IBM chce podłączyć dom do chmury

Jednym z tematów przewodnich tegorocznej edycji targów Consumer Electronics Show był koncept znany jako "connected home" - zakłada on połączenie w jedną sieć wszystkich domowych urządzeń elektronicznych: RTV, AGD, monitoringu, czy systemów wentylacji/ogrzewania. Ciekawe rozwinięcie tej idei zaprezentował na CES koncern IBM - firma chce, by wszystkie elementy takiego domu podłączone były nie tylko do lokalnej sieci, ale również do chmury.

Jakie korzyści dla użytkowników mają z tego wynikać? Martin Kienzle z IBM Research wymienia wśród nich m.in. możliwość dostarczenia użytkownikom usług i funkcji idealnie dopasowanych do ich profilu - dzięki współpracy lokalnego sprzętu z chmurą telewizor mógłby np. rozpoznawać osobę, która go włączyła i wyświetlać dopasowane do nich propozycje programów. W ten sam sposób mógłby automatycznie włączać się filtr rodzicielski gdy telewizor włączy dziecko.

Oczywiście, przedstawiciele IBM nie mówią tu o jakiejś przypadkowej chmurze - wszystkie korzyści zapewniać ma rozwijana przez koncern usługa SmartCloud. "Tu nie chodzi o zwykłe podłączenie np. telewizora do internetu - skomunikowanie ich ze SmartCloud pozwoli użytkownikom na wykorzystanie potencjału naszych narzędzi analitycznych" - tłumaczy Kienzle.

Zobacz również:

  • Trwają prace nad komputerami symulującymi działanie ludzkiego mózgu
  • Cyfrowa transformacja z AI - co nowego na Google Cloud Next 24

Warto dodać, że IBM już rozpoczął wykorzystywanie swojej chmury w tym celu - firma od ubiegłego roku współpracuje m.in. z Vodafone (oferując wspólnie usługę umożliwiającą sterowanie domowym sprzętem elektronicznym z poziomu urządzeń mobilnych). IBM jest również partnerem technologicznym koncernu Philips - obie firmy wspólnie rozwijają technologie mające ułatwić korzystanie z zaawansowanych funkcji nowoczesnych telewizorów.

Podczas CES 2013 przedstawiciele IBM poinformowali o przystąpieniu do organizacji Smart TV Alliance - w celu opracowaniu nowych rozwiązań, umożliwiających dostarczanie użytkownikom telewizorów spersonalizowanych usług z chmury. Wiadomo, że koncern pracuje również nad technologiami rozpoznawania mowy i gestów, z myślą o zastosowaniu ich do pełnego kontrolowania domowego sprzętu (w tym również klimatyzacji, ogrzewania, oświetlenia itp.).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200