Internet i liczydło
- Dariusz Świerk,
- 06.10.2003
W takim podejściu wszelkie koszty - które tradycyjny system księgowy postrzega jako pośrednie - stają się bezpośrednio przypisane produktowi.
Podobnie w sektorach usługowych czy e-biznesie - wyceniamy działania, jakie wykonujemy (np. kontrola, negocjacje, szkolenia, które odbywamy), i zużywane zasoby (czynsze, koszty transportu, środki łączności, sprzęt).
Proces wdrożenia rachunku ABC przebiega w kilku etapach:
- identyfikacja kluczowych procesów (tworzenia wartości);
- wycena jednostek poszczególnych działań (nazywamy to fachowo "identyfikacją nośników kosztów);
- wycena ilości zużytych zasobów;
- określenie, ile zużytych zasobów i "działań" przypada na konkretny produkt, klienta lub kanał dystrybucji;
- podsumowanie i obliczenie kosztów.
Kluczem do zyskowności (jeśli oczywiście zrezygnujemy z chwytów marketingowych typu sprzedawanie po kosztach lub poniżej nich, jak swego czasu czynił Amazon.com) będzie zrozumienie rentowności indywidualnych produktów, dane księgowe niestety mocno fałszują obraz.
Rozważmy zatem przykład wdrożenia rachunku ABC u internetowego detalisty art.com.
Analiza procesów w art.com
Obserwacja procesów w art.com i zbieranie danych trwały 24 miesiące. Zidentyfikowano dwanaście podstawowych procesów<sup>2</sup>. Spośród nich cztery są specyficzne dla internetowego detalisty - drugi, trzeci, szósty i siódmy.
1) Obsługa klienta
W art.com obsługa obejmuje pomoc klientom w poszukiwaniu i wyborze produktów, składaniu zamówień, przyjmowaniu reklamacji, poszukiwaniu trudno dostępnych reprodukcji, obsłudze zamówień specjalnych, zamówień ponownych. Używane środki komunikacji to telefon i e-mail.
2) Zarządzanie serwisem WWW
Serwis sprzedażowy jest dość złożony. Zarządzanie obejmuje design, aktualizację, zapewnienie poprawności działania systemu zamówień elektronicznych oraz sprzężeń z systemem księgowym i oprogramowaniem obsługującym program partnerski (afiliate program). Działania zidentyfikowane w tej sferze to również utrzymanie sprzętu, oprogramowania i systemu telefonicznego.