IT będzie finansowane inaczej
- Dariusz Bogucki,
- 29.08.2011, godz. 20:20
W nowej perspektywie finansowej na lata 2014-2020 najgłębsze reformy dotkną unijne programy wspierania badań naukowych, rozwoju technologicznego i innowacji, w tym właśnie wydatków na IT.
Plan Informatyzacji Państwa na lata 2011-2015 - e-SpołeczeństwoTrzecim elementem nowego Planu rządu jest tworzenie warunków dla rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Łącznie za wszystkimi trzema głównymi zadaniami Planu Informatyzacji Państwa kryje się ponad 100 projektów.
Plan Informatyzacji Państwa na lata 2011-2015 - e-Administracja
Plan Informatyzacji Państwa na lata 2011-2015 - informatyzacja administracji
Budżet w duchu Europa 2020
Komunikat Komisji COM 2011(500) nosi tytuł "Budżet z perspektywy ‘Europy 2020’ " Nie jest to zabieg medialny, ale dowód na zmianę filozofii konstrukcji budżetu. Komisja, przygotowując jego projekt, stanęła bowiem przed kwadraturą koła - koniecznością znalezienia środków na finansowanie rosnącej liczby dziedzin polityk wspólnotowych, w czasie globalnego kryzysu, gdy wszystkie kraje ograniczają wydatki i przeprowadzają konsolidację fiskalną (a przynajmniej tak deklarują). Dlatego też Komisja otwarcie mówi, że nowy budżet skonstruowała w taki sposób, aby władze krajów członkowskich nie miały "ochoty" na wspieranie gospodarek krajowych środkami UE według własnego uznani. Środki unijne, które otrzymają podmioty w krajach członkowskich, mają im pomóc osiągnąć uzgodnione w planie "Europa 2020" cele wspólnotowe. Wszystkie zadania realizowane przez podmioty krajowe będą w związku z tym kontrolowane w oparciu o następujące reguły.
Zobacz również:
1. Ukierunkowanie na rezultaty co oznacza że wszystkie działania perspektywy - i wspólnotowe, i krajowe - muszą być ściśle związane z wdrażaniem strategii "Europa 2020" oraz jej 7 inicjatywami wiodącymi. Komisja już zaczęła przygotowanie do tego procesu czego przykładem są oceny realizacji m.in. "Europejskiej Agendy Cyfrowej" i "Unii Innowacji".
2. Wspólne ramy strategiczne zastąpią odrębne zestawy wytycznych dla poszczególnych instrumentów perspektywy. W szczególności dotyczyć to będzie Funduszy Strukturalnych tj. EFRR, EFS a także Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz przyszłego Europejskiego Funduszu na rzecz Gospodarki Morskiej i Rybołówstwa. Dodatkowo uproszczeniu ulegnie system klasyfikacji regionów. Pojawia się nowa kategoria - "region w okresie przejściowym", zastąpi obecny, zawiły system stopniowego znoszenia płatności. Kategoria ta obejmie wszystkie regiony, w których PKB w przeliczeniu na mieszkańca kształtuje się na poziomie od 75% do 90% średniej UE-27.
3. Wypłaty środków w ramach programów i instrumentów będą obwarowane odpowiednimi warunkami, po to aby doprowadzić do koncentrowania się bardziej na rezultatach niż na nakładach. Będzie wiązało się to z - jak to określa Komisja - systemem proaktywnej kontroli, zwłaszcza, gdy w grę będą wchodziły takie pozycje jak polityka spójności czy rolnictwo.
4. Efekt dźwigni przekładający się na zwiększenie inwestycji. Komisja zakłada, że poprzez współpracę z sektorem prywatnym w zakresie innowacyjnych instrumentów finansowych a także z instytucjami trzeciego sektora w obszarze polityk społecznych nastąpi spotęgowanie wpływu budżetu UE. Gwarancje i rozwiązania w zakresie podziału ryzyka umożliwią sektorowi finansowemu przekazywanie większego kapitału i udzielanie większych pożyczek innowacyjnym przedsiębiorstwom lub na realizację projektów infrastrukturalnych w tym w partnerstwie publiczno-prywatnym z jednostkami sektora publicznego. W ten sposób takie instrumenty finansowe mogą przyczynić się do ogólnego rozwoju rynków finansowych w sytuacji pokryzysowej.