Infrastruktura gotowa na VolP
- Kamil Folga,
- 01.03.2006
Pytanie: Moja firma ewoluuje, wymieniając nasze obecne systemy PBX na system VoIP. Nowy sprzęt, który nas zainteresował, podobny jest cenowo do nowych systemów telefonii konwencjonalnej. Jakie kryteria powinna spełniać nasza infrastruktura, aby była przygotowana na wdrożenie VoIP?
Pytanie: Moja firma ewoluuje, wymieniając nasze obecne systemy PBX na system VoIP. Nowy sprzęt, który nas zainteresował, podobny jest cenowo do nowych systemów telefonii konwencjonalnej. Jakie kryteria powinna spełniać nasza infrastruktura, aby była przygotowana na wdrożenie VoIP?
0dpowiedź: Bez znajomości specyfiki aktualnego systemu trudno jest przedstawić rozwiązanie. Zaproponujemy jednak kilka opcji do rozważenia i postawimy kilka pytań.
- Czy nowy system powinien wspierać pracujące aktualnie zestawy telefoniczne (cyfrowe lub analogowe) bezpośrednio lub przy użyciu specjalnego adaptera? Jeżeli obecnie działające telefony nie będą użyte, zwiększy się prawdopodobnie koszt całego systemu. Potrzebny będzie zakup dodatkowych telefonów.
- Czy infrastruktura sieciowa jest gotowa do wdrożenia VoIP? Z pewnością konieczne okaże się wdrożenie technik Quality of Service (QoS), aby zagwarantować odpowiednią przepustowość dla telefonów VoIP QoS może oznaczać przejście na inny typ przełączników.
- Czy wykorzystywane przełączniki wspierają standard Power over Ethernet? Jeżeli nie, warto rozważyć wymianę przełączników lub zakup telefonów VoIP z zasilaczem sieciowym.
- Czy przełączniki brzegowe posiadają zapasową konfigurację? Istotną rolę odgrywają przełączniki brzegowe w sieci. Warto zastosować konfigurację zapasową, która umożliwi przełączenie urządzeń w przypadku awarii dowolnego z nich.
Ostatnią poradę zamieszczamy ponownie, bo w numerze lutowym wydrukowaliśmy ją z niewłaściwym pytaniem. Przepraszamy.