Jak nagrywać rozmowy VoIP?
- Kamil Folga,
- 15.02.2010
Zaawansowane mechanizmy i możliwości VoIP coraz częściej są wykorzystywane w centrach informacji, sekretariatach, infoliniach czy służbach ratowniczych. Nieodłącznym procesem stało się nagrywanie rozmów, które ma zwiększyć bezpieczeństwo oraz pomagać w prowadzeniu przedsiębiorstwa.
Technologie transmisji głosu w sieciach IP stały się bardzo popularne, ponieważ funkcjonalność takich systemów jest ogromna. VoIP oferuje zaawansowane funkcje dzwonienia, a także tzw. zunifikowaną komunikację, udostępniającą użytkownikom dostęp do różnych form komunikacji elektronicznej przy wykorzystaniu jednego interfejsu.
Jak działa centrala telefoniczna IP?
Aby poznać i zrozumieć proces rejestracji rozmów, potrzebna jest ogólna znajomość funkcjonowania nowoczesnych centrali telefonicznych wykorzystujących protokół IP. W telefonii analogowej każdy telefon jest przyłączony przy użyciu pary przewodów miedzianych do centrali telefonicznej (PBX). Ta łączy się z infrastrukturą lokalnego operatora telefonicznego, który umożliwia dzwonienie poza daną lokalizację. W takim modelu każda rozmowa przechodzi przez centralę PBX, a każda dodatkowa funkcjonalność (automatyczna odpowiedź, przekazywanie rozmów, skrzynki głosowe) jest przypisana centrali.
W telefonii IP funkcje centrali są bardziej złożone. Każda rozmowa jest zestawiana za pomocą protokołu sygnalizacyjnego (SIP, H.323, SCCP, IAX, itp.). Do tego miejsca jest tak samo jak w telefonii analogowej. W telefonii IP po zestawieniu rozmowy następuje bezpośrednie połączenie telefonów i przesyłanie pakietów głosowych (w postaci strumieni RTP) między nimi - bez pośrednictwa centrali.