Innowacja jest nieunikniona

Materiał promocyjny Szeroko pojęta innowacja to każda zmiana, która prowadzi do ulepszenia, daje nową jakość w świadczonych usługach czy oferowanych produktach. Może dotyczyć zarówno efektów prac, jak i samego sposobu ich przeprowadzenia, np. technologii, procesów czy narzędzi.

Innowacja jest nieunikniona
Innowacja często przeprowadzana jest jako swoisty eksperyment, coś, co dla zarządzających nie jest mile widziane, ale -jak powiedział jeden z guru zarządzania innowacją Stefan H. Thomke z Harvard Business School: Bez eksperymentowania nadal wszyscy żylibyśmy w jaskiniach i używali kamieni jako narzędzi. Kto się nie zmienia, nie wprowadza innowacji, ten się cofa do końca stawki. Jak widać - innowacja jest nieunikniona. Warto podkreślić, że może być ona nowością dla organizacji, ale niekoniecznie w ujęciu całego rynku. Tak więc warto przy jej wprowadzaniu korzystać z doświadczeń, które nabyli inni, i to niekoniecznie w jednym sektorze. Dzięki takiemu podejściu zmniejsza się ryzyko jej wprowadzenia, a zwiększa się podatność organizacji na zmianę.

Kluczowe aspekty innowacji

Istotnymi elementami przy wprowadzaniu innowacji są m.in.:

  • jasna strategia, a więc określenie zrozumiałych dla wszystkich uczestników celów,
  • identyfikacja miejsc, które mogą być przedmiotem zmian, oraz ustalenie planu ich realizacji,
  • mądra, szybka i konsekwentna realizacja, m.in. z nieustającym badaniem modeli testowych, a w późniejszym etapie - skutków zmian,
  • organizacja, która rozumie potrzebę innowacji i która czuje się jej współautorem.

Innowacja w bankowości

Tak jak i w innych sektorach, innowacja w bankowości ma w efekcie dać wymierne korzyści organizacji, a jest to osiągalne zarówno w rozwiązaniach dla klienta końcowego, jak i klientów wewnętrznych wspierających obsługę operacyjną.

Może być ona realizowana w podejściu do klienta końcowego, któremu udostępnia się np. nowe, przyjazne narzędzia w bankowości elektronicznej, umożliwiające mu sprawne i niemal natychmiastowe skorzystanie z dowolnej oferty banku. Mogą to być narzędzia typu Real Time Marketing, które wesprą bank w szybkiej identyfikacji potrzeb klienta i podsuną mu rozwiązania potrzebne w danej chwili, tu i teraz.

Innym przykładem innowacyjności w kontekście klienta jest wykorzystanie urządzeń mobilnych. Warto je potraktować strategicznie, bo tak naprawdę są one jedynym medium technologicznym, które bierze stały udział w codziennym życiu klientów banków - telefony są zawsze z nami. Problemy sprawić może tutaj różnorodność urządzeń czy systemów operacyjnych, ale i na to jest już innowacyjne rozwiązanie. Jest nim technologia hybrydowa, która umożliwia jednokrotne napisanie aplikacji, a następnie umieszczenie jej na wielu platformach sprzętowych i systemach operacyjnych telefonów czy tabletów, zaś w najbliższej perspektywie innych urządzeniach wpisujących się w filozofię internet rzeczy (ang. Internet of Things). Poza rozwiązaniem problemu różnorodności urządzeń, to innowacyjne podejście pozwala także na szybkie reagowanie na zmiany otoczenia biznesowego i adresowanie nowych potrzeb w całym spektrum platform.

