Home office ma ukryte koszty biznesowe

Home office zapewnia wiele korzyści, ale praca zdalna nie jest bez wad. Są tu ukryte koszty dla firm, które należy uwzględnić.

Home office / Fot. Unsplash.com

Home office / Fot. Unsplash.com

Arlington Research i Egress Software przeprowadziły badanie, z którego wynika, że firmy tracą dziś dane w zastraszającym tempie. Jedna z przyczyn? Home office.

W badaniu wzięło udział 500 menedżerów i liderów IT oraz 3000 pracowników zdalnych z USA i Wielkiej Brytanii. Pod uwagę wzięto sektor prawniczy, opieki zdrowotnej i finansowy. Wnioski zaś opublikowano w raporcie "Data Loss Prevention Report 2021".

Zobacz również:

  • Bezpieczna praca zdalna. Zalecane praktyki dla firm i pracowników
  • Dlaczego nakaz powrotu do biura zawodzi

Okazało się, że w 2020:

  • 95% firm straciło jakieś dane
  • 83% firm doświadczyło naruszenia zasad bezpieczeństwa danych w e-mailach
  • 85% pracowników przyznało, że wysyła więcej e-maili ze względu na home office
  • 73% pracowników ma gorsze samopoczucie i motywację ze względu na pandemię Covid-19
  • 60% pracowników pracuje w środowiskach, w których rozpraszanie uwagi jest na porządku dziennym (np. inni domownicy, zwierzęta domowe)
  • 59% liderów IT zgłosiło wzrost utraty danych e-mail od czasu wdrożenia trybu home office na dużą skalę

Home office przyczyną problemów?

Z badania wynika, że utrata danych i gorsze bezpieczeństwo środowiska IT jest ukrytym kosztem pracy zdalnej. Z kolei szkody wyrządzone firmom w wyniku utraty danych służbowych i/lub klientów mogą być znaczące.

Oczywiście nie są to całkowicie nowe obawy. Dane są "wyprowadzane" z firm od lat i jest to część trwającej walki o bezpieczeństwo informacji. Jednak zmieniły się trzy rzeczy. I wszystkie mają związek z home office:

1. Praca na home office zwiększyła zależność od poczty e-mail, szczególnie w przypadku udostępniania poufnych danych. Kiedy pracujemy zdalnie, częściej wysyłamy e-maile, co z kolei zwiększa szanse na utratę danych.

2. Pracownicy często skarżą się na fakt, że nie są tak produktywni, jak mogliby być. Wynika to z faktu, że nie mają odpowiednich warunków do pracy w domu. Często ktoś lub coś zabiega o ich uwagę, co nie miałoby miejsca w siedzibie firmy. To z kolei przekłada się również na to, że pracownicy częściej popełniają błędy, które skutkują utratą danych.

3. Stres. Aż 73% uczestników badania przyznało, że czuje się gorzej. Przez home office zaciera się ich życie zawodowe i domowe, co sprawia, że pracują dłużej, i to w rozpraszającym środowisku.

Na razie nic nie wskazuje na poprawę takiego stanu rzeczy. Z tego powodu firmy powinny zainwestować więcej środków w programy well-being, a także w zabezpieczenia i szkolenia z tematyki cybersecurity. I to właśnie są ukryte koszty, o których wielu z nas nie myśli, gdy słyszy hasło "praca zdalna".

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200