jak korepetytor. A w opiece zdrowotnej chatboty i aplikacje mogą dostarczać prostych opisów językowych informacji medycznych i zaleceń dotyczących leczenia.

Inżynieria podpowiedzi

Model GPT-3 wewnątrz usługi ChatGPT nie może być modyfikowany samodzielnie, wyjaśnił Elliot, ale użytkownicy mogą uzyskać bazowy model GPT-3 i modyfikować go oddzielnie w celu wykorzystania w silniku chatbota (bez aplikacji ChatGPT). Model GPT-3 byłby po prostu używany jak inne LLM.

Na przykład, użytkownicy mogą dodawać dane i dostrajać parametry modelu GTP-3 lub zbioru danych. Na sposób, w jaki ktoś składa pytania do tych modeli, może również wpływać sformułowanie użyte do zadawania pytań. "Więc znowu, inżynieria podpowiedzi może być przydatna" - powiedział Elliot.

"Chociaż podejście to wymaga znacznych umiejętności, kurateli danych i finansowania, pojawienie się rynku dla wyspecjalizowanych modeli dopasowanych do potrzeb stron trzecich może sprawić, że opcja ta stanie się coraz bardziej atrakcyjna" - powiedział Gartner w swoim raporcie.

Chociaż dopiero się pojawiają, wykorzystanie ChatGPT i GPT-3 do generowania, tłumaczenia, objaśniania i weryfikacji kodu oprogramowania daje obietnicę rozszerzenia procesu rozwoju. Według Gartnera, jego zastosowanie jest najbardziej prawdopodobne w zintegrowanym środowisku programistycznym (IDE).

Na przykład, deweloper mógłby wpisać w pole wyszukiwania: "Ten kod nie działa tak, jak tego oczekuję - jak go naprawić?". Pierwsza odpowiedź prawdopodobnie nie rozwiąże problemu, ale dzięki pytaniom uzupełniającym do odpowiedzi, ChatGPT może opracować rozwiązanie, według OpenAI.

ChatGPT może również pisać kod do tekstu, konwertować kod z jednego języka programowania na inny, poprawiać błędny kod i wyjaśniać kod.

"Sugerowanie alternatyw dla kodu oprogramowania lub identyfikowanie błędów w kodowaniu jest ważne" - powiedział Elliot. "Ale nie pozwól narzędziu ChatGPT 'naprawiać' kodu, ale raczej sugeruj obszary do przeglądu".

Na przykład, OpenAI dostarczył ten przykład zapytania o kodowanie i odpowiedzi na swojej stronie FAQ:

Jak przedsiębiorstwa mogą wykorzystać ChatGPT i GPT-3

OpenAI

Ryzyko związane z chatbotami

Gartner ostrzegł, że istnieje ryzyko polegania na ChatGPT, ponieważ wielu użytkowników może nie rozumieć ograniczeń dotyczących danych, bezpieczeństwa i analityki.

Jedną z największych obaw dla biznesu jest to, że ChatGPT może przekroczyć granicę, generując elokwentny tekst z odpowiedziami w języku naturalnym, które zawierają niewiele wartościowych treści - lub co gorsza, nieprawdziwe stwierdzenia – pisze w raporcie Gartner. "Powinno być obowiązkowe, aby użytkownicy przeglądali dane wyjściowe pod kątem dokładności, adekwatności i rzeczywistej użyteczności przed zaakceptowaniem jakiegokolwiek wyniku".

Korzystanie z chatbota może również wiązać się z ryzykiem narażenia poufnych i osobistych informacji identyfikowalnych (PII), więc ważne jest, aby firmy pamiętały o tym, jakie dane są wykorzystywane do zasilania chatbota i unikały włączania poufnych informacji. Ważne jest również, aby współpracować z dostawcami oferującymi silne polityki wykorzystania danych i własności.

CEO OpenAI, Sam Altman, ostrzegł użytkowników w grudniowym tweecie, że ChatGPT jest "niewiarygodnie ograniczony", mówiąc, że błędem jest "poleganie na nim w tej chwili w jakiejkolwiek ważnej sprawie".

"To zapowiedź postępu; mamy dużo pracy nad solidnością i prawdziwością" - napisał Altman, dodając, że ChatGPT jest najlepszy do "kreatywnej inspiracji".

Gartner, w swoim raporcie, zasadniczo zgodził się: "Uznaj, że jest to bardzo wczesny etap i reklamowana technologia" z potencjalnie znaczącymi zastosowaniami. "Należy korzystać, ale nie przesadzać z wykorzystaniem w kluczowych obszarach".

Zasugerował, aby firmy zachęcały do "nieszablonowego" myślenia o procesach pracy, zdefiniowały wytyczne dotyczące użytkowania i zarządzania wokół AI oraz stworzyły grupę zadaniową - ręczny/ludzki strumień raportowania - dla CIO i CEO.

Elliot zasugerował, że użytkownicy faworyzują ChatGPT Azure Open Service Microsoftu wobec OpenAI ChatGPT dla przedsiębiorstw, "ponieważ Microsoft oferuje bezpieczeństwo korporacyjne i kontrole zgodności związane z innymi produktami Microsoftu".

"Jeśli planujesz używać poufnych informacji, zaplanuj użycie Azure" - powiedział Elliot.

Wreszcie, nie pozwól pracownikom zadawać pytań OpenAI ChatGPT, które ujawniają poufne dane przedsiębiorstwa, sugeruje Elliot. "Przygotuj jasne polityki, które edukują pracowników na temat nieodłącznych zagrożeń związanych z ChatGPT".

Wojny o AI i wyszukiwanie

Założona w 2015 roku firma OpenAI miała wsparcie inwestorów takich jak Elon Musk, Amazon Web Services (AWS), Infosys, YC Research i Altman, który został dyrektorem generalnym OpenAI w 2019 roku, w roku, w którym firma weszła na giełdę.

Wśród innych wczesnych inwestorów znalazł się Microsoft, który w 2019 roku zainwestował 1 miliard dolarów w OpenAI, a w ubiegły poniedziałek ogłosił plany dokonania dodatkowej wielomiliardowej inwestycji. Microsoft ogłosił również, że jego wyszukiwarka Bing jest aktualizowana przy użyciu GPT-4, najnowszej wersji modelu językowego AI zbudowanego przez OpenAI.

To ogłoszenie rozpoczęło coś w rodzaju wojny chatbotów wyszukiwania między Microsoftem a Google. Microsoft ma nadzieję, że użycie GPT-4 da Bingowi przewagę nad długo dominującą wyszukiwarką Google. Google właśnie ogłosił swój własny model technologii chatbot o nazwie Bard. Jest to usługa konwersacyjna AI zasilana przez technologię zwaną Language Model for Dialogue Applications (lub w skrócie LaMDA).

Preply, globalna platforma do nauki języków obcych, opublikowała wyniki badania, w którym porównano inteligencję Google do ChatGPT. Preply zebrał to, co nazwał "panelem ekspertów od komunikacji", którzy ocenili każdą platformę AI na 40 wyzwaniach inteligencji.

Wyzwania pokazały, że ChatGPT pokonał Google 23 do 16, z jednym remisem. Google jednak wygrywał w kategorii podstawowych pytań i zapytań, w których informacje zmieniają się w czasie.

Artykuł pochodzi z Computerworld.com

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200