HP reaguje na zwiększającą się konkurencję ze strony Cisco

Firma chce wzmocnić pozycję na rynku rozwiązań sieciowych kupując za 2,7 mld USD firmę 3Com.

Firmy szukają możliwości to przełamania ograniczeń biznesowych spowodowanych zdominowaniem rynku sieciowego przez jednego dostawcę" - przekonuje Dave Donatelli, wiceprezes i dyrektor generalny działu Enterprise Servers & Networking w HP.

Transakcja ma pozwolić HP połączyć "pod jednym dachem" rozwiązań serwerowych, sieciowych, pamięci masowych i usług. Została ona już zaaprobowana przez zarządy obu firm. Fuzja ma się zakończyć w I połowie 2010 r. Rozwiązania 3Com uzupełnią ofertę przełączników Ethernet HP ProCurve i uzupełni ją o routery, a także linię rozwiązań do detekcji włamań - 3Com TippingPoint. Fuzja z 3Com to dla HP także dostęp do dużego zespołu badawczo-rozwojowego i rynku chińskiego, na którym silną pozycję ma spółka joint ventre 3Com i Huawei - H3C.

Szczególnie cenne dla HP mogą być przełączniki rdzeniowe 3Com H3C 12500, które są bezpośrednią konkurencją dla Cisco Nexus 7000. Oferta HP w obszarze wysokowydajnych przełączników rdzeniowych dla centrów danych opiera się przede wszystkim na urządzeniu ProCurve 6600 (24 porty 10 GbE) - dodatkowe wsparcie ze strony przejętego 3Com jest zatem znaczące. Dzięki akwizycji, HP dodatkowo zyska dostęp to routerów brzegowych klasy korporacyjnej 3Com (H3C). Pod względem funkcjonalności seria routerów MSR 3Com jest podobna do swoich odpowiedników z popularnej linii ISR koncernu Cisco. Oferta HP poszerzy się również o narzędzia zwiększające bezpieczeństwo informatyczne w firmach (urządzenia do zapobiegania włamaniom, IPS), produkowane przez 3Com pod nazwą TippingPoint. 3Com ma także niewielkie (ale większe od HP) udziały na rynku rozwiązań VoIP klasy korporacyjnej (seria rozwiązań NBX i VCX IP PBX). Według danych Dell’Oro Group szacowane są na one na ok. 5 proc. (wartość całego rynku określana jest na 16 mld USD).

Przedstawiciele obu firm przyznają, że ewentualne problemy mogą zaistnieć w działach obsługujących produkty z najniższej półki, najpopularniejsze w segmencie konsumenckim. Tu bowiem oferta 3Com i HP często dubluje się (przełączniki, routery, WLAN). Decyzje o pozostawienie poszczególnych rozwiązań mają być dokonywane na bieżąco - miarą przydatności produktu będzie jego innowacyjność i pozycja na rynku.

Cisco ostatnio podpisał umowę joint venture z EMC dotyczącą współpracy przy sprzedaży i tworzeniu systemów pamięci masowych. Cisco wszedł też w tym roku na rynek rozwiązań do budowy centrów danych.

3Com tracił udziały w rynku na rzecz Cisco od połowy lat 90. XX wieku. Od tamtego czasu próbując różnych strategii, aby znaleźć swoje miejsce na rynku. Ostatnią próbą było przejęcie firmy TippingPoint. Decyzja o przejęciu 3Com przez HP zapadła równo 30 lat od jej powstania (współzałożycielem firmy był Robert Metcalfe, twórca Ethernetu). W tym czasie, przechodząc kilkukrotnie wzloty i upadki, 3Com wypracowała sobie pozycję na rynku sieciowym, szczególnie w segmencie przełączników klasy korporacyjnej i rozwiązań dla centrów danych.

Aktualizacja: 12 listopada 2009 13:17

"Przejmując 3Com, HP liczy na podniesienie pozycji na rynku sieciowym. Mimo, iż 3Com od kilku lat przeżywał kłopoty, wciąż miał wielu klientów na rynku SMB. HP ich kupuje, a tym samym - część całego rynku sieciowego. Przejęcie 3Com to sygnał koncentracji sił HP na nim. Przyjmując skuteczną strategię wobec marki 3Com, HP może być wkrótce najgroźniejszym konkurentem Cisco na rynku rozwiązań sieciowych. To pozytywna informacja dla całego rynku, który na realnej konkurencji może tylko zyskać" - komentuje Roman Napierała, dyrektor zarządzający D-Link w Europie Wschodniej.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200