IT tożsamy z biznesem

O niełatwych relacjach zarządów firm z działami IT i współpracy biznesu z dostawcami rozmawiano podczas konferencji "Synergia zmian i procesów - integracja bez granic". Najnowsze produkty zaprezentowała firma Software AG. Computerworld był patronem medialnym wydarzenia.

Motywem przewodnim wielu wystąpień był proces. Rozumiany nie tylko jako ciąg zdarzeń, które występują w jednym pionie lub jednym departamencie danej instytucji, ale obejmujący całą firmę oraz jej kontakty ze światem zewnętrznym. - "Jesteśmy liderem w dostarczaniu firmom narzędzi do analizy procesów oraz systemów, które pomagają nimi zarządzać" - powiedział Artur Kutkiewicz, prezes zarządu Software AG Polska.

Wśród czynników, które mają największy wpływ na rozwój produktów firmy wymieniono sieci społecznościowe, coraz większą popularność urządzeń mobilnych, konieczność operowania coraz większymi bazami danych oraz upowszechnianie się rozwiązań chmurowych. Dlatego nowe - już dostępne, a także przygotowywane na początek przyszłego roku - produkty Software AG będą ułatwiały zarówno komunikację wewnątrz firmy, tak żeby każdy menedżer w dowolnym momencie mógł otrzymać spersonalizowane informacje (Info Streams), jak i integrację systemów działających w chmurze i lokalnie (Cloud Streams). Activ Transfer to narzędzie do szybkiego i bezpiecznego przesyłu plików liczonych w terabajtach, a Big Memory Max 4 pozwala załadować do pamięci więcej danych i sprawnie je odtworzyć po awarii. Command Central z kolei w najnowszej wersji pozwala monitorować i administrować wszystkimi używanymi aktualnie produktami i kontrolować wszystkie procesy.

O praktycznym zastosowaniu narzędzi Software AG mówił między innymi gość specjalny konferencji Dariusz Śpiewak, wiceprezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Zaznaczył, że wprowadzenie zarządzania procesowego i informatyzacja (jedna z dwóch w administracji zakończona powodzeniem) przynosi już wymierne korzyści finansowe i wizerunkowe. Kolejne kroki to wprowadzenie systemu e-zwolnień oraz integracja systemu ZUS z systemem aktuarialnym, co pozwoli na stworzenie spersonalizowanych narzędzi analitycznych o wysokim stopniu szczegółowości.

Podczas sesji problemowych omawiano przykładowe wdrożenia, koncentrując się nie tylko na zagadnieniach technologicznych, ale również kwestiach komunikacji między biznesem a dostawcami rozwiązań IT.

Z badań firmy Gartner wynika, że aż 90 proc. prezesów firm nie ufa szefom własnych działów IT. Doświadczenie pokazuje również, że często zarządzający wolą rozmawiać z zewnętrznymi dostawcami IT niż ze swoimi pracownikami. Czy to znaczy, że biznes nie umie się porozumieć z IT? - zapytał nasz redakcyjny kolega Przemysław Gamdzyk uczestników panelu podsumowującego konferencję. Zdaniem Ewy Rzodkiewicz, dyrektor departamentu Strategii i Rozwoju Agencji Rozwoju Przemysłu porozumienie jest trudne, bo departamenty merytoryczne nie potrafią określić, co jest im potrzebne, a działy IT oczekują, że dostaną ścisłe wytyczne, co do narzędzi, jakich firma czy instytucja potrzebuje. Jej zdaniem procesy mogą pomóc w znalezieniu wspólnego języka - swoistego esperanto dla biznesu i informatyków.

Zdaniem Grzegorza Stępniaka, dyrektora pionu informatyki w Gaz-System SA podział został sztucznie wykreowany przez doradców, bo IT jest częścią biznesu i tak powinien być traktowany.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200