Internetowe centra danych
- Adam Urbanek,
- 01.10.2001
Wiele powodów zainteresowania klientów
Dostawcy ISP (Internet Service Provider) stale zwiększają zakres swoich internetowych ofert, przekształcając się powoli w firmy typu ASP. Zwykle zaczyna się to od wynajmowania prostych aplikacji (zamiast zakupu pakietów Word czy Office 2000), poprzez oprogramowanie środowiska pracy grupowej z oprogramowaniem Lotus Notes, a na outsorcingu operacji handlu elektronicznego czy obsłudze kompletnego systemu Call Center kończąc. Dlaczego zatem firmy coraz częściej wolą wynajmować aplikacje, zamiast je kupować i użytkować we własnym zakresie?
Zwiększone zapotrzebowanie w Polsce na usługi Data Center winno być widoczne w drugiej połowie 2001 r., po wprowadzeniu obowiązku przekazywania do ZUS dokumentów drogą elektroniczną, a w bliskiej przyszłości rozliczania się w ten sam sposób z urzędami skarbowymi.
Rodzaje usług w centrum danych
Usługi są dostarczane za pośrednictwem łączy internetowych do dowolnego miejsca lokalizacji użytkownika, a więc niezależnie od fizycznej lokalizacji internetowego centrum danych. Ma to istotne znaczenie, gdyż dzięki temu każde przedsiębiorstwo może z nich korzystać na równych prawach, niezależnie od odległości. Świadczone przez centra IDC usługi mają różnorodny charakter ze względu na oferowane przez nie funkcje, przy czym wyróżnia się dwie podstawowe klasy tych usług: dzierżawę infrastruktury teleinformatycznej lub jedynie aplikacji.
Przy dzierżawie infrastruktury, a więc przy udostępnianiu wymaganej przez użytkownika części zlokalizowanych w centrum systemów komputerowych (np. serwery, przełączniki, urządzenia pamięciowe i sieciowe oraz zasilanie), istnieją dwie możliwości ofertowe:
Drugą klasą usług jest wspieranie działania usługodawców ASP/ISP, w którym to modelu użytkownik uzyskuje jedynie możliwość korzystania przez Internet z zainstalowanego na serwerach centrum systemów aplikacyjnych. Dotyczy to także instalacji w ośrodku dużych własnych baz danych, systemów poczty elektronicznej, systemów kontaktowych Call Center czy bieżącej obsługi wideoserwerów, działających w czasie rzeczywistym na potrzeby stacji radiowych lub telewizyjnych.
Większość usług oferowanych przez dostawców ASP dotyczy aplikacji, takich jak: edytory tekstu, hosting poczty elektronicznej, oprogramowanie pracy grupowej, aplikacje klasy ERP (Enterprise Resource Planning), oprogramowanie do zarządzania łańcuchem dostaw, systemy do zarządzania kontaktami z klientem - CRM (Customer Relationship Management), handel elektroniczny (e-commerce i m-commerce), wirtualne zarządzanie sklepem internetowym, zarządzanie multimedialnym centrum kontaktów z klientem typu Contact Center, hosting kompletnych systemów informatycznych i usług sieci telekomunikacyjnych oraz odtwarzanie stanu systemów po awarii.