Informatyka zmierza ku chmurze i usługom

Postępująca zmiana akcentów na polskim rynku IT jest coraz wyraźniejsza: rola usługowych form dostarczania informatyki stale rośnie. Tempo wzrostu rynku usług IT było prawie pięciokrotnie wyższe niż rynku IT jako całości. Motorami wzrostu są: chmura obliczeniowa, outsourcing oraz usługi wynajmu pracowników.

Według wyników raportu „Computerworld TOP200” polski rynek IT był w 2017 r. wart 60,7 mld zł, tj. o 1,7% więcej niż w roku 2016 (59,7 mld zł). W tym samym czasie wartość rynku usług IT wzrosła o 8,3% – z blisko 13 do 14 mld zł. Dane te wskazują, że większość ubiegłorocznego wzrostu zanotowanego przez firmy informatyczne dokonała się w segmencie usług. Skokowe wzrosty przychodów notują zwłaszcza dostawcy chmury obliczeniowej, outsourcingu oraz firmy świadczące usługi wynajmu pracowników IT.

Chmura napędza rynek usług IT

Rynek chmury publicznej w Polsce był w 2017 r. wart 860,8 mld zł, a więc 17,7% więcej niż w roku 2016 (731,6 mld zł). Zachęcani znacznymi rokrocznymi wzrostami na rynku usług chmurowych dostawcy w coraz szerszym zakresie włączają tego typu rozwiązania do swoich ofert. Coraz bardziej dojrzała oferta usług w chmurze, rosnąca złożoność środowisk IT oraz dotkliwe braki kadrowe wpływają z kolei na oczekiwania formułowane przez klientów, skłaniając menedżerów IT do poszukiwania zewnętrznego wsparcia. Coraz trudniej pozyskać i utrzymać pracowników, którzy będą utrzymywać i rozwijać kastomizowane, tradycyjne aplikacje. Niezależnie zaś od tego klasyczne sposoby dostarczania IT nie są w stanie zapewnić tak niezbędnej obecnie elastyczności oraz szybkiego tempa dostarczania zmian.

Zobacz również:

Strategie firm IT jasno pokazują, że wszystkie zmierzają ku chmurze. Tymczasem klienci nie kupują chmur, ale funkcjonalność, usługę. Przyjdzie czas, kiedy nie będzie wyboru – jeżeli będziesz chciał wdrożyć określoną funkcjonalność, będziesz musiał sięgnąć po chmurę. Rozwiązania on-premise będą dostępne, ale staną się znacznie droższe” – twierdzi Zoltán Komáromi, szef działu Badań w IDC w regionie Europy Środkowej i Wschodniej. „Dotyczy to zwłaszcza nowych rozwiązań, takich jak: sztuczna inteligencja, systemy kognitywne czy internet rzeczy. Narzędzia te są natywnie tworzone w chmurze”.

Chmura obliczeniowa bardzo silnie kształtuje rynek usług IT oraz sposób dostarczania informatyki w firmach. Wyraźnie zmniejsza się liczba wielkich, monolitycznych projektów wdrożeniowych takich systemów jak ERP. Przedsiębiorstwa coraz chętniej wdrażają modułowe, łatwo integrujące się rozwiązania, w których istotną rolę odgrywają zewnętrzne komponenty chmurowe, często więcej niż od jednego dostawcy. Nawet instalacje wykonywane on-site realizowane są w znacznie zwirtualizowanych środowiskach i chmurach prywatnych. Takie podejście pozwala na szybsze wprowadzanie zmian w środowisku IT, a także, co bardziej istotne, umożliwia łatwiejsze wycofanie się z nieudanych czy zamkniętych projektów.

KUP RAPORT

Raport "Computerworld TOP200" najdogodniej kupić w kiosku IDG

Przejdź do kiosku.

Obecnie z chmury publicznej korzystają przede wszystkim mniejsze firmy, np. start-upy, oraz te, które od początku świadczą swoje usługi na rynku globalnym (tzw. born global companies). Z chmury publicznej zaczynają korzystać coraz częściej także jednostki biznesowe w dużych firmach, omijając niejako wewnętrzne działy IT. Wynika to albo z szybkości wdrożenia i elastyczności rozwiązań chmurowych, albo z funkcji, jakie dostarczają tego typu rozwiązania” – mówi Mariusz Chudy, wiceprezes Integrated Solutions. „Patrząc na segment dużych i średnich firm, udział chmury w całym budżecie IT jest jeszcze niewielki” – dodaje.

Publiczne usługi chmurowe, mimo silnej presji ze strony dostawców oraz rokrocznie dynamicznego wzrostu, to wciąż raptem 6,1% rynku usług IT oraz 1,4% całego rynku informatycznego w Polsce (w 2016 r. odpowiednio 5,6% oraz 1,2%).

Według wyników przeprowadzonego przez „Computerworld” pod koniec 2017 r. badania „Chmura obliczeniowa w polskich firmach” ponad połowa menedżerów IT w Polsce uważa, że dwie największe bariery utrudniające adaptację publicznej chmury obliczeniowej to: „ogólne ryzyka związane z bezpieczeństwem” oraz „ryzyka związane z utratą i wyciekiem danych”. Często pojawiają się także wskazania podkreślające trudności wynikające z integracji chmury obliczeniowej z istniejącymi środowiskami IT. Rozbudowane, dziedziczne systemy mogą być istotną barierą na drodze do wdrożenia usług chmurowych. Nie bez znaczenia dla niektórych przedsiębiorstw i jednostek jest konieczność utrzymywania infrastruktury informatycznej zakupionej przy wsparciu funduszy UE.

Oprócz trudności o charakterze technicznym, architektonicznym czy problemów związanych z bezpieczeństwem IT Mariusz Chudy z Integrated Solutions podkreśla znaczenie takich kwestii jak utrzymanie zgodności z prawem i postanowieniami regulatora (zwłaszcza w sektorach o wysokim stopniu regulacji). Zdaniem Mariusza Chudego istotną barierą jest także determinacja polskich menedżerów IT, aby dane o krytycznym znaczeniu utrzymywać lokalnie w firmie lub (w przypadku chęci skorzystania z chmury obliczeniowej) przynajmniej na terenie kraju.

Takie nastawienie chętnie wykorzystują działający w Polsce dostawcy data center, dotąd skoncentrowani na klasycznych rozwiązaniach centrodanowych, takich jak: kolokacja, hosting czy VPS. Obecnie coraz więcej spośród tych dostawców, w szczególności mogących pochwalić się dojrzałą infrastrukturą techniczną, stawia na usługi o wyższej wartości dodanej w modelu cloud. Choć skalą, cenami czy SLA trudno im konkurować z takimi firmami, jak: Google, Amazon czy Microsoft, nadrabiają wysokiej jakości wsparciem oraz gwarancją utrzymywania i przetwarzania danych na terenie Polski.

Specjaliści IT jako usługa

Jeszcze większy wzrost przychodów niż w przypadku dostawców chmur publicznych odnotowały firmy wyspecjalizowane w dostarczaniu zespołów i profesjonalistów IT. Rynek usług wynajmu pracowników IT był w 2017 r. wart 1,1 mld zł...

Pozostała część tekstu do przeczytania w Computerworld TOP200

Raport Computerworld TOP200 dostępny jest w w Kiosku IDG.