Izera - polski samochód elektryczny polski tylko z nazwy?

Izera to huczny projekt, który ma doprowadzić do powstania polskiej spółki produkującej samochody elektryczne. Ostatnia, strategiczna decyzja pokazuje, że auta będą polskie jedynie z nazwy.

Izera to polska marka samochodów elektrycznych rozwijana przez ElectroMobility Poland we współpracy z polskim rządem. Spółka powstała w 2016 roku z inicjatywy PGE, Energa, Enea oraz Tauronu. Wartość kapitału zakładowego wynosiła 70 milionów zł.

Izera
Źródło: Izera.com

Izera

Źródło: Izera.com

W lipcu 2021 roku EMP otrzymało dodatkowe 250 mln zł dzięki umówię ze Skarbem Państwa.

Polski samochodów elektryczny Izera ma pojawić się na rynku już w 2024 roku - najpierw jako SUV klasy C, a później klasyczny hatchback. Auta dystrybuowane będą w ramach najmu długoterminowego.

Zobacz również:

  • Koniec pewnej ery elektromobilności - Nissan Leaf bez następcy

Na przestrzeni ostatnich miesięcy dużo mówiło się o polskim rodowodzie Izery. Jasne stało się bowiem, że spółka sama nie opracuje swoich aut i nie zbuduje od zera własnej płyty podłogowej wspierając się przy tym partnerem technologicznym, który właśnie został ogłoszony.

Izera korzystać będzie z technologi dostarczanych przez Geely - chińskiego giganta motoryzacyjnego posiadającego między innymi markę Volvo. Co ciekawe Izera jako pierwsza otrzyma dostęp do technologii Geely jako firma niewchodząca w skład tej spółki.

Co to oznacza dla polskiego projektu? Przede wszystkim, że samochody produkowane przez Izerę będą pojazdami z chińskim rodowodem korzystającymi z chińskich płyt podłogowych, napędów oraz akumulatorów trakcyjnych.

Czy to zła wiadomość? Nie, ponieważ Polacy w tak krótkim okresie czasu i bez dostępu do najnowszych technologii nie byliby w stanie opracować tak zaawansowanej platformy. W praktyce jednak Izera nie będzie w pełni polskim samochodem. Będzie to projekt polsko-chiński, który produkowany będzie w polskiej fabryce.

Samochody zaoferują zasięg na poziomie 340-440 km, moc 200 KW, opcjonalny napęd na 4 koła, przyśpieszenie od 0 do 100 km/h w około 8 sekund oraz napęd na tylną oś.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200