Google opóźni wygaszenie plików cookie w Chrome do 2023 r.

Firmy zewnętrzne miały stracić możliwość śledzenia użytkowników w przeglądarce Chrome, przy pomocy ciasteczek. Teraz jednak Google zdecydowało, że wprowadzi te zmiany o 18 miesięcy później, niż początkowo informowała firma.

Ciasteczka dla firm trzecich znikną, ale znacznie później / Fot. Unsplash.com

Ciasteczka dla firm trzecich znikną, ale znacznie później / Fot. Unsplash.com

Przeglądarka Chrome miała przestać obsługiwać pliki cookie innych firm. Pierwotne plany zakładały, że stanie się to w styczniu 2022 r. Teraz jednak Google zmieniło zdanie i przesunęło wprowadzenie tych zmian na połowę 2023 r. Internauci będą więc śledzeni online przez firmy zewnętrzne przez co najmniej 18 miesięcy dłużej, niż oczekiwano

Inicjatywa, którą oznaczono jako Privacy Sandbox, została po raz pierwszy zaprezentowana w 2019 r. Cel? Uniemożliwienie firmom zajmującym się personalizacją reklam gromadzenia danych o nawykach przeglądania użytkowników za pomocą ich plików cookie. Podobne działania wprowadziły już Mozilla i Apple.

Zobacz również:

  • Kontrowersyjny interfejs Idle Detection
  • IBM pracuje nad narzędziami AI do walki z uprzedzeniami w reklamach online
  • Hakerzy PuzzleMaker wykorzystują lukę zero-day w Chrome i atakują komputery z Windows 10

Vinay Goel, dyrektor ds. inżynierii prywatności w Chrome, przyznał jednak w ostatnim poście, że firma "musi działać w odpowiednim tempie". Co należy przez to rozumieć? Prawdopodobnie partnerzy i wielkie korporacje, które wydają setki milionów dolarów na reklamy, wywierają na Google presję, by nie wprowadzać takich zmian, albo znacznie je spowolnić. To bowiem utrudni im prowadzenie biznesu i znacznie zwiększy koszty związane z docieraniem do potencjalnych klientów. Oczywiście Google podaje inny powód. Goel napisał: "Inicjatywa poczyniła znaczne postępy, ale stało się jasne, że potrzeba więcej czasu w całym ekosystemie, aby osiągnąć te zmiany".

Dyrektor dodał, że opóźnienie zapewni też wystarczająco dużo czasu na publiczną dyskusję na temat właściwych rozwiązań, dalsze zaangażowanie organów regulacyjnych, jak również zapewni więcej czasu dla wydawców i branży reklamowej na migrację swoich usług. Nigdzie nie jest też powiedziane, że termin ten nie zostanie ponownie przesunięty w 2023 r.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200