IDC: Rośnie zapotrzebowanie na usługi szerokopasmowe

Analitycy przekonują, że największą szansę rozwoju mają te firmy telekomunikacyjne, które zaoferują klientom w ramach jednego szerokopasmowego łącza dostęp do Internetu, obsługę transmisji wszelkich danych i głosu.

Według badań przeprowadzonych przez International Data Corporation (IDC), pomimo dość trudnego okresu dla operatorów usług szerokopasmowych, zapotrzebowanie na tego typu usługi jest wciąż duże. Wyniki te zostały zaprezentowane podczas rozpoczętego wczoraj w Rzymie IDC European Telecoms Forum.

Choć ostatnio wiele spółek informatycznych ma kłopoty finansowe, zauważalny jest spadek notowań operatorów DSL, a także ograniczenie wydatków inwestycyjnych na rozwiązania szerokopasmowe, to - zdaniem Marka Winthera z działu badań rynku telekomunikacyjnego IDC - zapotrzebowanie na usługi szerokopasmowe zarówno w Europie, jak i Stanach Zjednoczonych wcale nie maleje i jest całkiem spore.

Zobacz również:

Z szacunków IDC wynika, że obecnie 96% amerykańskich gospodarstw domowych nie posiada dostępu szerokopasmowego do sieci, ale 20% zamierza z niego wkrótce korzystać. Wśród małych przedsiębiorstw łączy takich nie posiada 95% firm, jednak 32% planuje w ciągu dwóch najbliższych lat rozpoczęcie sprzedaży za pośrednictwem Internetu, do czego łącza takie będą niezbędne.

"Najważniejszą kwestią jest wprowadzenie usług na rynek. Nie chodzi już o szerokopasmowe strategie, ale o zwykłe wprowadzenie ich w życie" - twierdzi M. Winther. Jego zdaniem operatorzy nie powinni tracić więcej czasu na planowanie i przygotowania strategii rozwoju usług szerokopasmowych, ale po prostu muszą zacząć je oferować i to jak najszybciej, ponieważ klienci już na to czekają.

Jednym z segmentów rynku, gdzie występuje duże zapotrzebowanie, stwarzającym szansę na odpowiednie zastosowanie usług szerokopasmowych, jest transmisja VoIP przy wykorzystaniu rozwiązań DSL. Największe szanse na rozwój mają tutaj te przedsiębiorstwa telekomunikacyjne, które zaoferują usługi transmisji danych, dostępu do Internetu i przesyłania głosu za pomocą jednego kablowego łącza - przekonuje Winther. "Obsługa połączeń głosowych jest w tym przypadku kluczowa" - dodaje.

***

Dataquest: rynek szerokopasmowych usług satelitarnych wkrótce się rozwinie