Jak Rosja radzi sobie z niedoborami elektroniki?

Najnowsze statystyki pokazują umacnianie się stosunków handlowych pomiędzy Rosją, a Chinami.

Do sieci trafiła nowa publikacja rosyjskiego portalu Izvestia. Porusza ona statystyki sprzedaży telewizorów w Rosji po rozpoczęciu wojny w Ukrainie. Wynika z niego, że na przestrzeni ostatnich miesięcy sprzedać telewizorów chińskich marek wzrosła dwukrotnie w porównaniu ze statystykami zbieranymi przed wybuchem konfliktu zbrojnego na wschodzie Europy.

Chińskie telewizory zyskują na popularności w Rosji
Źródło: Xiaomi.com

Chińskie telewizory zyskują na popularności w Rosji

Źródło: Xiaomi.com

Przedstawiciele największych sieci sprzedaży elektroniki w Rosji potwierdzili ten trend w wywiadzie. Według sprzedawcy Ozon w kanałach e-commerce sprzedaż chińskich telewizorów w maju wzrosła o 96%. Najlepiej sprzedawały się modele firm Xiaomi, BBK, Haier, Fusion oraz Harper.

Zobacz również:

  • Załamanie rynku smartfonów w Europie - najgorszy wynik od 9 lat
  • Pół roku wojny: rola cyberataków w inwazji Rosji na Ukrainę

Popyt na chińskie konstrukcje stopniowo wzrasta od stycznia 2022 roku. Początkowo wynikał z przerwanych łańcuchów dostaw, a aktualnie jest spowodowany sytuacją geo-polityczną na wschodzie Europy.

Trend wzrostowy notuje się po zawieszeniu dostaw elektroniki do Rosji przez kilku głównych dostawców - m. in. Samsunga, Sony oraz LG. Warto podkreślić, że w Rosji liderem sprzedaży telewizorów przed wybuchem wojny pozostawał Samsung oraz LG. Aktualnie na półkach sklepowych znajdziemy jedynie wybrane modele z 2021 roku, a ich ceny są zauważalnie wyższe od sugerowanych cen detalicznych z początku 2022 roku.

Poza zmianą marek nie zmieniły się preferencje zakupowe rosyjskich konsumentów. Przeważająca większość sprzedawanych modeli posiada ekran o rozdzielczości 4K i przekątnej powyżej 42 cali oraz system Smart TV. Największą popularnością cieszą się telewizory Xiaomi, a największy - 10-krotny - wzrost sprzedaży zanotowała firma Haier.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200