Home office ma ukryte koszty biznesowe
-
- 28.02.2021, godz. 15:00
Home office zapewnia wiele korzyści, ale praca zdalna nie jest bez wad. Są tu ukryte koszty dla firm, które należy uwzględnić.

Home office / Fot. Unsplash.com
Arlington Research i Egress Software przeprowadziły badanie, z którego wynika, że firmy tracą dziś dane w zastraszającym tempie. Jedna z przyczyn? Home office.
W badaniu wzięło udział 500 menedżerów i liderów IT oraz 3000 pracowników zdalnych z USA i Wielkiej Brytanii. Pod uwagę wzięto sektor prawniczy, opieki zdrowotnej i finansowy. Wnioski zaś opublikowano w raporcie "Data Loss Prevention Report 2021".
Zobacz również:
- Wracamy do biura. Maleje popularność pracy zdalnej w Polsce
- Niech żyje praca zdalna! A co z bezpieczeństwem?
Okazało się, że w 2020:
- 95% firm straciło jakieś dane
- 83% firm doświadczyło naruszenia zasad bezpieczeństwa danych w e-mailach
- 85% pracowników przyznało, że wysyła więcej e-maili ze względu na home office
- 73% pracowników ma gorsze samopoczucie i motywację ze względu na pandemię Covid-19
- 60% pracowników pracuje w środowiskach, w których rozpraszanie uwagi jest na porządku dziennym (np. inni domownicy, zwierzęta domowe)
- 59% liderów IT zgłosiło wzrost utraty danych e-mail od czasu wdrożenia trybu home office na dużą skalę
Home office przyczyną problemów?
Z badania wynika, że utrata danych i gorsze bezpieczeństwo środowiska IT jest ukrytym kosztem pracy zdalnej. Z kolei szkody wyrządzone firmom w wyniku utraty danych służbowych i/lub klientów mogą być znaczące.
Oczywiście nie są to całkowicie nowe obawy. Dane są "wyprowadzane" z firm od lat i jest to część trwającej walki o bezpieczeństwo informacji. Jednak zmieniły się trzy rzeczy. I wszystkie mają związek z home office:
1. Praca na home office zwiększyła zależność od poczty e-mail, szczególnie w przypadku udostępniania poufnych danych. Kiedy pracujemy zdalnie, częściej wysyłamy e-maile, co z kolei zwiększa szanse na utratę danych.
2. Pracownicy często skarżą się na fakt, że nie są tak produktywni, jak mogliby być. Wynika to z faktu, że nie mają odpowiednich warunków do pracy w domu. Często ktoś lub coś zabiega o ich uwagę, co nie miałoby miejsca w siedzibie firmy. To z kolei przekłada się również na to, że pracownicy częściej popełniają błędy, które skutkują utratą danych.
3. Stres. Aż 73% uczestników badania przyznało, że czuje się gorzej. Przez home office zaciera się ich życie zawodowe i domowe, co sprawia, że pracują dłużej, i to w rozpraszającym środowisku.
Na razie nic nie wskazuje na poprawę takiego stanu rzeczy. Z tego powodu firmy powinny zainwestować więcej środków w programy well-being, a także w zabezpieczenia i szkolenia z tematyki cybersecurity. I to właśnie są ukryte koszty, o których wielu z nas nie myśli, gdy słyszy hasło "praca zdalna".