Jak zostało wspomniane wyżej, sama technologia wykorzystywana w bankach może być sprzymierzeń-cem we wprowadzaniu zmian. Poza mobilnością polem do innowacyjności mogą być narzędzia typu BPM oraz podejście SOA. Aby bank działał sprawnie, musi wypracować powtarzalne i sprawne procesy biznesowe. Z tego punktu widzenia istotne jest wdrożenie narzędzia, które rzeczywiście pozwoli na automatyzację procesów, na ich modelowanie, testowanie, rewidowanie, a przede wszystkim na szybkie ich dostosowywanie do zmian zachodzących na rynku. Tak szeroko promowane SOA, tj. podejście do integracji opartej na usługach, z których korzystają m.in. procesy biznesowe, także powinno być zorientowane na łatwą zmianę, czyli zaprojektowane z użyciem wypracowanych standardów.

Dostawca jako partner we wprowadzaniu innowacji

Dla organizacji kwestia, jak wprowadzić innowacyjne myślenie, w zasadzie nie stanowi problemu. Pojawia się ona wówczas, gdy chcemy wyprzeć ze świadomości dotychczasowe status quo. Oczywiste jest, że potencjał innowacyjny każdej organizacji jest ograniczony, m.in. ze względu na zasoby ludzkie czy technologiczne. Dlatego warto ten potencjał poszerzyć, posiłkując się doświadczonym partnerem.

Innowacja jest nieunikniona
Duże firmy, które są dostawcami rozwiązań IT dla organizacji, np. dla banków, są znakomitymi partnerami przy wprowadzaniu innowacji. Z racji szerokiego spektrum realizacji wnoszą do organizacji wiedzę oraz nowe spojrzenie na rozpatrywane cele.

Potencjał, jaki płynie z zewnętrznej wiedzy, jest bardzo duży. Jest ona stale powiększana, weryfikowana przez kolejne realizacje oraz wzbogacana o wnioski, które nasunęły się po jej wdrożeniu w rzeczywistym środowisku.

Dostawca, który realizuje projekty kompleksowo, może być partnerem dla banku na każdym etapie wprowadzania zmiany. Dzięki temu, że częstokroć uczestniczy w analizach czysto biznesowych, może pełnić rolę doradczą już w fazie definiowania drogi dotarcia do celu oraz jej szczegółowego planu. Dostawcy często posiadają zespoły, które są ukierunkowane na określoną wiedzę, tzw. centra kompetencji. W ich skład wchodzą zarówno analitycy, architekci, programiści, jak i konsultanci, którzy są niejednokrotnie entuzjastami danych obszarów, trzymającymi rękę na pulsie, a często wręcz wyznaczającymi trendy, za którymi wkrótce podąży rynek. Takie zespoły o różnych kompetencjach potrafią szybko zrozumieć na wskroś cały ekosystem, w którym wprowadzana jest innowacja, umiejscowić ją w organizacji i wesprzeć w skutecznej realizacji.

Podsumowanie

Współczesny świat nieustająco się zmienia, prze do przodu, jest dynamiczny. Aby organizacja była w stanie dotrzymać mu przynajmniej równego kroku, potrzebuje utrzymania stałego tempa wzrostu. Może tego dokonać m.in. przez napływ ogromnej ilości wartościowej wiedzy, doświadczenia i myśli innowacyjnej. Banki, których głównym celem jest maksymalizacja zysków, nie muszą inwestować przy każdej zmianie w „świeżą krew". Mogą natomiast szybko zareagować w momencie, gdy pojawia się potrzeba, korzystając z umiejętności i doświadczenia dużego dostawcy.

Tomasz Eberbach
Banking Solutions Executive w Sii. Posiada ponad 14-letnie doświadczenie w zakresie rozwiązań IT dla instytucji finansowych. W tym czasie brał udział w definiowaniu i wdrażaniu wielu innowacyjnych projektów, które wniosły istotną wartość dla klientów. W Sii zajmuje się doradztwem w zakresie rozwiązań dla bankowości, zarządzaniem wiedzą organizacji oraz wsparciem klientów w definiowaniu i wprowadzaniu w życie nowych idei. Wielki entuzjasta nowych technologii, a w szczególności filozofii internetu rzeczy.