IDC: rynek cyfrówek prężny jak nigdy
- 05.01.2006, godz. 09:00
Z najnowszego raportu firmy IDC wynika, że rynek cyfrowych aparatów fotograficznych w Polsce przeżywa prawdziwy rozkwit. Na potwierdzenie tej tezy IDC przytacza konkretne dane liczbowe - w trzecim kwartale 2005 r. sprzedano aż o 93,5 % więcej tego typu urządzeń, niż w analogicznym okresie w roku 2004.
Charakterystyczne jest, iż producenci toczą ze sobą wyścig w zakresie rozdzielczości matryc światłoczułych, oferowanych przez poszczególne modele. O ile na początku 2005 r. dużą popularnością cieszyły się aparaty o czujnikach 3-megapikselowych, to w połowie tego roku uznanie klientów zyskały sobie modele wyposażone w sensory o rozdzielczości 4 mln pikseli. Koniec roku należał zaś już do aparatów o matrycach 5 MP.
Według wstępnych danych, zamieszczonych w raporcie, IDC szacuje wielkość polskiego rynku cyfrówek w 2005 r. na 900 tys. sztuk. W tym roku powinien nastąpić dalszy rozwój rynku, aż do przekroczenia granicy miliona sprzedanych aparatów. Dynamiczny rozwój nowoczesnych technologii związanych z segmentem cyfrówek sprawi, że "producenci będą podnosić nakłady na wprowadzanie i promocję coraz nowszych modeli" - czytamy w raporcie. Dlatego też będzie rosnąć liczebność tej grupy klientów, którzy dysponują już takim urządzeniem, ale zdecydują się na zakup nowego z uwagi na technologiczne innowacje.
Jak jednak kupować aparat i jednocześnie nie zagubić się w zdradliwym gąszczu parametrów technicznych? Co jest ważniejsze - optyka czy czułość matrycy? Na co mogą liczyć amatorzy cyfrowej fotografii, a czego powinni wymagać profesjonaliści? Odpowiedzi na te i inne pytania postanowiliśmy poszukać w jednym z dużych salonów ze sprzętem elektronicznym. Z wynikami naszych poszukiwań zapoznacie się w artykule "Kupujemy aparat cyfrowy".
Wyniki badania IDC korespondują z poświęconym temu samemu zagadnieniu raportem innej firmy badawczej, GfK Polonia, z którego wynika m.in., iż producenci cyfrówek uzyskali w Polsce w minionym roku zysk w wysokości ok. 1 miliarda złotych - w Polsce nabywców znalazło w tym roku o ponad 90 procent więcej urządzeń, niż miało to miejsce w 2004 r. Więcej informacji na temat badania GfK Polonia znajduje się w artykule "Cyfrówki prężą muskuły".