HP walczy z Lenovo o utrzymanie pozycji lidera w segmencie PC

Po latach dominacji na rynku komputerów osobistych koncern Hewlett-Packard może stracić pozycję lidera na rzecz firmy Lenovo. Według analityków IDC i Gartnera obu producentów dzieli tylko 0,2% udziału rynkowego. Co ciekawe o ile według szacunków IDC w trzecim kwartale br. HP utrzymał pozycję, tak z analiz firmy Gartner wynika, że liderem jest już firma Lenovo.

Według ekspertów światowy rynek komputerów osobistych systematycznie się kurczy. Z analiz firmy Gartner wynika, że w skali ostatnich 12 miesięcy wartość tego segmentu branży IT spadła o 8,3 proc. W trzecim kwartale 2012 roku na świecie sprzedano ok. 87,5 mln komputerów klasy PC. Dla porównania warto dodać, że eksperci IDC ocenili sytuację rynkową jeszcze gorzej - ich zdaniem w skali roku sprzedaż komputerów PC spadła o 8,6 proc. Na spadek sprzedaży komputerów osobistych wpływa wiele czynników. Najważniejszym z nich są spadki związane ze spowolnieniem gospodarki. Duże znaczenie ma również rosnąca popularność zaawansowanych telefonów komórkowych i urządzeń klasy tablet, które w wielu zastosowaniach mogą z powodzeniem zastąpić klasyczne komputery PC.

Opinie firm analitycznych różnią się m.in. w zakresie udziałów rynkowych poszczególnych producentów komputerów. Eksperci firmy Gartner szacują, że w ujęciu ilościowym chiński koncern Lenovo kontroluje obecnie ok. 15,7 proc. światowego rynku komputerów osobistych. Udział rynkowy HP analitycy Gartnera szacują na 15,5 proc. W ubiegłym roku udział rynkowy obu firm oszacowano na 13,1 proc. dla Lenovo i 17 proc. dla HP. Nieco inne wnioski płyną z szacunków IDC. Według analityków tej firm w trzecim kwartale br. HP utrzymał pozycję lidera i kontrolował ok. 15,9 proc. światowego rynku PC. Udział rynkowy Lenovo eksperci IDC oszacowali na 15,7 proc. Eksperci obu firm są natomiast zgodni jeśli chodzi o kolejne miejsca rankingu największych producentów komputerów osobistych. Na trzeciej pozycji analitycy IDC i Gartnera sklasyfikowali koncern Dell. Dwa kolejne miejsca w obu zestawieniach zajęły odpowiednio firmy Acer i Asus.

Zobacz również:

  • HP – oferta wsparcia środowiska pracy w jednym miejscu
  • Lenovo i Motorola z zakazem sprzedaży w Niemczech

Zdaniem analityków na wzmocnienie pozycji rynkowej Lenovo wpłynęły przede wszystkim: agresywna polityka cenowa i systematyczny rozwój oferty. Z kolei osłabienie pozycji HP ma wynikać m.in. ze zmniejszenia dynamiki w zakresie rozwoju oferty oraz ograniczenia wydatków na badania i rozwój. Eksperci uspokajają jednak, że zmniejszenie sprzedaży komputerów PC samo w sobie nie musi oznaczać poważnych problemów firmy HP. Ten segment charakteryzują bowiem najmniejsze marże ze wszystkich obszarów działania HP.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200