Innowacyjność i produktywność firmy pod znakiem Big Data

Zdolność do szybkiej i poprawnej oceny informacji napływających do firmy z wielu źródeł może zdecydować o sukcesie bądź porażce rynkowej, i to niezależnie od branży.

Innowacyjność i produktywność firmy pod znakiem Big Data
Obecnie szybka analiza często zmieniających się wielkich wolumenów danych pochodzących z wielu źródeł i o mocno zróżnicowanym formacie i strukturze stała się umiejętnością o kluczowym znaczeniu dla biznesu. Problem w tym, że skala danych, które można dziś analizować z dowolnej niemal perspektywy biznesowej, jest ogromna. Jak więc stworzyć skuteczny model przetwarzania informacji, którego efekty będą stanowić źródło wiedzy i uporządkowany zbiór różnorodnych informacji?

Eksplozja danych

Jako konsumenci korzystający z urządzeń GPS, smartfonów, portali społecznościowych, czy nawet urządzeń infrastruktury miejskiej generujemy ogromne ilości informacji, które odpowiednio przetworzone mogą kryć dużą wartość - zarówno dla nas samych, jak i otaczających nas firm oraz instytucji publicznych. Aby jednak dotrzeć do cennych informacji zgromadzonych w ogromnej ilości bajtów danych potrzeba wykorzystać odpowiednie narzędzia. Informacje uzyskane w ten sposób mogą okazać się niezbędne do podejmowania właściwych decyzji, nie tylko biznesowych. Można spodziewać się, że w obliczu tak dynamicznego wzrostu wolumenów danych głównym wyzwaniem wielu polskich przedsiębiorstw już niebawem stanie się skuteczne zarządzanie rozmiarem zbiorów danych gromadzonych w ramach korzystania z rozwiązań informatycznych, szczególnie systemów ERP oraz CRM. Wszystko wskazuje na to, że rok 2013 będzie stać pod znakiem wartościowych analiz dużych i różnorodnych zbiorów informacji. Nie bez powodu termin Big Data stał się w ostatnim czasie popularnym tematem dyskusji toczących się wśród specjalistów IT.

Zobacz również:

  • IDC CIO Summit – potencjał drzemiący w algorytmach
  • Kwanty od OVHCloud dla edukacji
  • Inteligentna chmura danych

Firmy generują terabajty, a nawet petabajty różnorodnych informacji, które powinny być przetworzone natychmiast - często zdarza się, że dwie minuty analizy danych decydują o sukcesie albo o porażce inwestycji. Z tego względu możliwość przetwarzania niektórych treści w czasie rzeczywistym to nieodłączny element działania każdego przedsiębiorstwa. Wbrew powszechnej opinii zjawisko Big Data nie jest zarezerwowane tylko dla tych dużych międzynarodowych przedsiębiorstw, których model biznesowy został oparty na przetwarzaniu ogromnych, szybko zmieniających się wolumenów danych. Również instytucje finansowe, sklepy czy firmy z branży logistycznej mogą z docierających do nich danych biznesowych czerpać cenne informacje o swoich klientach, ich zachowaniach oraz oczekiwaniach. Okazuje się, że przetworzenie ogromnych ilości treści tworzonych niejako przy okazji funkcjonowania przedsiębiorstwa to w dzisiejszych czasach nie tyle ewentualność, ile wręcz konieczność.

Prawidłowo zebrane i przetworzone treści to przede wszystkim istotne źródło wiedzy dla kadry zarządzającej - tak na poziomie strategii, jak i operacji. Przedsiębiorstwa mogą podejmować lepsze decyzje, kiedy bazują na statystykach pochodzących z różnych źródeł i dotyczących różnych obszarów działania. Często okazuje się, że dopiero ogólny, poparty szerokim kontekstem informacji wgląd w rozmaite procesy biznesowe pozwala prawidłowo zidentyfikować źródła problemów lub potencjalne szanse rozwoju. Niebagatelne znaczenie ma też skala gromadzonych informacji - mogą one pochodzić z punktów sprzedaży, takich jak sklepy czy oddziały sprzedażowe, ale także np. z automatów z napojami. Dzięki temu strategiczne decyzje są podejmowane na podstawie obiektywnych danych pochodzące z wielu wiarygodnych źródeł.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200