IDC: rynek PC wciąż rośnie
- Andrzej Maciejewski,
- 19.04.2004, godz. 10:10
Światowy rynek komputerów osobistych wzrósł w I kw. 2004 o 16,5 proc. - podaje IDC w raporcie " Worldwide Quaterly PC Tracker". Dwycyfrowy wzrost stymulowało większe zapotrzebowanie ze strony klientów korporacyjnych. Pierwsze miejsce w I kw. 2004 odzyskał Dell. Łącznie producenci dostarczyli 41,2 mln jednostek. Wcześniejsza prognoza zakładała wzrost rynku PC o 13,5 proc.
W podsumowanym przez IDC okresie, Dell zanotował wzrost ilości sprzedanych pecetów w ujęciu rocznym o 28 proc., zaś w ujęciu kwartalnym o 6,1 proc. Łącznie firma sprzedała blisko 7,7 mln komputerów. Producent zwiększył swój udział z 16,9 proc. w IV kw. 2003 do 18,4 proc. w I kw. 2004 i odebrał HP palmę pierwszeństwa. Dell sprzedał o 1,7 mln więcej komputerów niż w analogicznym okresie ub.r. Sprzedaż nowego lidera wzrosła o ponad 50 proc. w regionie Azji i Pacyfiku, zaś na rynkach EMEA o 35 proc. Przewaga Della wynosi po I kw. blisko 3 proc. - to dwa razy więcej niż największa różnica pomiędzy producentami od czasu fuzji HP z Compaq'iem w 2002 r.
Zobacz również:
W Stanach Zjednoczonych, gdzie podczas I kw. 2004 sprzedano łącznie 13,72 mln komputerów czołówka przedstawia się następująco: Dell (4,5 mln szt.), HP (2,5 mln), IBM (612 tys.) , eMachines (452 tys.), Gateway (410 tys.). Ogółem, rynek amerykański powiększył się o 15,7 proc., pomimo tradycyjnie słabszego okresu po świątecznej gorączce z IV kw. 2003 r.
Liderem regionu pozostaje Hewlett-Packard, notując w I kw. 2004 r. wzrost w ujęciu rocznym na poziomie 13 proc. HP utrzymało pierwszą pozycję pomimo rosnącej konkurencji ze strony Della w korporacyjnym segmencie desktopów oraz Acera w segmencie notebooków. Konkurenci zajęli odpowiednio 2. i 4. pozycję na liście największych producentów PC w regionie EMEA. Dell sprzedał blisko 1,7 mln jednostek, notując wzrost rzędu 36 proc. w stosunku do I kw. 2003 r. Na trzeciej pozycji IDC sklasyfikowało Fujitsu Siemens Computers (FSC). Producent dostarczył o 64 proc. więcej notebooków w porównaniu z rokiem ubiegłym. Komputerom przenośnym czwartą pozycję zawdzięcza Acer. Tajwańska spółka zanotowała wzrost w wysokości 74 proc. i zajmuje drugie miejsce za HP, pod względem ilości sprzedanych notebooków. Stawkę zamyka IBM z wynikiem 676 tys. sprzedanych sztuk - o 32 proc. więcej niż rok temu.
Jak informowaliśmy wcześniej, w najbliższym czasie światowy rynek komputerów będzie rósł w tempie dwucyfrowym na poziomie 11 proc.. IDC przewiduje, że liczba komputerów w 2004 wyniesie 172,1 mln, a w 2005 r. - 191,4 mln sztuk.
Prognoza dotycząca Polski, bez uwzględnienia wyników I kw. 2004 zakłada, że rynek PC, wzrośnie o blisko 15 proc. w 2004 roku, a najwyższy poziom wzrostu zostanie osiągnięty w 2005 roku, kiedy zbliży się do 16 proc.
"Z naszych wstępnych danych za I kw. 2004 dotyczących polskiego rynku komputerowego wynika, że sprzedaż desktopów była zgodna z naszymi prognozami. Kilkudziesięcioprocentowy wzrost zanotowały serwery i ich sprzedaż będzie wyższa niż nasze wcześniejsze szacunki. Podobnie rzecz ma się z notebookami - sprzedaż wzrosła z przewidywanych 50 proc. do 70 proc. Sprzedano ich o kilka tysięcy sztuk więcej. W I kw. 2004 nastąpiły wzmożone zakupy w sektorze urzędowym i korporacyjnym, jak choćby niedawne zamówienia dla ARIMR-u czy Poczty Polskiej. Najbardziej na tego typu zakupach skorzystali Branded Name Vendors, czyli wielcy zachodni gracze, którzy w I kw. 2004 r. odnotowali imponujące wyniki" - powiedział Jarosław Smulski z IDC Poland.